6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    IBram15

Backup maken zodat ik harde schijf kan formatteren

Hallo,

Ik heb een tijdje geleden wat partities aangemaakt om ML te testen voordat ik echt over wilde stappen. Ik had dus ML en Lion ieder op een partitie draaien. Toen het uiteindelijk beviel heb ik langzaam alle bestanden en programma’s overgezet op de ML partitie, en vervolgens de Lion partitie verwijderd. Omdat ML niet mijn ‘basis’ partitie was moest ik alle bestanden van de ML partie verplaatsen naar de ‘basis’ partitie (ik heb dit gedaan via schijfhulpprogramma op de meegeleverde DVD). Ik dacht dat alles geregeld was, maar toen ik vandaag een Bootcamp partitie aan wilde maken, kwamen er toch wat problemen boven drijven.

Het probleem is dat mijn harde schijf nu niet meer als 1 partitie is geformatteerd, en daarom kan ik geen Bootcamp partitie aanmaken. Om dit probleem te verhelpen moet ik dus mijn hele harde schijf opnieuw formatteren als 1 partitie. Nu wil ik natuurlijk wel dat alles bewaard blijf, maar ik kom er niet helemaal uit welke manieren ik heb om dit te doen.

Als ik het goed heb kan ik gewoon een reservekopie maken via Time Machine en deze op m’n externe harde schijf zetten, en ML op een DVD branden, en vervolgens ML vanaf de TM backup te installeren. Werkt deze manier? En behoud ik dan alles zoals het nu ook is (instellingen, bestanden, programma’s die ook allemaal geactiveerd zijn,..)?

Ik heb natuurlijk ook wat verder gezocht en ik kan natuurlijk ook gewoon een schijfkopie van mijn hele harde schijf maken en deze tijdelijk op mijn externe harde schijf plaatsen. Vervolgens lanceer ik schijfhulpprogramma vanaf de DVD, en formatteer ik de harde schijf en plaats vervolgens de schijfkopie weer terug. (dit duurt veel langer, maar dan laat ik ‘m gewoon ’s nachts draaien)

De laatste manier die ik heb gevonden is via een programma zoals ‘SuperDuper’ of ‘Carbon Copy Cloner’. Wat volgens mij hetzelfde werkt als de manier hierboven via schijfhulpprogramma.

Welke methode adviseren jullie mij, of is er misschien een hele andere manier, die volgens jullie beter is?

Bram

Bijdrager
    AppleStef

De kortste en beste weg:

• Maak een kloon van je hoofdpartitie (met ML op) met SuperDuper of Carbon Copy Cloner naar een externe HD
    • Sluit je Mac af en start terug op en houd Option/Alt ingedrukt
    • Kies dan voor je externe HD (met de kloon) en klik op het pijltje voor daar vanaf op te starten
    • Als je opgestart bent open je Schijfhulpprogramma en klik je op je interne HD linksboven (HD niet een partitie).
    • Klik op het ‘Partitioneren’ tabblad en kies ‘1 partitie’. Geef je interne HD een naam en kies de gepaste structuur (Mac OS Uitgebreid (journaled)), klik daarna op ‘Pas toe’
    • Als dat klaar is sluit je Schijfhulpprogramma en open je SuperDuper of Carbon Copy Cloner
    • Kloon dan de externe HD terug naar de interne HD
    • Als dat klaar is sluit je je Mac af en ontkoppel je de externe HD
    • Start je Mac nu terug op
    • Klaar!

PS: Ga daarna nog naar Systeemvoorkeuren > Opstartschijf en stel daar nog even je opstartschijf in.

Bijdrager
    IBram15

Snel en simpel antwoord! Bedankt en ik ga er morgen eens voor zitten!

Ik laat wel horen of het is gelukt!

Bijdrager
    AppleStef

Graag gedaan.:wink:

Ik heb die methode al 3 keer gebruikt, dus het zal je wel lukken als je de stappen goed volgt.

Succes!

Bijdrager
    IBram15

Het is gelukt! Bedankt! Tijdens het kopiëren naar de externe harde schijf stopte \’ie na 3h20. Kon ik weer opnieuw beginnen… Vannacht laten draaien en hij bleek 3h30 nodig te hebben. Net alles weer terug gezet en alles werkt weer!

Bijdrager
    AppleStef

Graag gedaan. Goed dat het gelukt is. :thumbsup:

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.