21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Silvester

Backup op Time Capsule

Ik heb een back-up op de Tim capsule die gemaakt is van een usb stick die er in heb gezeten.
    Deze wil ik nu verwijderen van de Time Capsule, want de data is niet meer nodig.
    Maar ik krijg de melding dat ik niet gerechtigd ben dit uit te voeren?
    Een complete back-up van mijn iMac kan ik zonder problemen verwijderen?
    Wat moet ik doen?

Bijdrager
    fred44nl

dan zul je de rechten moeten aanpassen.
    selecteer de folder en doe CMD + I.
    onderaan het venster dat je dan krijgt, kun je de rechten aanpassen.
    slotje eraf en breng de wijzigingen aan.

Bijdrager
    GoeieDag

Hij zal vanzelf verdwijnen.
    Maar je kunt ‘m er ook af halen in de Time Machine interface: middels het ‘bewerk’ tandwieltje in het Findervenster als je in de TM ‘sterrenhemel’ zit.

@Fred, zo ga je natuurlijk geen problemen te lijf, met dat onmiddellijk knoeien aan de rechten…

Bijdrager
    fred44nl

@Goeiendag
    als je een TM-backup maakt, dan kun je de inhoud daarvan, als je dat zou willen, zonder aanpassing van rechten, gewoon verwijderen.
    of dat verstandig is, staat hier even buiten.
    maar als je dat nou eenmaal wil en dat kan niet, omdat er iets met rechten is, dan is er waarschijnlijk iets meer aan de hand.
    als ik dat tegen kom, dan los ik dat op, linksom of rechtsom:)

Bijdrager
    GoeieDag

Zoals je al zegt: ‘…meer aan de hand’. En dat ‘meer’ los je niet op door even de rechten te veranderen.
    Bovendien is de kans dat een vraagsteller verkeerde dingen doet en van de regen in de drup komt, levensgroot.

En wat allemaal kan, weet ik ook wel. Maar jij weet niet hoe TS er precies mee bezig was; je neemt iets aan. En deze TS vraagt elders “graag een dummy uitleg”, dus maak het niet te moeilijk voor de beste man.

Bijdrager
    Silvester

Bedankt voor jullie antwoord.
    @ GoeieDag:
    Als in in de in de TM ‘sterrenhemel’ zit dan is mijn TC Map Lichtgrijs en kan ik dus niks met bewerk tandwieltje.
    Het bestand wat ik wil verwijderen staat in deze map. In de sterrenhemel kan ik alleen bij de Time Machine map, met back-ups van de Mac.

@ fred44nl:
    Helaas lukt jou oplossing ook niet, ik zie geen slotje zoals jij aangeeft in de tekening.
    Schermafbeelding 2013-06-22 om 00.37.23.png
    En wat moet ik dan veranderen alles is lezen en schrijven

Bijdrager
    Silvester

Oeps het plaatsen van de schemafdruk is niet gelukt?

Bijdrager
    GoeieDag

Moet je zaken ook goed uitleggen.

Jij schrijft in je openingspost: ‘Ik heb een back-up op de Time Capsule die gemaakt is van een usb stick die er in heb gezeten.’
    Dus nu begrijp ik dat die USB stick in de TC heeft gezeten, en je bestanden vanuit die USB stick op de TC HD hebt gesleept?
    Het was dus geen TM back-up die de USB stick meenam?

Bijdrager
    fred44nl

een afbeelding plaats je door, net boven het reactie-venster, op “Img” te drukken.
    dan krijg je “Browse”, waarmee je naar de afbeelding kunt gaan.
    vervolgens dubbel-klik je op de afbeelding.
    dan moet je even wachten tot de upload, bij browse, wordt aangegeven.
    tenslotte klik je op “voeg toe”

let er wel op dat de regel, die nu in je reactie-venster is gekomen, begint met “img”
    en eindigt met “/img” (op de plaats van de quotes staat dan een haak).

Bijdrager
    Silvester

@fred44nl:
    Goede uitleg. Hier dan de afbeelding

@Goeiedag:
    Er zat een usb stick in de Mac en de TM heeft er een back-up van op de TC gezet.
    Deze back-up is voor mij onbelangrijk, dus mag er af.
    Het gekke is dat de back-ups van de harde schijf waarvan er al tientallen opstaan, daarvan kan ik zomaar een paar oude verwijderen. En die back-up van de usb stick, daar doet ie moeilijk over?
    Zo goed uitgelegd:?

Bijdrager
    fred44nl

Naam – onbekend.
    dan heb ik het vermoeden dat je geen eigenaar bent.

even zoeken hoe je dat het gemakkelijkste kan aanpassen:)

als je op het plusje, links onder klikt, kun je dan iets wijzigen ??

Bijdrager
    Silvester

Ja, ik kan een nieuwe gebruiker toevoegen maar alles wat ik invul is ongeldig??
    Wanneer ik onbekend selecteer en dan onderaan het tandwieltje aanklik dan kan ik een nieuwe eigenaar maken maar hier krijg ik dan ook dezelfde foutmelding. Ik gebruik dan mijn inlognaam.???

Bijdrager
    fred44nl

het kan ook via Terminal, maar daar moet je wel mee overweg kunnen.
    wat staat er, buiten de TM-backup, nog meer op de TC ??
    als dat weinig of niets is, dan kun je overwegen om de TC opnieuw te partitioneren/formatteren.

maar zoals eerder genoemd: hoeveel data is het en hoeveel last heb je er van ??

Bijdrager
    Silvester

Eigenlijk staat er naast de TM-backups alleen wat muziek en de bewuste data van de usb stick.
    Het gekke is dat ik als ik op een TM-backup op info klik dan heb ik hetzelfde lijstje met gebruikers.
    Dus onbekend, staff en everyone met dezelfde bevoegdheden en die kan ik gewoon verwijderen.
    Ik moet toch gewoon mij als eigenaar met alle rechten kunnen toevoegen?

Bijdrager
    fred44nl

ik vraag me ondertussen even af, of jouw account wel beheersrechten heeft.
    kijk eens even in Systeemvoorkeuren – Gebruikers en groepen.
    staat er dan Beheerder onder jouw account ??

Bijdrager
    Silvester

Ja, zie dit: /uploads/community/e1579985c4ea7e573d5c1b52f8a67ea78c6fa45c_0.png

Bijdrager
    fred44nl

ja, dat is goed.
    als het niet te veel werk is, dan zou ik veilig stellen wat je wilt bewaren en dan de TC opnieuw partinioneren/formateren.
    daarna stel je TM opnieuw in en heb je bereikt wat je wil:)

Bijdrager
    Silvester

Misschien domme vraag maar wat bedoel je met “stel je de TM opnieuw in”
    En zijn dan ineens de rechten wel goed ingevuld voor mij als beheerder?:roll:

Bijdrager
    fred44nl

TM instellen doe je in systeemvoorkeuren.
    waarom de rechten niet goed staan, begrijp ik niet helemaal.
    bij mij staat mijn gebrukersnaam met lezen en schrijven.

Bijdrager
    Silvester

fred44,
    bedankt ik zal het deze week proberen.:D

Bijdrager
    GoeieDag

Fred, volgens mij is dat standaard op de TC, dat (onbekend). Dus ik vraag me af of je wel goed bezig bent met dit soort adviezen; ken jij wel alle in en outs van het *NIX rechten en gebruikers systeem?!

Silvenster, waarom maak je zo zo druk om wat er op de TM/TC staat? Heb je er last van? Nee, blijf er dan vanaf, want zo maak je alleen maar dingen kapot.
    En als jij dit zegt:
    “Als in in de in de TM ‘sterrenhemel’ zit dan is mijn TC Map Lichtgrijs en kan ik dus niks met bewerk tandwieltje.
    Het bestand wat ik wil verwijderen staat in deze map. In de sterrenhemel kan ik alleen bij de Time Machine map, met back-ups van de Mac.”
    dan kan ik je niet meer volgen; begrijp je zelf wel hoe TM werkt?
    De usb stick zal trouwens ook in de TM Finder in de linkerkolom verschijnen op de dag dat ie in je Mac zat.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.