24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    bosevents

backup van mijn foto’s

Hallo,

Ik heb nog niet zolang een MACBOOK
    nu wil ik van mijn foto’s (ik heb er in een paar maanden tijd 2137 gemaakt) een backup gaan maken of beter gezegt ik wil ze op schijf gaan plaatsen om vervolgens alles van mijn computer te verwijderen en deze weer opnieuw te vullen met nieuwe foto’s.

Ik heb nu een LACIE 2d dvd-rw writer gekocht met toast 7 titanium

maar het luukt me niet om ze op een schijfje te krijgen. “apparaat geeft niet de goede reaktie herproberen is niet mogelijk” is een veel gehoorde klacht van mijn MACBOOK.

Als ik he via Toast probeer en ik de foto wil sleuren en pleuren geeft hij aan dat er veel bestanden met dezelfde bestandsnaam zijn en hij deze niet meeneemt in de te branden lijst. Dit wil ik nou juist wel.

Ik heb geprobeerd de bestandsnaam te veranderen maar dit lukt niet.
    Ik heb titel en trefwoorden wel aangepast maar de bestandnaam blijft (voorbeeld 00001.jpg 00002.jpg etc en bij de volgende groep foto’s wederom 00001.jpg etc en hier loopt het dus voor toast fout)
    :x

Iemand enig idee hoe ik dit wel voor elkaar krijg???
    Nogmaals ik wil dus gewoon al mijn foto’s (desnoods in meerdere delen) op een dvd branden

Bedankt alvast

Beginnende MAC-er
    Henk

Bijdrager
    CalmCruiser

renamen van veel bestanden doe je met Bridge of Automator, Je zou daarna de foto’s in iPhoto kunnen zetten en vanuit daar branden. Gewoon via Toast zou het mijn inziens ook moeten lukken. Gewoon op folder gaan staan met foto’s en ctrl klik en kiek Toast It.

Bijdrager
    bosevents

dat is snel geantwoordt.

Toch wil het niet lukken

Ik denk trouwens eerder dat het aan de brander ligt

Hij geeft steeds het volgende aan:

“eenheid wordt voorbereid om te branden”

Dit duurt lang. Heeeeeel lang (nu zijn het wel 1437 foto’s 2,7 gb) maar ik hoor de brander niet draaien en heb dus de indruk na 15 minuten dat er niets gebeurt

Wa kan er mis zijn??

specs:
    FireWire-bus:

Maximumsnelheid: Maximaal 400 Mb/sec

> LaCie d2 DVD-RW Firewire:

Fabrikant: LaCie Group SA
    Model: 0x0
    GUID: 0xD04B6B0C047978
    Maximumsnelheid: Maximaal 400 Mb/sec
    Verbindingssnelheid: Maximaal 400 Mb/sec
    Subeenheden:
    > LaCie d2 DVD-RW Firewire Unit:
    Softwareversie eenheid: 0x10483
    Specificatiecode eenheid: 0x609E
    Firmware-revisie: 0x102
    Productrevisieniveau: LC02
    Subeenheden:
    > LaCie d2 DVD-RW Firewire SBP-LUN:

TSSTcorp CD/DVDW SH-S162L:

Firmware-revisie: LC02
    Verbindingstype: FireWire
    Ondersteuning voor branden: Ja (door fabrikant ondersteund)
    Profielpad: /Library/DiscRecording/DeviceProfiles/LaCie.drprofile
    Cache: 0 KB
    Leest dvd’s: Ja
    Beschrijven cd’s: -R, -RW
    Beschrijven dvd’s: -R, -RAM, -RW
    Beveiliging tegen leegraken buffer bij branden cd’s: Ja
    Beveiliging tegen leegraken buffer bij branden dvd’s: Ja
    Schrijfmethoden: CD-TAO, CD-SAO, CD-Raw, DVD-DAO
    Media: Nee

Bijdrager
    computer space

2 dingen:
    Backup is een KOPIE als nood/reserve versie. Het is dus niet de bedoeling dat je de originelen weggooit, anders is er ook geen sprake van ‘backup’.
    Pak een externe HD. Veiliger, sneller en handiger dan DVD’s. Die DVD’s kun je dan eventueel als echte backup gebruiken van de externe HD, er van uitgaand dat je het spul van de interne HD afgooit.

Moderator
    unSOUND

Ik zie dat je dezelfde brander als ik heb…

Heb je wel de drivers en updates geïnstalleerd ?

Driver:
    http://www.lacie.com/download/drivers/LaCieProfile_Oct2006.dmg

Firmware:
    http://www.lacie.com/download/drivers/DVD_UpdateTool.dmg

LaCie Lightscribe Labeler 1.2:
    http://www.lacie.com/download/drivers/LightScribe%20Installer%201.2.dmg

Bijdrager
    bosevents

DANK!!!

Het is aanwezig nu maar ik krijg nog steeds een rare melding als ik wil gaan branden

Ik heb hem al op een lagere snelheid gezet 1x DVD

maar zijn er nog andere mogelijkheden???

Bedankr wederom[/code]

Moderator
    unSOUND

En als je de DVD brandt vanuit iPhoto ?

Bijdrager
    bosevents

precies hetzelfde als ik brand vanuit I-Photo

:x :x :x

Bijdrager
    computer space
    ”bosevents”

een backup gaan maken of beter gezegt ik wil ze op schijf gaan plaatsen om vervolgens alles van mijn computer te verwijderen en deze weer opnieuw te vullen met nieuwe foto’s.

Heb je je inmiddels ook al realiseerd hoe dom dit is en dat dit geen backuppen is? Zeker met zo’n bult errors bij het branden, zou ik dit nooit zo doen.

Bijdrager
    Dick de Roos

Verwijder de prefs van Toast eens, misschien helpt dat om te beginnen.
    Als dat niet helpt, kan je (heeft de MacBook een 2e FW-poort?) een andere FW-poort proberen. Of een andere FW-kabel.
    (ik kan de melding niet goed lezen op het schermbeeld, maar het lijkt dat de communicatie tussen de Mac en de brander niet lekker gaat en dat kan aan de poort, de kabel of eventueel de Mac zelf liggen).
    Of als dat mogelijk is, sluit de brander eens aan op een andere Mac.
    Desnoods ga je eens branden vanuit iPhoto als daar geen Toast op staat; (maar zorg wel dat de goede drivers in die Mac aanwezig zijn).
    Als dat laatste goed werkt, is de brander OK en moet je je richten op het vinden van het probleem op/aan de MacBook.

Wordt vervolgd denk ik.

:wink:

Bijdrager
    bosevents
    ”Martiniman”
    ”bosevents”

een backup gaan maken of beter gezegt ik wil ze op schijf gaan plaatsen om vervolgens alles van mijn computer te verwijderen en deze weer opnieuw te vullen met nieuwe foto’s.

Heb je je inmiddels ook al realiseerd hoe dom dit is en dat dit geen backuppen is? Zeker met zo’n bult errors bij het branden, zou ik dit nooit zo doen.

je heb gelijk en het is ook geen echt backuppen. Ik wil mijn foto’s van mijn comp af hebben om ze te archiveren en meer ruimte op te creeeren op mijn macbook. niet zo onaardig doen he;)

Bijdrager
    computer space

Als je er over 3 jaar niks meer mee kunt, dan niet piepen hè;-)

Moderator
    unSOUND

Inderdaad… Digitale foto’s hebben immers geen negatieven.

Dus kwijt = ECHT kwijt.

Je moet het zelf weten, maar ik vind het een uitermate slecht idee.

Bijdrager
    computer space

Tussenoplossing kan zijn alles dubbel te branden, op 2 schijven en deze op verschillende plekken te bewaren. Wel ieder half jaar of zo de leesbaarheid testen.

Bijdrager
    bosevents

oke ik ben overgehaald.

Ik heb dan ook vandaag maar even een freecom 250 gb harddisk gekocht.

Ik probeerde via ibackup (dat parapluutje) te backuppen maar dat wil niet.

exceeded trail limit.
    Ik dacht dat dit programma gratis was maar is dus blijkbaar een onderdeel van imac (ja toch??)

Wat voor andere (soortgelijke) programma ’s (liefst gratis even genoeg geld uitgegevenhahahah) zijn er

Bedankt alvast

Bijdrager
    Nisei

Als je Toast hebt zit daar tegenwoordig dan geen Deja Vu meer bij? Da’s wel een handig backup programma.

Bijdrager
    bosevents

nee zit er niet bij
    wel motion picture hd
    en spin doctor
    en dat is het!!!

Bijdrager
    freshface

ik backup met smartBackup op mijn externe HD.
    Snel simpel en het werkt.

Bijdrager
    bosevents

het is me ondertussen gelukt

bedankt

Bijdrager
    TodiWa
    ”bosevents”

nee zit er niet bij
    wel motion picture hd
    en spin doctor
    en dat is het!!!

Ik heb Toast 8, en daar zat Déjà Vu wel bij.

Maar heb een vraagje erover: Ik ben mijn hele systeem (60GB) aan het backuppen naar een externe harde schijf. Dit is nu al meer dan 6 uur bezig en zit nog maar aan 60% van de totale backup. Is het normaal dat het zo lang duurt?

Nog een andere vraag: Hoe zorg ik ervoor dat wanneer ik een backup maak, enkel de veranderde bestanden aangepast worden, en niet alles overnieuw wordt gebackupt (in Déjà Vu)?

Bijdrager
    Hanky Dussen

Nee da’s niet normaal. Ik backup mijn systeem (ook ca 60 GB) met SuperDuper en dat duurt ca. 40 minuten.

Bijdrager
    TodiWa

Ik heb SuperDuper ook eens geprobeert, maar die blijkt geen bestanden te kunnen kopiëren naar een FAT32 schijf. SuperDuper zegt dat ik de schijf eerst moet formatteren naar HFS om te kunnen backuppen. Dit ga ik niet doen aangezien ik de harde schijf op Windows en Mac wil kunnen gebruiken.

Edit: Ik zit nu aan 94% (19u29). Wat een snelheid :?.

Bijdrager
    bosevents
    ”TodiWa”
    ”bosevents”

Nog een andere vraag: Hoe zorg ik ervoor dat wanneer ik een backup maak, enkel de veranderde bestanden aangepast worden, en niet alles overnieuw wordt gebackupt (in Déjà Vu)?

Heeft iemand hier al een antwoordt op ben ook wel schiewnierig :D

Bijdrager
    TodiWa

Ok, het is 21u44, de backup staat op 99% en de harde schijf blijft maar voortknorren. Mijn dock heeft het ondertussen al laten afweten, er is geen vergroting meer als ik erover ga. Ik kan wel nog op alles klikken in het dock.

De harde schijf heeft hier maar liefst 12 uur bezig geweest met een backup van 60GB naar een externe harde schijf (FAT32). Een mooie wijsheid die ik de afgelopen dag meer dan eens heb kunnen gebruiken: geduld is een schone deugd. :)

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.