19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Pien en zo

Backup van Time Machine neemt 55 Gb in beslag

Ik heb een macbook air en bij het checken hoe mijn geheugenopslag is verdeeld, zag ik dat de time machine 55 gb inneemt voor ‘snapshots’ (daar ga ik tenminste vanuit, want er wordt 55gb gebruikt voor backups, en ik heb alleen 1 backup van mn iphone, van nog 1 Gig.
    Op internet zie ik dan dat je dit maken van snapshots uit kunt zetten, maar aan de andere kant wordt ook afgeraden hier zelf mee te knoeien.
    Ook lees ik dat, meteen na een ‘officiĆ«le’ backup dit geheugen door de mac zelf wordt verkleind.
    Ikweet in ieder geval dat dit laatste in mijn geval niet klopt, want de laatste backup die thuis is gemaakt is van gisteravond laat.

Heeft iemand tips? Want 55 Gb op een totaal van 120 vind ik veel te veel. Dan heb ik de neiging dat hele time machine maar de deur uit te gooien en zelf af en toe een back up te maken!

Dank je wel!

Pien

Bijdrager
    Afroman

Gewoon aansluiten op je Time Machine disk en dat wordt alles verplaatst toch?

Bijdrager
    Pien en zo

Thanks Afroman, is het zo simpel? Gaat dat automatisch?

Bijdrager
    fred44nl

Mobilebackups kun je ook gewoon uitschakelen.

http://wiki.summercode.com/how_to_disable_mobile_backups_on_lion

Bijdrager
    Pien en zo

Hoewel, simpel… Hoe aansluiten? Alles gaat juist via wifi! Een netwerkkabel past niet in mijn macbook?

Bijdrager
    Pien en zo

dank je Fred, maar zelf klooien in de terminal… kan dat geen kwaad dan?:o

Bijdrager
    fred44nl

als je geen typefouten maakt, is er niks aan de hand:)
    je kunt ook knippen en plakken.
    deze aktie valt niet onder klooien:)

Bijdrager
    Pien en zo

Nou, misschien moet ik dat maar doen dan… Maar dan vraag ik me nog steeds af: Werkt een time machine altijd zo? (in het geval van n laptop) Wat is het nut van een apparaat dat zoveel ruimte inneemt? Zou dat niet veel slimmer geregeld moeten zijn? Want ik wil als leek eigenlijk niet met dit soort dingen bezig zijn. Ik ben vast niet de enige die een hele avond loopt uit te zoeken waarom de computer ‘zegt’ vol te zijn terwijl er nu niet zo heel veel op heb staan?

Bijdrager
    fred44nl

TimeMachine maakt 1x per uur een backup.
    als de backup-schijf niet te vinden is, bijv. omdat je onderweg bent, dan maakt TM een lokale backup.
    best slim, eigenlijk:)

http://support.apple.com/kb/HT4878?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    Pien en zo

Het klinkt slim, maar de praktijk… Ik blijf erbij. 55G is erg veel. Veel te veel! En ik heb hierdoor te weinig ruimte voor andere opslag, dus ook het bericht dat het zich daaraan aanpast dat klopt in mijn ogen niet. En mijn laptop is altijd in de buurt van mijn TM (ik werk thuis) dus ook dat verklaart het niet.
    Maar wel bedankt dat je met me mee denkt hoor Fred44nl:-) Heb jij er ook een?

Groetjes,
    Pien

Bijdrager
    fred44nl

ik heb een MBA met een SSD van 256 GB
    en die is nog lang niet vol.
    maar MobileBackups staat bij mij uit.
    zelfs TimeMachine draait niet automatisch, dat doe ik handmatig.

Bijdrager
    SunKeeper

Je kunt je ook afvragen wat het nut van leeg geheugen is als er nuttige dingen mee gedaan kunnen worden.

Let wel op dat je Mac zelf in de gaten houdt hoeveel ruimte hiervoor gereserveerd mag worden. Zet je er een paar films op van 10GB per stuk, zal die 55GB backups meteen gaan afnemen. Je Mac zorgt altijd voor een bepaald percentage vrije ruimte.

Bijdrager
    Pien en zo

Sunkeeper, das ook weer zo! Ik ben van het opruimende type vrees ik:nerd:

Bijdrager
    GoeieDag

Goed gesproken, SunKeeper.

Maar dat die lokale back-up 55 GB in beslag neemt is ook weer raar. Ben je erg bezig met films, dmg bestanden, of staat er Parallels op of iets dergelijks?

Bijdrager
    Pien en zo

ik ben er gisteren wel achter gekomen dat veel van mijn media ook in een itunes map stonden, (ook films die ik allang weggegooid dacht te hebben) waar ik het bestaan niet van wist, en ook al mijn foto’s, incl eigen filmpjes stonden er dubbel op. Dit heb ik nu verwijderd, plus een hoop fotos eraf gehaald, maar dat maakt voor de backups geen verschil.

dmg bestanden verwijder ik na installatie, maar misschien zitten die ook nog ergens extra opgeslagen. zouden die onder backups vallen?

Bijdrager
    Pien en zo

En (moest t ff googlen) parallels oid heb ik niet. uberhaupt geen grote of ingewikkeld-technische dingen. ik heb er altijd wel wat films of een serie op, (leuk met mn apple tv) verder gebruik ik hem voor werk. het is daarmee wel zo dat ik twee inlogaccounts erop heb, een prive en een werk. kan het daarmee te maken hebben?

Bijdrager
    Sanjeev

Ik gebruik 1x in de tijd Daisydisk om te kijken aan wat ik mijn opslag verbruik.

Mobilebackups heb ik al tijden uitstaan, werkt prima zo

Bijdrager
    GoeieDag

Duh! Natuurlijk werk het uitzetten van een back-up prima. Of het nou de local snapshots zijn, de hele TM, of een andere back-up. Tot het moment dat je het weer nodig hebt…

Misschien die film-map eens uitsluiten van de TM back-up?

Lees eens hier; misschien staat er wel een goede tip bij: http://pondini.org/TM/30.html

Bijdrager
    Pien en zo

Hi Sanjeev, dank je voor de tip, met Daisydisk vond ik nog wat bestanden die ik niet meer nodig had.
    En de laatste link van Goeiedag gaf me genoeg info, thanks! Ik heb de snapshots uitgezet, de backups van TM worden m.i. vaak genoeg gemaakt om voor een prima backup te zorgen.
    Bedankt voor het meedenken!
    Pien

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.