8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    bonestaak

Backup software gaat niet meer (doelformat)

sinds vandaag kan ik mijn backupschijven niet meer gebruiken,  allereerst backup 1 de backup voor mijn interne Mac Mini opslag.  Vandaag zegt CCC  doelschijf is niet juist geïnitialiseerd, start schijfhulpprogramma. Okay dus mijn oude backup gewist en opnieuw geïnitialiseerd.  Weer zelfde verhaal. Dus dan maar even een ander programma opgehaald (dus nog niet geregistreerd) Superduper,  deze geeft aan je moet naar APFS  dus weer opnieuw geïnitialiseerd. Na 2 seconden stopt Superduper met: ik kan niet kopiëren en dus ik weer CCC met de APFS schijf starten, krijg ik weer: opnieuw initialiseren van de doelschijf.  En dat werkt dus weer niet.

Wat is het juiste formaat voor mijn backupschijven?

CCC weigert

Bijdrager
    sedikit

Ik had hetzelfde een paar dagen geleden. Met SuperDuper.  De foutmelding ben ik vergeten. Maar de oplossing was (in mijn geval, misschien ook bij jou! ):

-de doelschijf moet wel goed geformateerd zijn: Mac OS Uitgebreid (journaled)

-doelschijf/Toon info/open het slotje/ Aanvinken: Negeer eigendomsrechten op dit volume Helemaal onderaan

-sluit hangslotje

Sleutelbeheerder
    Night

+1

Zo heb ik de disks ook ingesteld staan voor mijn backups in CCC. Werkt vlekkeloos.

Bijdrager
    bonestaak

Weer opnieuw geformatteerd,  ik kreeg container en daaronder disk en daaronder backup dus helemaal weer alles gewist.  Opnieuw APFS gedaan en CCC gestart, krijg ik weer een melding dat een of ander systeem (melding kon ik niet vastleggen) niet toestond om op te starten… nog iets.  Er stond de optie toch doorgaan, dus dat ook gedaan. Nu loopt de backup in ieder geval.  Overigens heb ik ook negeer eigendomsrechten aangevinkt maar bij de start moest ik toch weer mijn admin gegevens invoeren.

Sleutelbeheerder
    Night

CCC ondersteund zover ik weet nog geen APFS. Je moet hem gewoon HFS+ formatteren.

Bijdrager
    bonestaak

Hmm gaven ze wel aan in hun bericht (ik had hen namelijk ook al eerder gemaild).  Juist bij de nieuwste versie van Mac OS. Catalina.

Ik heb in ieder geval nu wel een backup kunnen maken.

Bijdrager
    mowat

Ik werk met Superduper en dat werkt zowel met de oude als met de nieuwe formattering zonder problemen. De doelschijf voor bv. Catalina heb ik wel op voorhand APFS geformateerd.

Ik gebruik wel 2 versies van superduper namelijk eentje tot en met Mojave en een aparte versie vanaf catalina omdat apple daar 2 aparte delen voor gebruikt (systeem en gegevens). Voorheen kopieerde superduper een schijf als één geheel op één “files”lijn  terwijl er nu bij het maken van de image van Catalina 2 lijnen voorkomen ( system files en (andere) files). Mogelijk werkt de laatste versie wel voor alles maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd.

Bijdrager
    sedikit

Ik weet het, volledig terzijde(!!):

Iedere keer wanneer ik de naam SuperDuper lees of schrijf (al jaren), moet ik denken aan Hiep Hieper de compagnon van Bil Super. Twee kruimel-criminele zakenlieden uit de strip van Maarten Toonder, “Olie B Bommel en Tom Poes”.  Een heel populaire, indirect maatschappij-kritische, dagelijkse strip die verscheen tot ± half jaren tachtig, in o.a. in de Nieuwe Rotterdamsche Courant (het huidige NRC Handelsblad) De linkse figuur is Hiep Hieper:

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.