23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    deltre

Backup (time-machine) vraagt telkens wachtwoord

Ik zit al enige tijd met een probleem.
    Heb deze en andere fora afgezocht en uitgeprobeerd maar krijg het niet voor elkaar.
    Ik werk regelmatig thuis en draai op mijn werk (imac) elke dag, via time machine, een back-up.

Thuis heb ik een macbook pro, daar hang ik mijn externe hd aan en kan klik vervolgens door de mappenstructuur naar de laatst opgeslagen map en kan zo de bestanden waar ik verder aan ga werken naar mijn lokale HD slepen. Tot zo ver nooit een probleem.

Sinds ik op mijn werk het systeem naar High-Siera heb geupdate begon het probleem.
    Thuis ga ik wederom naar de laatste werkmap zodat ik hier de betreffende mappen naar mijn lokale HD kan slepen.
    Maar dan moet ik ineens een wachtwoord invoeren.
    Dus de map(pen) via apple+i op “lezen en schrijven” gezet door de sleutelhanger eerst te openen. Dat lukt.

Maar zodra de mappen op mijn HD staan blijven ze beveiligd! Elk los mapje.
    Nu heb ik “pas toe op ingesloten onderdelen al geprobeerd maar niets helpt.
    Ik moet dan elk afzonderlijk mapje ontveiligen. Echt om gek van te worden.

Op mijn werk zelfs het hele zelfde proces nagelopen.
    Vault staat niet aan en kan bij hulpprogramma’s harde schijven ook niets vinden over een reset van wachtwoorden.

Ik wil gewoon weer toegang tot mijn gehele externe HD zonder al die wachtwoorden. Bij openen, slepen en gebruik.

Iemand een idee? Grote dank alvast!

Bijdrager
    GoeieDag

Staat hier een vinkje?

Bijdrager
    deltre

Die optie heb ik niet, zowel thuis niet (OS Sierra 10.12.6) als op mijn werk (high Sierra).
    Deze optie had ik inderdaad ook al ergens gespeurd en nagekeken, maar niet aanwezig.

Hierbij een screen van de externe HD:

Bijdrager
    McPim

Je moet je plaatje tussen ‘img’ tags zetten in je post… Dat zou vanzelf moeten gebeuren na uploaden en anders kun je het handmatig aanpassen, ook achteraf.

En dat dat vinkje bij jou niet zichtbaar is klopt: op Time Machine volumes kun je dat niet instellen, alleen op ‘gewone’ externe schijven. Oplossing heb ik nog niet voor je.. :roll:

Bijdrager
    GoeieDag

Het is was niet helemaal duidelijk; begrijp ik nu dat je die map uit een TM backup haalt ipv een gewone mappenstructuur?

Moderator
    Night

Volgens de Apple site moet je de permissies éérst aanvinken en dan past gaan gebruiken als TM disk.

https://support.apple.com/nl-nl/HT202380
    (2e kopje)

Omdat je je TM disk aan een andere Mac hangt en Permissies stonden nog aan, dan is dat op de originele Mac geen probleem. Op de andere Mac wél, omdat deze andere inloggegevens heeft.

Bijdrager
    McPim

(y) Night. Dat klinkt logisch.. Zaken handmatig uit TM mappen slepen vind ik niet zo logisch qua ‘workflow’, het kán maar of het verstandig is?

Moderator
    Night

Nee dat is als workflow uit den boze, maar ik kan me voorstellen dat het incidenteel nodig is, omdat je een oudere versie van een document nodig hebt (bv. door foutieve wijzigingen of gegevens die nodig zijn uit oudere versies).

Mijn idee zou zijn om een USB stick/thumbdrive aan te schaffen en daar gewoon de documenten op te zetten, die je wil gaan gebruiken. Hoef je ook niet telkens met een HD rond te zeulen, met alle gevolgen van dien (harddisks blijven toch redelijk gevoelige apparaten).

Bijdrager
    deltre

Fijn dat jullie meedenken, niet nodig, maar dit is voor mij wel handig.
    Ik zal hier onder zeggen waarom maar wil het er verder niet over hebben omdat ik mijn probleem opgelost wil hebben en het niet gaat over hoe ik moet werken.

Ik ben ontwerper en heb op mijn werkcomputer al mijn werk staan (hier worden back ups van gemaakt in het bedrijf, dit doe ik een aantal keer per jaar). In 2014 is de server gecrashed waardoor ik 3 jaar werk kwijt was. Sindsdien hang ik elke dag een back-up schijf aan mijn mac die ik elke dag meeneem. Ook voor geval van inbraak/diefstal/brand. Ik heb zo altijd een reserve systeem.

Nu komt het, als ik thuis werk moet ik bij alle bestanden kunnen.
    Het gaat om duizenden ontwerpen die reeds af zijn en ik heb een “werkmap” waar het “to-do” werk in staat met opdracht gegevens etc.
    Als ik thuis werk moet ik gewoon de meest recente gegevens hebben en zet mijn “werkmap” links in de favorieten zodat ik hier documenten kan openen. Opslaan doe ik lokaal in een thuiswerk-map. Deze zet ik aan het einde van de dag los op de externe HD en sleep de volgende dag alles weer naar de juiste mappen. Ik heb de meest recente map nodig omdat daar een kopie van mijn werkcomputer op staat die ik voortdurend moet raadplegen.

Maar goed, dit werkte tot laatst altijd prima totdat ik nu iedere keer het wachtwoord moet invoeren wat zeer irritant is.
    Vandaag ben ik weer op het werk en ga er nu even induiken of ik iets kan achterhalen.

Bijdrager
    deltre

Zoals vaak met uitleg komt de werkelijk niet overeen met wat (apple) opgeeft waar naar te kijken.

Night > En nog terug te komen op dat usb-sticky, geen optie, ik weet van te voren niet welke bestanden ik moet raadplegen. Ik open veel ontwerpen waar ik gegevens uit recycle. En een kleine externe HD meenemen is geen belasting. Ik heb een portable SSD schijf en die kan, volgens fabrikant, tegen een stootje.

McPim > Ik haal de mappen eruit waar ik op dat moment aan ga werken en zet die lokaal in mijn thuiswerk-map. Maar dat zijn er hooguit 3.

Bijdrager
    McPim
    deltre op 16 november 2017

..maar wil het er verder niet over hebben omdat ik mijn probleem opgelost wil hebben en het niet gaat over hoe ik moet werken.

Daar gaat het wel om, jouw manier van werken is de oorzaak van het probleem. Waarschijnlijk zijn de rechten op je TM schijf veranderd door de High Sierra update op je werk. Dat het tot nu toe wel goed ging is meer geluk dan wijsheid.

Zoals vaak met uitleg komt de werkelijk niet overeen met wat (apple) opgeeft waar naar te kijken.

Wat klopt er niet dan? Dit gaat over het gebruiken van een nieuwe schijf als TM schijf. En dan kun je dat vinkje dus uitzetten. Het plaatje geeft (net als bij jou) een schijf weer die al in gebruik is als TM schijf.

De oplossing is dus overnieuw beginnen met die schijf, formatteren en eerst het vinkje uitzetten. Daarna weer een TM backup maken. Maar het blijft onverstandig :wink:

Bijdrager
    deltre

Daar gaat het wel om, jouw manier van werken is de oorzaak van het probleem. Waarschijnlijk zijn de rechten op je TM schijf veranderd door de High Sierra update op je werk. Dat het tot nu toe wel goed ging is dus meer geluk dan wijsheid.quote

Nou, mcPim, mag jij mij uitleggen hoe ik dan moet werken, ben benieuwd, want ik doe het al jaren zo, maar sta open voor een betere aanpak.

Bijdrager
    deltre

Verder heb ik zojuist het probleem gevonden, nu even de oplossing achterhalen…

Bijdrager
    deltre

Dit is dus mijn werkcomputer. Hierbij nog een screen van de map ervoor, die niet op beveiligd staat.

Bijdrager
    McPim

Nou, mcPim, mag jij mij uitleggen hoe ik dan moet werken,

Bijvoorbeeld. Maar er zijn vele mogelijkheden. Een backup hebben is uiteraard heel verstandig, het gaat erom dat een TM backup niet bedoeld is om er zelf in te rommelen. Als je iets terug moet halen doe je dat met de Time Machine functie van de Finder op de Mac waar de backup gemaakt is.

McPim op 16 november 2017

De oplossing is dus overnieuw beginnen met die schijf, formatteren en eerst het vinkje uitzetten. Daarna weer een TM backup maken.

Al geprobeerd?

Bijdrager
    GoeieDag

Nou, McPim, mag jij mij uitleggen hoe ik dan moet werken, ben benieuwd, want ik doe het al jaren zo, maar sta open voor een betere aanpak.

Sorry, ik ben niet McPim, maar toch:
    1- je hebt al the hard way geleerd wat het belang van een betrouwbare backup is. Dan moet je niet met dezelfde backup elke dag gaan klooien voor je dagelijkse workflow. Vroeg of laat gaat dat fout (tenzij je al drie of zo backup systemen hebt draaien…).
    2- gebruik een clouddienst, zoals Dropbox of iCloud. Met iCloud map ‘Bureaublad’ en ‘Documenten’ aan, of iCloud Drive en daar je werk-documenten in, heb je altijd en overal de laatste versie bij de hand (en direct een extra backup).

Edit: Pim is me al voor…:nerd:

Bijdrager
    McPim
    GoeieDag op 16 november 2017

Edit: Pim is me al voor…:nerd:

Clouddienst, goeie aanvulling :wink:

Bijdrager
    deltre

Opgelost!

Er was iets opmerkelijks veranderd in de bevoegdheden.
    De naam hoe ik als gebruiker ingelogd ben op het systeem, de beheerder dus, stond niet bij de bevoegdheden.
    Waarschijnlijk is dat gebeurd nadat ik een update heb gedaan waarbij het wachtwoord werd gevraagd en ik deze misschien toen niet heb ingevoerd, vermoed ik.

Ik wil jullie wel bedanken voor het meedenken.

En McPim, ik hoor nog steeds graag van je.
    Ik ben nooit te oud om te leren namelijk!

Bijdrager
    deltre

Bijvoorbeeld. Maar er zijn vele mogelijkheden. Een backup hebben is uiteraard heel verstandig, het gaat erom dat een TM backup niet bedoeld is om er zelf in te rommelen. Als je iets terug moet halen doe je dat met de Time Machine functie van de Finder op de Mac waar de backup gemaakt is.

Dat voorbeeld, die samsung, is exact wat ik heb! Syncen hoeft niet want ik heb thuis een prive computer met prive dingen.
    En rommelen doe ik niet in de time-machine. Ik haal er alleen bestanden uit en zet die lokaal op de HD.
    Maar ik begrijp van al deze antwoorden dat je geen idee hebt wat ik doe en hoe, werk inhoudelijk. De kopie-werkmap in de finder links zetten is veel efficiënter als TELKENS met time machine via de finder een bestandje helemaal te moeten gaan zoeken.
    Zie hierdoor helaas geen betere manier als dat ik zo al jaren doe.

– je hebt al the hard way geleerd wat het belang van een betrouwbare backup is. Dan moet je niet met dezelfde backup elke dag gaan klooien voor je dagelijkse workflow. Vroeg of laat gaat dat fout (tenzij je al drie of zo backup systemen hebt draaien…).

Dit was de server op het werk die gecrasht was, zo’n grote kast, beheerd door een IT-bedrijf. Nadat dit gebeurd was wordt sindsdien inderdaad alles ook nog eens in de cloud opgeslagen.

Bijdrager
    McPim

Maar ik begrijp van al deze antwoorden dat je geen idee hebt wat ik doe en hoe, werk inhoudelijk.

Ik snap precies wat je doet. Zo moeilijk is dat niet. Maar ik denk dat jij niet helemaal begrijpt wat wij bedoelen.. Gewoon lekker blijven doen wat voor jou het beste werkt. (y)

Opgelost! Er was iets opmerkelijks veranderd in de bevoegdheden.

Zoals @Night in zijn eerste reactie al schreef.. :wink:

Bijdrager
    deltre

Zoals @night in zijn eerste reactie al schreef..:wink:

Inderdaad, die ik vandaag pas, op mijn werk, kon controleren.

Ik snap precies wat je doet. Zo moeilijk is dat niet. Maar ik denk dat jij niet helemaal begrijpt wat wij bedoelen.. Gewoon lekker blijven doen wat voor jou het beste werkt.(y)

dat toontje:roll:

Bijdrager
    McPim

dat toontje:roll:

Says who?! Als je hier door velen wordt geholpen en je komt met ‘..dat je geen idee hebt wat ik doe en hoe, werk inhoudelijk’ terwijl ik me oprecht in je probleem verdiep dan vraag ik me af wie hier een ‘toontje’ aanslaat.

Moderator
    Night

Ik snap de werkwijze van TS wel, en eigenlijk is deze ook heel logisch. Het enige is, dat TM hier niet zo geschikt voor is (en zoals je nu hebt gemerkt, heel gevoelig is voor permissie-problemen indien er mee gesleurd wordt). Ik zou hiervoor dan eerder een aparte CCC clone van de dataserver op je werk achter de hand houden en die specifiek voor dit doel gebruiken. Kost je wel een harddisk extra, maar scheelt je problemen. Bovendien: als die TM backups corrupt raken door dit gehannes kan het zomaar gebeuren dat je ineens, zonder dat je het in de gaten hebt, zonder backup komt te zitten van die o zo belangrijke zakelijke data. En als er dán iets mis gaat…….

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.