22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    SMac

Backup van TM op (interne) HD

Hallo,

Kon via de zoekfunctie zo snel niets vinden over mijn vraag.

Ik heb in mijn imac een HD van 500 Gb waar ik standaard meer dan 300 Gb vrije ruimte op heb. Voor een backup maak ik gebruik van een FW800 lacie schijf van 250 Gb. De backup maak ik (wekelijks) met superduper, met de optie om alleen de gewijzigde gegevens erbij te schrijven, duurt doorgaans een minuut of 5 a 10 (ik meld dit om aan te geven dat dit weinig moeite kost en ik het prima vind om dat te blijven doen).

Nu vind ik het al tijden jammer dat ik nog nooit gebruik heb gemaakt van timemachine. Is het mogelijk om de interne HD te partitioneren naar bijvoorbeeld 2x 250 Gb en dan timemachine intern te laten backuppen (wellicht is een andere verdeling beter omdat TM meer ruimte nodig heeft op de doelschijf)?

Uiteraard zijn bij een crash allebei de partities in gevaar, maar een backup heb ik op de lacie schijf. Ik wil TM niet draaien op deze lacieschijf (als dat al zou kunnen qua grootte) omdat ik me irriteer aan het geluid ervan.

Alvast bedankt voor enige opheldering!

Bijdrager
    carpebios

Op de zelfde schijf een back-up maken is doelloos en zonde van je tijd.

Bijdrager
    Piels

Ja je kunt dit doen. Als je genoeg vrije ruimte hebt op je harde schijf kun je hier een partitie op aanmaken.
    Er zijn twee manieren om dit te doen, eentje waarbij je data verliest, en eentje waarbij je data behoudt.
    Lees onderstaande post even door (Verdeeld in 2 manieren), dan weet je hoe je het moet doen.

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1697281#1697281

Of het zinvol is om het op deze manier te doen, is inderdaad de vraag. Voordat je het gaat doen raad ik aan om een back-up te maken.

Bijdrager
    SMac

@ Carpebios

Hoezo is dat nou doelloos??? Kan ik toch TM functionaliteiten gebruiken, zoals een bestandje terughalen wat ik niet had weg willen gooien! Heb je mijn post wel gelezen?

Bijdrager
    carpebios

Denk daar zelf maar eens over na. Wat research en dergelijke. Het zal in het begin wat pijn doen, maar dat gaat vanzelf over.

Bijdrager
    SMac

Het partitioneren is geen probleem. Maar kan TM zijn backup aanmaken op de interne HD? Is het gewoon zo simpel dat ik in TM aangeef dat hij een bepaalde HD (interne partitie) als target heeft?

Nogmaals, de lacie schijf is echt te geluidruchtig om TM op te draaien, maar ik zou wel graag een weggegooid bestandje willen kunnen inzien, welke dan niet op de wekelijkse backup staat.

Bijdrager
    SMac
    ”carpebios”

Denk daar zelf maar eens over na. Wat research en dergelijke. Het zal in het begin wat pijn doen, maar dat gaat vanzelf over.

Bedankt voor je bijdrage?

Bijdrager
    TRML

Als je al backups maakt op die LaCie dan is TM toch ook overbodig, je kan dat bestandje dan gewoon van die LaCie halen, scheelt een hoop werk. En nogmaals TM op een partitie is niet echt handig, je harddisk loopt onnodig vol en bij een crash ben je nog alles kwijt :?

Bijdrager
    carpebios
    ”SMac”

Het partitioneren is geen probleem. Maar kan TM zijn backup aanmaken op de interne HD? Is het gewoon zo simpel dat ik in TM aangeef dat hij een bepaalde HD (interne partitie) als target heeft?

Nogmaals, de lacie schijf is echt te geluidruchtig om TM op te draaien, maar ik zou wel graag een weggegooid bestandje willen kunnen inzien, welke dan niet op de wekelijkse backup staat.

Test het eens uit! WOOOO, uittesten, zelf ontdekken, brrrr nieuwe ervaringen. Owja, en de waarschuwingen dat het niet zo handig is, negeer je toch. Je wilt het, doe het dan ook gewoon en kijk of het lukt.
    Geen dank.

Bijdrager
    SMac

De vraag is natuurlijk of een bestandje van gisteren in de backup van vorige week zit… Maar goed, als het gevaar voor mijn HD zou opleveren, wellicht dan toch een externe HD aanschaffen zonder koeling.

Bijdrager
    Piels
    ”SMac”

Ja, dat kan. Het is toch een willekeurige doelschijf voor TimeMachine.

Bijdrager
    SMac
    ”Piels”
    ”SMac”

Ja, dat kan. Het is toch een willekeurige doelschijf voor TimeMachine.

Thanks, dat is goed om te horen.

Ik snap echter niet waarom ik niets aan deze TM backup op mijn interne HD zou hebben. Stel: mijn HD gaat kapot, dan heb ik mijn backup op de externe HD.
    Stel: ik wil een bestandje terug welke 3 weken geleden is verwijderd. Dit staat niet op mijn externe schijf, aangezien ik die wekelijks bijwerk. Hij staat wel in de TM partitie…

Misschien moet ik het maar niet doen, aangezien respectabele leden als robin dan gaan flippen :sealed:

Bijdrager
    Piels

Het gaat meer om het feit dat je het onnodig dubbel back-upt. Maar als dat het irriteren aan het geluid van je LaCie weghaalt, wie zal jou dan tegen spreken?

Moderator
    unSOUND

Ik zou gewoon een langere FireWire kabel kopen en de LaCie schijf wat verder wegzetten… Dan heb je ook geen last van het geluid. Daarna partitioneer je de LaCie, en gebruik je de ene partitie voor een opstartbare backup, en de andere partitie voor TimeMachine.

Bijdrager
    MouseMighty

Als je TM dan gebruik voor human fuck ups dan kan je dat op dezelfde schijf doen als je systeem. Of het handig is? Denk het niet. TM is ook niet zaligmakend en in geen geval een vervanger voor echte backup systemen en/of software. Je kan ook TM uitzetten en handmatig zo nu en dan een backup laten maken maar ja als je dat dan weer vergeet….:P Kortom, bedenk voor jezelf 2 dingen: is het geluid van mijn LaCie zo erg dat ik niet de “normale” weg wil bewandelen en daardoor mijn HD vrij hou van extra gedoe? Ga ik lekker zelf experimeteren en help ik bewust/onbewust de handel naar zijn grootje? De keuze is aan jou..

Bijdrager
    macpro

Het is niet de aanbevolen manier om TM te gebruiken, maar dat is hierboven al aangegeven. Zelf zou ik het dan ook niet doen.

Maar jij maakt al een backup op een externe schijf en wilt TM als extraatje erbij gebruiken voor het geval je door de dag iets verkloot. En dan is jouw keuze om met een partitie op een interne schijf te werken te verdedigen.
    Het belangrijkste is in ieder geval dat je een weloverwogen keuze hebt gemaakt en je je realiseert dat er data verlies kan optreden op deze manier als je interne schijf crasht. Maar dat is niet meer dan dat je nu zou kwijtraken als je TM niet zou gebruiken.

Wel zou ik willen adviseren om een tweede harde schijf erbij te kopen voor je backups. Je zult niet de eerste zijn die een schijf kapot heeft om er vervolgens achter te komen dat er met de backup ook iets mis is.

Bijdrager
    SMac

Allen dank voor de antwoorden!

Bijdrager
    Edwin
    ”SMac”

Ja zo simpel is het inderdaad. Ik denk er precies hetzelfde over, mijn FW disk is eveneens te luidruchtig en gebruik daarom regelmatig Carbon Copy Cloner als disaster recovery backup. Mede omdat ik hier ook nog van kan opstarten.

Voor TM heb ik als alternatief gekozen om een sparsebundle op een NAS schijf te maken. Bij een crash van de MacBook HD kan ik deze echter niet benaderen met de Leopard DVD maar dat is geen probleem. Ik gebruik TM nu om onbedoeld verwijderde bestanden, e-mail etc terug te kunnen halen en dat zou je net zo goed kunnen doen van een 2e partitie van je interne harddisk.

De ruimte voor TM kan je redelijk beperken, bv 120GB voor je home directory. Je kan dan het Mac OS X systeem grotendeels uitsluiten.

Bijdrager
    Edwin
    ”macpro”

Wel zou ik willen adviseren om een tweede harde schijf erbij te kopen voor je backups. Je zult niet de eerste zijn die een schijf kapot heeft om er vervolgens achter te komen dat er met de backup ook iets mis is.

Dit begrijp ik niet helemaal; de poster heeft een externe harddisk copy waar hij zelfs van kan opstarten (beter dan TM) en heeft dan ook nog eens een extra TM kopie op weliswaar de interne harddisk. Waarom zou hij nog een derde backup moeten hebben op weer een (luidruchtige) externe harddisk?

Bijdrager
    macpro

Stel: je interne schijf crasht. Dan ben je dus alle data die daar op staat kwijt. Inclusief je TimeMachine backup.
    Dus ben je backup 1 al kwijt.
    Als je dan ook nog eens een probleem hebt met je externe harde schijf, dan ben je backup 2 ook kwijt.
    En dan sta je daar met je goede fatsoen.

Dit soort dingen gebeuren. Zelf heb ik het ook meegemaakt, maar dan met een backup op tape. Nou is de kans dat je met tape iets gebeurd groter dan met een harde schijf, maar dat maakt verder niets uit. Want als het zover is ben je gewoon het bokje.

Daarom moet je zorgen voor extra backup schijven. Geadviseerd wordt een grootvader-vader-zoon systeem waarbij je dus 3 schijven gebruikt die je, bijvoorbeeld, elke week wisselt. Dat principe wordt hier in huis met succes toegepast.
    Bij mij zijn ook al backup schijven defect geraakt, maar dat heeft geen consequenties gehad omdat ik op dat moment de data niet nodig had. En had ik die wel nodig, dan kon ik in ieder geval nog terugvallen op 2 andere schijven.

Tenslotte nog een tip: nooit je backup schijf gebruiken om van op te starten. Een backup schijf moet je gebruiken als read-only medium om je originele schijf te herstellen. Door er van op te starten loop je het risico dat de data op die schijf verandert. Bijvoorbeeld doordat er opeens een Software Update overheen komt die natuurlijk net op dat moment wel problemen geeft en je backup schijf onbruikbaar maakt.

Lijkt dit allemaal vergezocht? Misschien. Maar waarom maak je backups? Om je belangrijke gegevens niet kwijt te raken. Wees er dan ook ontzettend zuinig op en neem er geen risico’s mee.

Bijdrager
    SMac
    ”Biker”
    ”SMac”

Ja zo simpel is het inderdaad. Ik denk er precies hetzelfde over, mijn FW disk is eveneens te luidruchtig en gebruik daarom regelmatig Carbon Copy Cloner als disaster recovery backup. Mede omdat ik hier ook nog van kan opstarten.

Voor TM heb ik als alternatief gekozen om een sparsebundle op een NAS schijf te maken. Bij een crash van de MacBook HD kan ik deze echter niet benaderen met de Leopard DVD maar dat is geen probleem. Ik gebruik TM nu om onbedoeld verwijderde bestanden, e-mail etc terug te kunnen halen en dat zou je net zo goed kunnen doen van een 2e partitie van je interne harddisk.

De ruimte voor TM kan je redelijk beperken, bv 120GB voor je home directory. Je kan dan het Mac OS X systeem grotendeels uitsluiten.

Ha een medestander en dat terwijl ik de moed al had opgegeven :)

120 Gb dus… ik ga van de week maar eens een poging wagen… heb altijd nog mijn backup (die ik eerst maak).

Thanks.

Bijdrager
    SMac
    ”macpro”

Tenslotte nog een tip: nooit je backup schijf gebruiken om van op te starten. Een backup schijf moet je gebruiken als read-only medium om je originele schijf te herstellen. Door er van op te starten loop je het risico dat de data op die schijf verandert. Bijvoorbeeld doordat er opeens een Software Update overheen komt die natuurlijk net op dat moment wel problemen geeft en je backup schijf onbruikbaar maakt.

Opstarten van mijn backup doe ik ook af en toe. Op deze manier kan ik dan met Disk Warrior de HD van mijn mac benaderen om te defragmenteren ed. Tot nu toe gelukkig geen akkefietjes mee gehad.

Ook bedankt voor je antwoorden btw.

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.