8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    inair

backup van time capsule naar externe HDD via USB ?

Hallo,

Ik heb een netwerk met twee MacBooks en een NAS die via netwerkkabel is verbonden met een Airport Time Capsule.

Ik heb daarbij twee losse HDD’s die respectievelijk op de NAS en op de Time Capsule (2015) zijn aangesloten

In een notendop:
    – met Time Machine worden beide MacBooks via WiFi ge-backupped naar de Time Capsule
    – één van de MacBooks wordt daarnaast óók naar een map op de NAS ge-backupped

Ik wil graag de Time Capsule zelf laten backuppen naar de via USB aangesloten externe HDD.

…maar hoe doe ik dat.

In oude topics zie ik e.e.a. staan over ‘archiveren’ via het Airport configuratieprogramma, maar die opties zijn er niet meer of ik kan ze niet vinden.

Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat de Time Capsule zichzelf backupped naar de externe HDD ?

Hopelijk kan iemand me een goede tip geven en alvast bedankt !

Bijdrager
    Maurits

De optie om de backup die op de timecapsule staat te backten is volgens mij verdwenen in recentere versies van de timecapsule firmware.

Maar je kan ook (sinds 10.8) twee backup doelen kiezen vanaf je Mac. Hij zal dan om en om op elke backup (timecapsule/NAS) een backup doen.
    Elke van deze twee is een volledige, zelfstandige backup, dus is de data dubbel zo veilig.
    Enige nadeel is dat je mac er twee keer zoveel tijd mee bezig is.
    zie https://support.apple.com/kb/PH18863?viewlocale=nl_NL&locale=en_US
    en in detail (engels) http://pondini.org/TM/34.html

Klopt het dat je dit al doet?
    Dat is dan volgens mij de enige eenvoudige manier om dubbel safe te zijn de bovenstaande.(de reden dat je de data van de timecapsule wil backuppen lijkt me).

Een moeilijkere is om de NAS te gebruiken als TimeMachine backup, en afhankelijk van merk en type NAS kan je daar vaak wel een achtergrond sync of backup instellen (naar een andere NAS of schijf..)

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  Maurits.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 2 maanden geleden door  Maurits.

Bijdrager
    inair

Hai,

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb backupperitis. Door een breakdown van m’n Windows-PC 10 jaar geleden èn een ‘backup HDD’ die vervolgens juist bij het overzetten van al m’n opgeslagen documenten (o.a. afstuderen) óók de geest gaf, ben ik een tikkie paranoide geworden ten aanzien al die voor mij zo waardevolle data.

Wat je zegt klopt hoor, ik gebruik met Time Machine al twee backup doelen: de Time Capsule en als tweede doel een dedicated map op de NAS (met quotum om niet alle ruimte weg te laten snoepen door de TM-backups).

Ook kon ik het vanavond uiteindelijk voor elkaar krijgen om toch de Time Capsule naar de externe HDD te laten archiveren, moest alleen wel even de juiste schijf selecteren om die optie te zien (…) Dat archiveren duurt echter zo krankzinnig lang (2 dagen), dat ik daar vanaf zie.

Next step is een backup in de cloud, buiten de deur voor geval van brand etc… maar daarvoor zoek ik een betrouwbare en betaalbare oplossing met 1TB aan data en die heb ik nog niet gevonden.

Bijdrager
    TheBigZ
    inair op 26 april 2015

Next step is een backup in de cloud, buiten de deur voor geval van brand etc… maar daarvoor zoek ik een betrouwbare en betaalbare oplossing met 1TB aan data en die heb ik nog niet gevonden.

Kende je deze dienst van KPN al? €6 per maand (ex btw).
    http://zakelijk.kpn.com/zakelijk/cloud/cloudstore/3992/Back-up-Online.htm

Bijdrager
    piebas

Dit werkt prima voor niet veel geld.

Bijdrager
    inair

Bedankt allebei.

De KPN-dienst had ik gezien, maar dit is sinds vorig jaar volgens mij gestopt voor particulieren. We hebben thuis wel een KvK-nr ivm een klein eigen zaakje, maar zijn geen zakelijk klant bij KPN. Wellicht toch eens informeren.

Mijn opslagwens is minimaal 1,5 tot 2 TB. Dat is heel veel, maar m’n Macbook is behoorlijk ‘full-options’ met dus ook de 1TB SSD. Dat spul, plus wat extra, wil ik in de backup hebben.

@piebas: Heb je zelf ervaring met backupmypc.nl ? Ik was het al tegen gekomen en het ziet er goed uit, maar ben nog nergens gebruikerservaringen tegen gekomen dus wat behoedzaam.

Thanks!

Bijdrager
    piebas

Ja, ik heb het getest voor een artikel, mijn ervaringen zijn positief.
    Heb het bij familie in gebruik dat gaat ook prima met de nas-optie erbij. (geen Apple overigens…)

Bijdrager
    inair

Dat is interessant nieuws. Is het een artikel wat ik ergens kan vinden en waar ik nog wat van kan opsteken ?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.