12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Charelroi

Backup terugzetten via Time Machine duurt dagen en loopt vast

hallo en help!:)
    Ik wil een backup terugzetten via Time Machine, maar dit duurt meer dan twee dagen (foto 1) en dan loopt hij vast… al twee maal geprobeerd en strandt steeds op 872, 02 GB… en daar blijft hij dan nog uren op staan :(  Dan forceer ik een stop, maar wat nu?? Iemand een idee?

Mac OSx Catalina

time machine fail 1

Time Machine Fail 2

Bijdrager
    Kwadraatje

Dat is wel akelig traag… Was er een speciale reden waarom je een backup wilde terugplaatsen? En om welk type Mac gaat het? Zit er een ouderwetsche harde schijf in of een SSD?

Bijdrager
    Charelroi

<p class=”cite”>Kwadraatje op 28 oktober 2020 om 19:02</p>
    Dat is wel akelig traag… Was er een speciale reden waarom je een backup wilde terugplaatsen? En om welk type Mac gaat het? Zit er een ouderwetsche harde schijf in of een SSD?

SOLVED !!

Zeer bizar… ik heb voor de derde keer opgestart in Recovery Mode en dan gekozen voor “installeer macOS opnieuw” (ipv “zet terug van Time Machine-reservekopie”), de Mac heeft dan een 26 minuten geïnstalleerd en daarna opgestart en alles stond terug als vanouds…
    Ik begrijp het niet, maar is dus terug OK!! Ik blij:)
    Bedankt voor je reactie.
    (o ja, er zit een Fusion Drive in)

Bijdrager
    Kwadraatje

“Installeer macOS opnieuw” doet niets anders dan een verse installatie van de systeemsoftware installeren. Je eigen bestanden blijven dan inderdaad gewoon staan. Zorg in elk geval voor goede backups van je bestanden, voor het geval er iets niet helemaal jofel is met die fusion drive…

Bijdrager
    GoeieDag

Dus blijf de terechte vraag van Kwadraatje staan over het waarom…

Sleutelbeheerder
    Night

Daarvoor zou je dan in de system.log moeten kijken ten tijde van het terugzetten van de backup.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

<p class=”cite”>Kwadraatje op 28 oktober 2020 om 20:43</p>
    “Installeer macOS opnieuw” doet niets anders dan een verse installatie van de systeemsoftware installeren. Je eigen bestanden blijven dan inderdaad gewoon staan. Zorg in elk geval voor goede backups van je bestanden, voor het geval er iets niet helemaal jofel is met die fusion drive…

Je gaat er geloof ik van uit dat er een probleem kan zijn met de fusion drive, maar ik denk dat de oorzaak de TM drive is.

Immers, het opnieuw installeren van het OS ging goed en dan wordt de TM drive niet gebruikt. Het terugzetten van de TM backup loopt vast op het zelfde moment en dat kan duiden op onleesbare sectoren.

(Als de fusion drive het probleem was zou dat meerdere symptomen moeten veroorzaken zoals b.v. een programma openen, document saven of een trage opstart.)

————————————

@TS:

Dus kijk eens of je de TM drive opnieuw kunt formatteren. Of probeer eens met de hand verschillende onderdelen te kopiëren vanaf de TM drive.

Krijg je een foutmelding of duurt het ineens verdacht lang dan heb je de oorzaak gevonden.

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>hendrik ijzerbroot op 29 oktober 2020 om 19:06</p>

<p class=”cite”>Kwadraatje op 28 oktober 2020 om 20:43</p>

Je gaat er geloof ik van uit dat er een probleem kan zijn met de fusion drive, maar ik denk dat de oorzaak de TM drive is.

Dat is zeker een mogelijkheid. Maar voor zover ik weet wordt het OS op het SSD-deel van de fusion drive geparkeerd. Het is denkbaar dat daar niks mis mee is, maar met het HDD-deel wel.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Naast het OS worden op het SSD deel ook veelgebruikte bestanden of programma’s geplaatst.

Maar die moeten dan in eerste instantie ingelezen worden vanaf de HDD. Dat gebeurt natuurlijk achter de schermen en dat lijkt ook goed te gaan want anders had de TS daar wel iets over gezegd.

Bijdrager
    Kwadraatje

Waarmee we terug zijn bij mijn eerste vraag: ‘Was er een speciale reden waarom je een backup wilde terugplaatsen?’

Want je begint volgens mij niet voor de lol aan terugzetten van een TM-backup…. Dus ik gok dat er om te beginnen wel degelijk iets mis was. Maar zolang TS daar geen uitsluitsel over geeft, kunnen we speculeren tot we een ons wegen.:)

Bijdrager
    Charelroi

<p class=”cite”>Kwadraatje op 29 oktober 2020 om 21:23</p>
    Waarmee we terug zijn bij mijn eerste vraag: ‘Was er een speciale reden waarom je een backup wilde terugplaatsen?’

Want je begint volgens mij niet voor de lol aan terugzetten van een TM-backup…. Dus ik gok dat er om te beginnen wel degelijk iets mis was. Maar zolang TS daar geen uitsluitsel over geeft, kunnen we speculeren tot we een ons wegen.:)

tja… alles begon wat traag te lopen op m’n Mac , ik heb gechecked met schijfhulp en schijf EHBO uitgevoerd, maar hij liep ‘vast’… Ondertussen weet ik niet meer precies wat mijn laatste actie was… sorry. Dan heb ik opgestart in safe mode, zonder succes, en dan in Recovery…. met het gekende resultaat.
    Ik vermoed dat uiteindelijk mijn harde schijf te vol zat (nog slechts een 100 tal MB vrij van 1 TB). Die heb ik inmiddels dus wat opgekuist.

Dus nu ga ik toch ook eens aan de slag met de opmerking van Hendrik, dat er een probleem is op mijn TM, en dus niet op de Mac (behalve dan de volle schijf).

Allen bedankt om mee te denken!! Momenteel bolt hij terug als vanouds:-)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je moet op de opstartschijf ± 10% van het totale geheugen vrij houden (richtlijn). Dus in het geval van 1TB 100 GB. Met minder lukt het ook wel (b.v. 25 GB) als je geen ‘zwaar’ werk draait maar 100 MB is veel te weinig. Dan heeft het OS geen ruimte meer voor de swap files en wordt alles traag.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.