13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Mie

Backup met TM van externe schijf

Kan er mij iemand helpen?
    Ik heb opgezocht en gevonden hoe ik een externe schijf kan backuppen met TM.

“Naast alle data en instellingen op je interne schijf, kan Time Machine ook externe schijven meenemen in het proces. Als standaardinstelling zijn deze uitgeloten omdat het in veel gevallen niet nodig zal zijn. Door te gaan naar Systeemvoorkeuren → Time Machine → opties.. zie je de (met kabel) aangesloten externe volumes en kun je ze met het minteken uit de weg te laten onderdelen verwijderen. De data op deze schijf wordt vanaf dan wél meegenomen in de back-up. Zorg wel dat de doelschijf ook voldoende ruimte bevat en dus minimaal net zo groot is als je interne schijf plús de externe schijven die je wilt meenemen in de back-up.”

Het probleem echter is dat de externe schijf die ik wil backuppen in het grijs staat en ik deze niet kan selecteren bij de Opties om hem te laten verwijderen uit de weg te laten onderdelen.
    Heeft er iemand een idee hoe dit komt?
    bedankt,
    Mie

Bijdrager
    fred44nl

hoe is de externe HD geformatteerd ??
    dat moet nml. HFS+ zijn ??

Bijdrager
    Q-collective

En de betreffende externe schijf wordt niet toevallig al gebruikt als TM reservekopie?;)

Bijdrager
    Mie

Fred, mijn schijf werd geformatteerd als exFAT geloof ik (ofwel FAT32) om zowel met Mac als Windows te werken. Zou het daaraan liggen…? Ik kan wel lezen en schrijven vanop mijn Mac?
    En nee, Q-collective die schijf wordt niet gebruikt als TM-schijf. Alvast bedankt voor de reacties.

Bijdrager
    GoeieDag

Alleen HFS+ schijven laten zich meenemen in de TM backup.

Bijdrager
    Mie

Mijn schijf is een Western Digital van 2 TB. Ik hoop dat ik deze kan formateren op de HFS+ manier. Bedankt.

Bijdrager
    GoeieDag

Ja dat kan zeker. Ben je bang van niet?

Bijdrager
    Jorik

Formatteren kan wel, maar je moet je data dan wel eerst verplaatsen. En HFS+ lezen onder Windows is alleen mogelijk met extra drivers of programma’s en dus niet zo gemakkelijk.

Bijdrager
    Mie

Hey allen,
    ik zal hem proberen te formatteren als HFS+, ik gebruik hem toch nooit meer voor mijn Windows laptop die sterk verouderd is.
    Ik laat jullie weten of het gelukt is maar dat zal niet meer voor vandaag zijn.
    In elk geval zijn ieder van jullie bedankt om mij uit de nood te helpen.
    groetjes,
    Mie

Bijdrager
    Mie

Dag allen,
    ik heb mijn externe HD schijf geformatteerd naar HFS+ en het lukt me nu om hem mee te nemen in de backup.
    Ik heb daarom het grootste deel van mijn vaste HD schijf gekopieerd naar de externe HD zodat mijn Mac weer wat sneller werkt, hij stond voor 80% vol.
    Nadat ik dit gedaan had blijkt dat het deel dat ik gekopieerd heb op mijn interne HD schijf 760,63 GB groot was en op de externe HD schijf maar 575,82 GB groot is terwijl het aantal bestanden 51.896 juist hetzelfde is op de 2 schijven. Ik vind ook niets wat niet zou gekopieerd geweest zijn.
    Ik vraag me dus af of dit mogelijk is.. of dat ik toch iets over het hoofd gezien heb…?
    Voorlopig heb ik de gekopieerde bestanden (vooral foto’s) op mijn vaste HD nog niet gewist.
    Hebben jullie hier een verklaring voor?
    Bedankt,
    Mie

Bijdrager
    GoeieDag
    Mie op 21 november 2017

Ik heb daarom het grootste deel van mijn vaste HD schijf gekopieerd naar de externe HD zodat mijn Mac weer wat sneller werkt, hij stond voor 80% vol.

Hij zal dan echt niet ‘sneller’ worden.

Bijdrager
    Beech

Wat heb je allemaal gekopiëerd ? Ook materiaal dat je in iTunes hebt staan en in iMovie ? En in Foto ?

Bijdrager
    Mie

Goeieavond GoeieDag en Beech,

@goeiedag, ik vind toch dat mijn Mac trager en trager begint te werken en denk dat dit komt doordat hij zo vol staat…? Ik werk met Lightroom en ik word tegenwoordig ook dikwijls uit het programma geworpen. Daarenboven gaat het inlezen van foto’s veel trager dan vroeger.

@beech, ik heb alles gekopieerd wat onder ‘Mie’ staat die in de map ‘Gebruikers’ staat. Daar staat ook wel iTunes materiaal bij en een enkele video bewerkt in iMovie (al opent hij nu automatisch met Quick Time player maar ik herinner me dat ik toen iMovie eens uitgeprobeerd heb maar nadien niet meer). iPhoto gebruik ik niet.

grts,
    Mie

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.