16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    avanti

Backup naar de cloud, welke dienst is het meest geschikt, veilig en betaalbaar?

Ik ben op zoek naar een backup clouddienst om mijn (werk)bestanden van mn iMac naast Time Machine ook te backuppen naar de cloud (dus niet van meerdere devices). Iemand daar ervaring mee? Ik hoorde van het bestaan als iDrive en Blackblaze, zijn deze aan te raden? Veilig? Of is er een mogelijkheid om te backuppen naar Apple’s iCloud? Daar zou mijn voorkeur naar uitgaan omdat ik daar al 200Gig aan ruimte afneem. iCloud Drive gebruik ik al maar die doet naar mijn idee alleen maar synchroniseren. Suggesties?

Bijdrager
    Jamaco1947

Gebruik Apple’s iCloud 200 Gig naar tevredenheid.

Bijdrager
    avanti

Maar je kan naar mijn idee niet automatisch backuppen van een iMac naar iCloud?

Inactief
    Anoniem

<p class=”cite”>avanti op 3 augustus 2020 om 10:01</p>
    Maar je kan naar mijn idee niet automatisch backuppen van een iMac naar iCloud?

Kan wel. Je kunt mappen en Apps toewijzen (vaak doen de Apps dit zelf al) die vervolgens naar iCloud Drive syncen.

Bijdrager
    avanti

ja dat weet ik maar ik bedoel een reserve kopie maken mbo Time Machine naar iCloud…

Bijdrager
    Moriarty

Ik gebruik al sinds jaren de back-up service van Backblaze.

Voor 60 dollar per jaar heb je onbeperkte opslag voor je back-ups.

De back-up naar de server van Backblaze gaat via een programma wat je op je Mac zet, voor de rest heb je er geen omkijken naar.

Bijdrager
    avanti

oke Moriarty, dat is interessant, doordat de opslagruimte onbeperkt is, is het veilig genoeg om daar je bestanden te parkeren?

Inactief
    Anoniem

Nee, dat kan inderdaad niet, die zul je dan handmatig naar de cloud moeten slepen en dat zijn bestanden van enkele honderden GB’s dus dat is niet wenselijk. Ikzelf heb een Synology NAS waarop de TM backup wordt gemaakt en neem bij Synology hun clouddienst af die van mijn NAS weer een backup maakt. Zo heb ik niet alleen een TM op de NAS maar ook in de cloud. Bij defect van de NAS kan ik de nieuwe NAS zo weer vullen met de cloud backup van de oude. Iets voor jou?

Bijdrager
    avanti

macqintosh, jazeker, dat zou ideaal zijn. Heb zelf een Qnap nas, geen idee of zij ook dergelijke dienst aanbieden. Prijzig bij Synology?

Inactief
    Anoniem

De NAS die ik heb is een 715 met 2x 2 TB in RAID1 kostte me toen een 700 euro. De backup dienst is voor 2TB 14 euro per maand.

Informatie:

https://www.synology.com/en-global/dsm/feature/hyper_backup

https://c2.synology.com/en-global/backup#tab_plan

Bijdrager
    avanti

hmmm ik heb 8Tb in RAID5 op mn nas dus dat wordt wel prijzig, vooral als de schijven in de loop der tijd grotere opslag gaan krijgen

Inactief
    Anoniem

Ja met 8TB wordt het al wat prijzig echter ik heb voor mijn gehele 2TB (waarvan zo’n 1,6 gevuld is) slechts 256GB nodig dus Synology comprimeert aardig:-)

En het is net als met TM een incremental backup, dus dat ding groeit per keer met een aantal gb’s.

Bijdrager
    Groentenboer

Ik gebruik ook tot volle tevredenheid Backblaze.

Bijdrager
    avanti

Groentenboer, ik neig idd ook wel naar Backblaze. Voor één werkstation (iMac) is dan een Personal Backup voldoende? Hoe zijn de ervaringen met terughalen van bestanden? Gaat dat soepel?

Bijdrager
    gipsman

Diensten als iCloud, dropbox, Google Drive, pCloud, etc. syncen data, maar maken geen backup die je bv. bij een fatale crash of bij overstap naar een nieuwe mac gewoon terug kan zetten.

Backblaze e.a. onlinediensten voor particulieren backuppen wèl, maar enkel de data, niet de apps.  Een online backup service kan jouw normale internetverkeer vertragen, tenzij je de instellingen fijn afregelt.

Echte backup, bootable of niet, heb je bv. bij: super duper, carbon copy cloner, chronosync, time machine  e.a.

Het is ook zo dat de meeste apps een eigen backup functie hebben, naar een eigen server, naar iCloud, of andere.  Wanneer je een clean install doet en je download de app met dezelfde app ID, dan heb je alle data vanzelf weer terug.

Bijdrager
    Brombeer

Het Hongaars-Zwitserse Tresorit scoort qua privacy erg goed, maar ze zijn niet de goedkoopste. Je kunt o.a. kiezen waar ‘jouw’ server staat, dus onder welke wetgeving die valt.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.