14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    yanmik

Backup workflow

Ben op zoek naar een goede manier om bestanden (foto’s en documenten) dagelijks automatisch te laten backuppen naar “een cloud”
    Nu bewaar ik bestanden vooral op externe hdd schijf in raid1 met een WD MyBook Duo (hangt aan iMac)
    Maandelijks maak ik daarvan nog een copy naar aparte externe hdd’s, die worden in een kluis bewaard.
    Dit durf ik nogal eens te vergeten en soms sla ik dus wel een maand over.

Ik heb ook een 1 TB Stack waar ik recent heel wat heb gezet als backup.

Wat is voor jullie een zekere, veilige backup strategie?

Zou graag iets hebben dat iedere nacht een copy maakt van geselecteerde mappen naar bvb Stack of iets dergelijks.

Dus mijn raid1 als copy + maandelijks naar externe hdd als backup in huis + copy naar de cloud.

Alvast dank voor jullie mening.

Bijdrager
    Gitte65

Als je STACK account een gratis account is houdt er dan rekening mee dat hier door STACK geen backup van wordt gemaakt. Dus ik vind dat geen betrouwbare backup manier.

Zelf gebruik ik Timemachine (backup naar externe HDD) en daarnaast laat ik 1x per dag een online backup maken naar Backblaze, dat gebeurd automatisch, 1 x instellen en je hoeft er nooit meer naar om te kijken.
    Backblaze is overigens niet gratis, maar ik vind de kosten meevallen, $50 per jaar.

Verder maak ik 1x per week dmv CCC een backup naar een andere externe schijf die niet constant aan mijn iMac hangt. Om dit niet te vergeten heb ik een wekelijkse herinnering gepland in Herinneringen, die mag ik van mezelf pas wegklikken als de backup daadwerkelijk klaar is. Niet helemaal waterdicht natuurlijk, vergt enige discipline ;-).

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 2 weken geleden door  Gitte65.

Bijdrager
    Shmoo

Of gewoon fatsoenlijke clouddiensten gebruiken en van daaruit werken – dan hoef je nooit meer een backup te maken. Gooi je computer maar uit de raam of van 12 hoog op de flat. Koop een nieuwe, aanmelden bij iCloud, Dropbox of whatever en daar zijn al je bestanden weer.

Ik bedoel ik heb sinds 2013-2014 geen backup meer gemaakt omdat ik het echt complete onzin vind. Ik vind het te idioot voor woorden hoeveel GB aan data wij jaarlijks verplaatsen voor wat ??
    Sinds 2007 was ik aan het backuppen met Time Machine en heb dat nog nooit nodig gehad. Terwijl de keren dat ik foutmeldingen kreeg dat Time Machine geen backup kon vinden omdat een schijf niet gevonden werd of wat voor kermis allemaal – daar kreeg je gewoon hoofdpijn van.
    Gekke is dat ik pas één keer in mijn leven (6 maanden) aan data ben kwijtgeraakt en dat was data dat ik had opgeslagen in de Gezondheid app op mijn iPhone. Omdat ik gewoon veel te bang was voor alles dat cloud heette was ik continue mijn iPhone aan het backuppen op mijn Mac en vergat ik deze checkbox aan te klikken.

Bleek achteraf dat als je gewoon voor iCloud backup had gekozen deze checkbox automatisch wordt aangevinkt. Toen was ik er wel helemaal klaar mee – met al dat gelimiteerde gedoe wat wij aan het doen zijn op onze Macs.

Sindsdien werkt ik standaard vanuit Dropbox of iCloud (afhankelijke van welke app) en heb nooit meer een backup gemaakt. Ik vind het echt mega zonde van mijn tijd.

Bijdrager
    koen

Wat zit er bij jou thuis dan in de kluis?

Bijdrager
    KarelWillem
    Shmoo op 09 januari 2018

Of gewoon fatsoenlijke clouddiensten gebruiken en van daaruit werken – dan hoef je nooit meer een backup te maken….

Tot er een paar providers onderling gaan steggelen bij een overstap, en je drie maanden zonder Internet komt te zitten.

Of je net op dat moment te maken krijgt met een dikke storing bij je provider.

Moet je bij de buren met een wel werkende verbinding aankloppen, of je daar even aan de ethernet-kabel mag hangen voor een paar uur.

Ondertussen heb ik de boel van een van de vele backups op harddisk allang weer terug gezet.

Ofwel: nooit wedden op één paard. En altijd zowel online als offline een backup maken.

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 2 weken geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    Spinozo

Laatste keer dat ik geen internet had is 10 jaar geleden. Wij hebben hier thuis 3 internetten. Ziggo en 4G van mij en mijn partner. Ik heb hier verder 3 koffietentjes in de buurt met gratis beveiligd internet. En wat is er mis met even aan de buren vragen om een gast netwerk? Mijn buurman heeft internet in zijn auto;)

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, dat is ook weer waar. Mobiel is natuurlijk ook een optie tegenwoordig.
    Hoewel je daar ook weer niet persé 120 GB over heen wilt pompen (als je abbo dat al toe laat). .:)

Mijn buurman heeft internet in zijn auto…

Dat hebben we allemaal toch? Of dat nu in je dashboard zit ingebouwd, of in je telefoon maakt voor het gebruik helemaal niets uit.

• Deze reactie is gewijzigd 10 maanden, 2 weken geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    yanmik

Even ter aanvulling:
    Ik beschik momenteel over:
    – iCloud drive: 50Gb
    – Dropbox: 2,25 Gb
    – Onedrive: 30 Gb
    – Google drive: 15 Gb
    – Stack: 1Tb (gratis)

Ik zou een vlotte manier om zowel lokaal en online backup te maken.

Als je STACK account een gratis account is houdt er dan rekening mee dat hier door STACK geen backup van wordt gemaakt. Dus ik vind dat geen betrouwbare backup manier.

Klopt maar als die online cloud er enkel is als backup zou het geen drama zijn als die even niet bereikbaar zou zijn/zou crashen of zo.
    Heb nog altijd in eerste plaats lokale backups op hdd’s.

laat ik 1x per dag een online backup maken naar Backblaze, dat gebeurd automatisch, 1 x instellen en je hoeft er nooit meer naar om te kijken.
    Backblaze is overigens niet gratis, maar ik vind de kosten meevallen, $50 per jaar.

Backblaze lijkt me idd interessant maar hoe anders is het dan bvb Stack/iCloud of andere clouddiensten ?

Verder maak ik 1x per week dmv CCC een backup naar een andere externe schijf die niet constant aan mijn iMac hangt

Carbon Copy Cloner heb ik ook al bekeken en zoiets wil ik wel gebruiken maar dan liever naar cloud.
    Alternatief gratis voor CCC ?

Worflow waaraan ik nu denk is:
    – bestanden en foto’s worden bewaard op WD MyBook Duo in raid 1 (2 hhd’s van 2Tb)
    – maandelijks copie van deze WD Mybook naar aparte externe losse hdd

-> als extra zekerheid een dagelijkse automatische backup (liefst in te stellen zodat dit ’s nachts gebeurt) naar een clouddienst van zelf te selecteren mappen (mappen muziek en films hoeven niet)
    Programma als CCC of dergelijke ?
    Kan dit naar een clouddienst ?
    Voorkeur: Dropbox/Stack/iCloud ??

– iMac backup gebeurt naar aparte externe hdd Timemachine

Het gaat om ongeveer 70 Gb bestanden + 200 Gb foto’s
    Doe fotografie. Originelen van foto’s (raw bestanden) moeten bewaard worden + nabewerkingen in LR en PS

Bijdrager
    Gitte65
    yanmik op 09 januari 2018

Even ter aanvulling:

Klopt maar als die online cloud er enkel is als backup zou het geen drama zijn als die even niet bereikbaar zou zijn/zou crashen of zo.
    Heb nog altijd in eerste plaats lokale backups op hdd’s.

Ja, OK, als jij het geen drama vind dat je gegevens eventueel kunnen verdwijnen door een crash, dan is dat prima, zolang je je maar bewust bent van het risico.

laat ik 1x per dag een online backup maken naar Backblaze, dat gebeurd automatisch, 1 x instellen en je hoeft er nooit meer naar om te kijken.

Backblaze lijkt me idd interessant maar hoe anders is het dan bvb Stack/iCloud of andere clouddiensten ?

Ik maak gebruik van BackBlaze Personal Backup, dat is wel iets anders als iets in de cloud zetten (hebben ze tegenwoordig ook bij Backblaze zie ik nu). Het verschil is, voor mij, de snelheid waarmee je gegevens toegankelijk zijn. Bij cloudservices worden gegevens meteen ge-uploaded zodra je iets in een document wijzigt. Dat gebeurd bij het maken van een backup meestal niet. TM maakt, dacht ik, elke 10 min. een backup van de wjizgingen, en dat kan de Backblaze backup trouwens ook, maar dat heb ik veranderd in 1x per dag omdat zo vaak de gegevens wegschrijven mijn iMac vertraagde, nu laat ik de backup op een tijdstip maken dat ik meestal niet actief ben.

Verder maak ik 1x per week dmv CCC een backup naar een andere externe schijf die niet constant aan mijn iMac hangt

Carbon Copy Cloner heb ik ook al bekeken en zoiets wil ik wel gebruiken maar dan liever naar cloud.
    Alternatief gratis voor CCC ?

Volgens mij zijn de meeste Cloud services niet geschikt voor het wegschrijven van gegevens op een vast tijdstip… Maar dat kan ik ook zo maar mis hebben.
    Een gratis alternatief voor CCC weet ik niet, hopelijk kan iemand anders je daar en antwoord op geven.

Bijdrager
    yanmik

Backblaze doet inderdaad blijkbaar precies wat ik zoek: een backup maken naar de cloud.
    Niet zoals andere cloud diensten die syncen.

Net de 15 dagen trial gestart en eerste backup is nu bezig.

Bijdrager
    ISS

Je kan ook eens hier kijken: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1542413

Zelf gebruik ik Time Machine voor de lokale backup en ARQ https://www.arqbackup.com/features/ voor de online backup. Met ongeveer 100GB betaal ik met Google Nearline €1 per maand. Verder gaat ARQ volledig automatisch en kun je zelf de mappen aangeven. Belangrijk: de data wordt versleuteld voordat het het internet overgaat.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@shmoo,

Sinds 2007 was ik aan het backuppen met Time Machine en heb dat nog nooit nodig gehad.

Nu dus maar afhankelijk van ????, je weet het niet eens,? Terschelling? Kazachstan? Noord-Korea?, Trump’s Place?

Je hoeft pas een backup te maken, 10 minuten voordat je hem nodig hebt.

Bijdrager
    Shmoo

Je hoeft pas een backup te maken, 10 minuten voordat je hem nodig hebt.

Dat is met poepen ook. Je hebt pas een wc nodig wanneer je moet, toch ga ik niet de hele dag aan de wc lopen denken of op de wc zitten wachten totdat ik moet.

Verder gun ik iedereen hun kijk op het leven en het internet of de overheid. Als mensen graag in die flow willen hangen waar alles online slecht en Boo is prima. Ik zie het internet als een van de beste uitvindingen in mijn leven en maak er dagelijks met heel erg veel plezier gebruik van.

Natuurlijk moet je opletten met wat en welke diensten je online gebruikt, daarom zei ik ook

Of gewoon fatsoenlijke clouddiensten gebruiken en van daaruit werken

Moderator
    Night

Het voordeel van Backblaze vind ik de onbeperkte opslagruimte. Hierdoor heb ik nergens omkijken naar en alles gaat automatisch. Dus je hoeft niet de hele dag “aan de WC te denken”.

Een nadeel van Backblaze vind ik dat er geen 1: 1 clone gemaakt kan worden. Systeemsoftware en programma’s worden niet in de backup opgenomen. Men gaat er vanuit dat je dit allemaal opnieuw kan downloaden en herinstalleren.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.