12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Vin

Backup van mac systeem op xp machine…..

Hallo ik wou binnenkort een externe hd gaan kopen om daar mijn backups op op te slaan. Jammer genoeg moet de aankoop van de externe hd nog wat uitgesteld worden maar ik zou toch erg graag een backup maken want dat heb ik nog nooit gedaan en ik heb er natuurlijk geen trek in als ik alles kwijt ben! Wel heb ik een windows xp machine tot m’n beschikking. Zou ik daar een backup op kunnen maken? Als ik dan misschien die windows xp bak op start net zoals op een mac met t ingedrukt, kan dat? Dat ie dan als externe hd wordt gezien wil ik dan he. Heeft iemand hier ervaring mee?? enne een backup op een dvd is geen optie want ik kan geen dvd’s branden!
    Alvast bedankt

Bijdrager
    Nikita

Nou ik denk dat je Windows bak niet reageerd op een T tijdens het opstarten, iig niet als externe schijf, daar is Mac toch een stuk gebruiksvriendelijker :D .
    Wat je wel kan proberen, is om je Mac vanaf XP te benaderen als netwerkschijf (dus gewoon via een netwerk), of andersom natuurlijk (XP benaderen op Mac, wat je makkelijker lijkt…) en daarna de bestanden die je wilt back-uppen kopieeren naar die XP-bak.

Bijdrager
    Vin

ik bedoelde idd niet letterlijk t ingedrukt houden maar iets vergelijkbaars….. maar als ik dat doe via het netwerk dan gaat een complete kloon van mijn systeem uren, zo niet een dag duren….. Mijn plan was namelijk om met ccc of een van die andere backup programma’s een kloon van m’n mac te kopiĆ«ren naar die xp machine

Bijdrager
    benj1989

dit duurt dan nog evenlang hoor,
    je router doet wss 100mbps, als je xp computer dat ook heeft (wss wel) zal dat ook wel geen dagen in beslag nemen…
    grtjs, benj

Bijdrager
    Macinspire

Juist ja, gewoon ff een netwerkje maken tussen je mac en je pc en vervolgens de image op je pc pleuren. Dit kan je dus doen via het netwerk, UTP. Maar er bestaan ook usb kabels waarmee je een netwerk kunt maken, misschien kun je daar es ff tussen kijken, dat gaat sneller.
    Van de andere kant… hoe groot wordt je backup?! Normaal zet je daar alleen de waardevolle info op die je niet kwijt mag raken.. Programmatuur kun je gewoon van de cds afhalen die je hebt?! (zoals max os, iwork, etc) en dan hou je dus alleen je belangrijk spul over.. Brand dat dan gewoon direct op een dvd?

Bijdrager
    Vin

ja maar ik heb geen dvd brander en wel vele mb’s (gb’s) aan programma’s Dit komt vooral door photoshop en illustrator plugins… Het liefst zou ik dan ook een kloon van mijn systeem maken en die “veilig” (!!!hahaha) stellen op die xp bak. De grootte daarvan zal dan precies 24,61 GB bedragen! En dat is nogal wat vind ik om via m’n netwerk over te zetten….

Bijdrager
    Nikita
    ”sic-one”

De grootte daarvan zal dan precies 24,61 GB bedragen! En dat is nogal wat vind ik om via m’n netwerk over te zetten….

100 Mbit netwerk betekend 12,5 Mbyte per seconde, en 24,61 GB is 25200,64 Mbyte.
    Dat komt dan neer op (25200,64 / 12,5) 2016,0512 seconden. Oftewel (2016,0512 / 60) 33,60085333 minuten :D
    Laten we d’r 40 minuten van maken vanwege eventuele hikjes in de snelheid, en hooguit een uurtje omdat 100 Mbit tenslotte maar een theoretische snelheid is…

Dus met maximaal een uur ben je wel klaar 8)

Bijdrager
    Macinspire

en dan wel ff alles in je netwerk met rust laten he dus niet nog gaan downen enzo:)
    En zorgen dat de stroom enzo niet uitvalt:)

Bijdrager
    draaischaap

Wat Macinspire zegt in een eerdere post: Begin eerst eens met je belangrijkste documenten te backuppen. Je gaat mij niet vertellen dat dat niet op een CD’tje past. Mijn belangrijkste, onvervangbare documenten passen op een memorystick notabene. Dit zou je al gedaan moeten hebben. Wekelijks, maar liever dagelijks.

Je applicaties installeer je (als de poep de ventilator raakt) wel terug van je installatie-CD’s.
    Ik zie echt je probleem niet zo…

Bijdrager
    Macinspire

Jawel ik snap zijn idee. sic-one wilt als het ware een image van zijn huidige harde schijf maken zodat hij zoals bij een windows systeem deze bij een crash kan ghosten. Tenminste dat lijkt me dan nog een handige optie. Ik weet daarentegen niet of het mogelijk is om een Mac te ghosten.

Bijdrager
    draaischaap

Dat is ook een handige optie. Bovendien kan dat ook op een Mac en wel met CarbonCopyCloner (ccc), precies zoals sic-one ook al van plan was. Al is dat misschien met 24 GB data wat minder practisch. Ik heb daar zelf heen ervaring mee, maar anderen op dit forum wel en daar zijn ook wel threads over (meer dan genoeg):)

Mijn punt was meer een “waar wacht je nog op?”
    Zorg dat je in ieder geval onvervangbare data (documenten) alvast ge-back-upped hebt. Op CD, Memorystick, of op de WindowsXP-machine.

Hell, voor mijn part op een floppy-disk (voor diegenen die weten wat dat is):)

Edit: Je safari bookmarks en een export van je addressbook op een floppy-disc is een prima begin van een serieuze backup.

Bijdrager
    Vin

die 40 minuten klinken heel leuk maar mijn win xp pc is al vrij oud en die harde schijf is ook super langzaam dus ik verwacht dat er nog wel een uurtje of wat bijkomt. Over een bestand van 170 mb doet ie immers al zo’n minuut of 8…… (laatst ff wat fimpjes die ieder 170 mb waren over gezet en ik dacht dat ie daar toen zo lang over deed). Maar mijn belangrijkste documenten zal ik inderdaad NU eens gaan back-uppen!!! en wat nog veel handiger is: ik moet eens een wat minder geld gaan uitgeven aan bier drinken en dat soort dingen, dan heb ik zo een externe hd..!!!

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.