9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    GREENSKiN

Backups maken

Hoe maken jullie een backup van jullie volledige schijf, onder OS X?

Momenteel doe ik dat via de Disk Utility, klik ik op m’n boot schijf, kies restore. Dan als source m’n boot schijf, destination de externe schijf, en gaan met die banaan. Maar, is dit inderdaad een nette 1-op-1 kopie, inclusief alle resource forks, permissions, en weet ik wat?

Zijn er betere methodes? Een vriend raadde me aan om op de externe schijf een cleane OS X installatie te doen, en van daaruit een image te maken van m’n interne schijf met Disk Utility.

Bijdrager
    Vin

volgens mij doet carbon copy cloner hetzelfde…. dus volgens mij Ja dit is een complete backup inclusief alle permissies en weet ik veel wat.

Bijdrager
    martijn888

ik heb carbon copy cloner aangeraden gekregen; maar zit nu met de gebakken peren.
    op 10.3.9 heb ik nu het probleem dat mijn harddisk ‘0 bytes vrij’ meer heeft; terwijl er echt ruimte is. als iemand een tip heeft: graag!
    die tip die je zelf noemt lijkt me beter

Bijdrager
    GREENSKiN

Dat laatste is dus een reden dat ik liever de functionaliteit van OS X zelf gebruik…

Ik ram nu m’n backup weer op de externe schijf, en ga er van booten om te zien of ’t identiek is. I’ll let everyone know, maar meer ideeen zijn altijd welkom!

Bijdrager
    Vin

ben benieuwd!

Bijdrager
    martijn888

Weet iemand mij te helpen: ik heb een (administratief) volle harddisk.
    ik wis files, leeg de prullemand, en de schijf blijft leeg!
    het lijkt alsof de FAT (of hoe dat is osx mag heten…) niet goed geupdate wordt…
    please!
    permission repair helpt niet

Bijdrager
    Joop Vos

Sinds een paar dagen draait bij mij SuperDuper … vooral om de Smart Update funktie … werkt de kloon alleen daar bij waar de source is gewijzigd … erg handig en snel!

SuperDuper > http://www.shirt-pocket.com/SuperDuper/SuperDuperDescription.html

Bijdrager
    Rico Royal

Controleer de schijf eerst op fouten, met bijvoorbeeld techtool.

Ik heb zulke vage problemen gehad en toen bleek ik kapotte sectors te hebben precies in de header van de schijf. Het schijfhulp programma van apple geeft dit niet aan.

De enige remedie is dan: backup en low format van de schijf en backup weer terug zetten.

Bijdrager
    martijn888

hier een antwoord op mijn eigen vraag: als je HD vol is, kun je niets meer. Elk programma heeft wel wat schijfruimte nodig om te functioneren. Ik heb uiteindelijk bij de Mac-store bij CS de tip gekregen om te speuren naar Ghost Images.
    Veel gedoe, er zijn allerlei programmaatjes voor, maar als je HD vol is kun je dus niets downloaden….
    Uiteindelijk in safari volumes ingetypt; kwam mijn HD, mijn FW disk en ook een map naar voren: ja hoor, de boosdoener!
    Bleek een stuk van een fout afgelopen backup te zijn; 30 GB aan data.

Weggegooid en mijn mac draait weer als een zonnetje….

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.