11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Pasav

BackUP : Tape Library of HD

Hallo,

Ik ben in strijd met mijn dealer.
    We zoeken een nieuwe backup mogelijkheid.
    We hebben nu AIT 3 met 125 Gb per tape max .. als ik alles wil backuppen zit ik op 220 GB per dag.
    Dus meerdere tapes. We hebben nu geen autolader.

Mijn idee is om over te stappen op HD backup. Het is sneller dan tape, makkelijker terug te halen en mochten de 500 Gb schijven niet voldoende zijn kan jealtijd nog naar 750 of 1 TB schijven gaan.
    De backup is er voor om voor de verzekering een kopie te hebben buiten het pand, en zal dus in de kelder (we zitten in een toren) worden opgelasgen in een brandkluis.

De vraag is dus, wat is verstandiger Tape Library kopen of HD backup.

Hoe doet professioneel nederland dit ..:D

Bijdrager
    www.project-euh.com

Het WNF doet dit op tapes met een DELL tapelader voor maximaal 8 tapes tegelijk.

Anoniem

Op mijn werk (grafisch bedrijf met ong. 25 werkplekken), hebben ze net een nieuwe XServe met nieuw backup systeem.
    Het gaat nu met LaCie bigdisks van -als ik me niet vergis- 1 TB, die zijn aangesloten op FireWire 800.
    Voor elke dag van de week is er zo’n schijf, misschien zelfs 2, weet ik niet zeker, en word er ook elke dag een volledige backup gemaakt d.m.v. Retrospect.

De schijven worden vervolgens mee naar huis genomen, en in een kluis gelegd.

Bijdrager
    Pasav

Bigdisk vertrouw ik persoonlijk niet, gaat er 1 schijf stuk ben je alles kwijt .. maar goed … Het staat nu dus 1-1 ..:P

Bijdrager
    mavje

een aanvullende vraag is natuurlijk wat de beste/ meest gebruikte/ goedkoopste backup oplossing voor thuis is (die goed te automatiseren is)

Bijdrager
    Pasav
    ”mavje”

een aanvullende vraag is natuurlijk wat de beste/ meest gebruikte/ goedkoopste backup oplossing voor thuis is (die goed te automatiseren is)

thuis gebruik ik chronosync naar een extrene disk.

Ohh ja en TimeMachine …;)

Bijdrager
    Mono1

SuperDuper! :D

Bijdrager
    mvdenberg

Hoeveel data denk je over 1 jaar te hebben? Altijd lastig dit soort vragen…
    Als er iets gebeurt, en je moet restoren, hoelang mag de downtime dan bedragen?

Voordelen tape backup systeem:
    * tapes zijn goedkoop (1 lege 100/200Gb ait tape bij misco 52,50 euro ex)
    * tapes kunnen tegen een stootje (vallen e.d.)
    * tapes neem je makkelijk het pand mee uit (offline backup)
    nadelen:
    * tape drive is prijzig

Voordelen HDD backup:
    * hardeschijven zijn sneller dan tapes (bestand gewoon terug slepen en dan ben je klaar)
    nadelen:
    *hardeschijven neem je moeilijker het pand uit
    *hardeschijven kunnen niet zo goed tegen vallen en andere ‘stootjes’
    * voor meerdere sets (maandag, dinsdag, woensdag….week1,week2) heb je steeds een andere harddeschijf nodig: als je dit allemaal op 1 schijf zet, en de schijf crasht, ben je meteen al je backups kwijt: iets dat je met een tape niet hebt (aparte maandagtape, aparte dinsdagtape, …)

Misschien kun je voor jouw probleem een 2de ait drive kopen met extra tapes?

Bijdrager
    chupacabra

Hier doen we de backup op HD.
    Ik heb 2 Lacie Big disk (1 TB) met FW800, die ik elke dag omwissel.
    Disk in een koffer, geen probleem.
    Backup gaat met retrospect…

Voorheen hebben we een tape library gehad van VXA maar dat systeem bleek onbetrouwbaar.
    Na een crash van een HD bleek dat er geen backup terug gezet kon worden.
    Achteraf bleek dat we de clean tape vaker hadden moeten gebruiken…
    Dat deden we 1 keer in de twee week, maar dat bleek dus niet genoeg :x

HD naar Norman Shark voor recovery… prima service maar wel erg kostbaar…

Pluspunten HD:
    – sneller
    – betrouwbaar (is mijn ervaring)
    – relatief goedkoop (1000 euro voor 2x 1 TB)

Bijdrager
    mac lover

ik zou het als het nog kan op tapes doen… als je een drive hebt tenminste en je hebt genoeg veilige opslagruimte voor die dingen. ze moeten voor mij wel met een hele speciale hd techniek aan komen zetten willen ze zomaar de tapes overtreffen… een hdd kun je niet even op de grond laten vallen en meteen weer zonder problemen gebruiken

@pasav: hoe kun je timemachine gebruiken als leopart nog niet uit is?? een voorversie in handen gekregen?

Bijdrager
    Pasav
    ”mac

@pasav: hoe kun je timemachine gebruiken als leopart nog niet uit is?? een voorversie in handen gekregen?

Yups, ik mag Leopard testen van Apple ..:D

En idd, vallen is doodelijk met HD, maar ja hoevaak laat je een HD vallen ..:)
    Denk dat je tapes gewoon makkelijker laat vallen …
    En bij ons is het alleen een backup ivm met brand, de rest gaat gewoon intern op de extra ruimte van de RAID, dus voor verlies bij beschadeging en verkeerd weggooien zijn we al gedekt, denk zelf dat we daar erg strikt in zijn, iedere 4 uur wordt daar een backup gedraaid, en alles wat veranderd wordt tot 10 versies of 60 dagen bewaard.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.