7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    BS

Backups in Airport Extreme + HDD ordenen

Alvast excuses voor het jip en janneke taalgebruik, ik ben hier nog niet helemaal in thuis.

Ik gebruik een AirPort Extreme als router en heb daarop een 1TB HDD aangesloten om ‘m ook voor m’n time capsule te gebruiken.

Ik krijg toegang tot deze HDD door in finder te klikken op de AirPort Extreme onder ‘gedeeld’. Hierin staat dan ook de schijf met mijn backups.

Op de harde schijf staat een gewone map (backups.backupdb) met submap ‘MacBook Pro van [mij]’ in met daarin wat oudere backups, maar ook een map genaamd ‘MacBook Pro van [mij] (2)’.

Deze laatste is alleen geen gewone map maar een beperkte schijfkopiebundel. Als ik deze open staat hier weer een map in genaamd ‘backups.backupdb’ met submap ‘MacBook Pro van [mij]’. Hierin zitten de meest recente back-ups.

Als ik time machine gebruik kan ik niet verder terug dan de eerste backup datum uit deze map. Ik wil dus graag dat Time Machine de oude backups ook nog gebruikt.

Hoe zorg ik er voor dat de Time Machine alle backups, uit beide mappen, gaat gebruiken?

Bijdrager
    jv65

Als je een HD direct op je Mac aansluit voor TM back-ups, dan worden die in een gewone map (backups.backupdb) geplaatst.
    Echter als je de HD aansluit op een Airport Extreme, of gebruikt maakt van Time Capsule, dan worden ze in een schijfkopiebundel geplaatst.
    Dit laatste heeft te maken met het feit dat het via het netwerk loopt. Alleen als je de HD loskoppelt van de Airport en direct op je Mac aansluit kun je gebruik maken van de backups.backupdb. Of je ze kunt samenvoegen durf ik echter niet zeggen.

Bijdrager
    BS

Ah oke, goed om te weten dat ik in ieder geval nog wel gebruik kan maken van de ‘oude’ backups door m’n macbook rechtstreeks op de HDD aan te sluiten.

Ik zal eens proberen om de backups in de backups.backupdb map te verplaatsen naar de backups.backupdb map in de schijfkopiebundel.

Of is er iemand die dit enorm afraadt?

Bijdrager
    jv65

Ja, ik:wink:

Bijdrager
    BS

Zou dat niet werken nee? In plaatst van ze te verplaatsen zou ik ze ook kunnen kopieren naar de schijfkopiebundel. Of zou dat ook een slecht idee zijn?

Het zou toch wel mogelijk moeten zijn om oude backups weer ‘actief’ te maken, als je overstapt van een HDD alleen naar een Airport Exteme + HDD voor backups?

Bijdrager
    jv65

Met Airport-configuratieprogramma kun je wel een TM back-up verplaatsen (archiveren) naar een USB-schijf. Waarschijnlijk wordt dan de schijfkopiebundel omgezet naar een backups.backupdb folder. Of het ook andersom kan durf ik (wederom) niet te zeggen. Zou in ieder geval wel een back-up van de schijfkopiebundel maken voordat je gaat experimenteren.

Edit: Was even vergeten dat je geen Time Capsule hebt. Dus bovenstaande gaat dan waarschijnlijk sowieso niet werken.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  jv65.

Bijdrager
    SunKeeper

Meestal kun je beter niet gaan roeren in het mappensysteem van Time Machine.
    De Finder wordt namelijk zelf voor de gek gehouden om het systeem met de incredimentele backups te laten werken.

Beste manier is om te bedenken welke apparatuur je wilt gebruiken (USB-schijven of een netwerkoplossing) en daar de backup op starten en laten draaien voor een zo lang mogelijke tijd.

Schijf vol of wil je iets aanpassen? Nieuwe schijf plaatsen en/of nieuwe situatie creëren en een nieuwe backup starten op een nieuwe harde schijf. (harde schijf kost niets meer tegenwoordig)

Wil je dan iets terugzoeken, sluit de juiste harde schijf aan en je kunt gewoon zoeken met de Finder naar een bestand of gewoon in een mapje met de juiste datum kijken.

Dit is mijn mening/ervaring. Wil je zelf wat anders doen, ga je gang, maar ik waarschuw wel dat het een gevoelig systeem is wat zich niet makkelijk laat aanpassen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  SunKeeper.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.