7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    ndunsbergen

Backup maken dmv 2 extern harde schijven

Hey,

Oke, dus de situatie is als volgt: ik heb 2 extern harde schijven. 1 vd 2 is al wat ouder en ik wil van die ene een backup maken op de andere. Daarbij ben ik opzoek naar een programma die dat voor mij doet. Het moet simpelweg gewoon elke wijziging op schijf A naar schijf B zetten, elke keer als deze schijven zijn verbonden dmv USB aan mijn macbook.

Het gaat hier dus niet om de macbook zelf, ik weet dat die dat kan dmv time machine. Ook wil ik niet elke keer alle mappen en bestanden handmatig kopiëren, het gaat om meer dan 400gb wat ook nog eens over een USB 2 gaat…

Ik hoop dat jullie iets kennen dat kan werken voor mij, ik heb het nog niet gevonden:(

Thanks!
    Nick

Bijdrager
    feek

Kijk naar Chronosync.

die kan dat. Ook kan je instellen dat zodra je allebei de disks hebt aangesloten, de synchronisatie gaat plaatsvinden.
    Ook voor alle andere synchroniseer acties en backup is de app perfect. OK, lijkt prijzig, maar ten eerste is een goede backup dat altijd zeker waard en bovendien is het een lifetime aanschaf. Alle updates zijn na aanschaf gratis.
    ik gebruik de app nu al bijna 10 jaar:)

Bijdrager
    Gfive

Of CCC

Zo gebruik ik deze app privé en bedrijfsmatig. 3 backups van een backup die automatisch synced…

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Neem aan dat chronosync gebruik maakt van rsync wat standaard op elke mac zit.  Als je een beetje avontuurlijk bent ingesteld kan je het zelf doen. Handigste is natuurlijk om gebruik te maken van een GUI voor rsync zodat je niet hoef te klooien met terminal commando’s. Hier een gebruiksaanwijzing

Edit: Zie dat hierboven CCC aangeraden wordt. Dat is ook een optie, gebruik het zelf ook dagelijks en is ook onmisbaar als je startup volumes wilt klonen. Is goedkoper dan Chronosync en ze hebben ook uitstekende support.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door EagerB0bNerd.
    Bijdrager
    feek

Chronosync kan ook bootable disks maken en is heel sterk in bidirectional syncs. Ik verwacht inderdaad dat het gebruik maakt van rsync. Dat zal CCC ook doen.
    Chronosync is ook erg snel. 300.000 bestanden controleren in 17 sec.
    CCC is ook niet de goedkoopste. Want daar betaal je ook per major version release.

Moderator
    Night

Maar bidirectionele syncs heb je niet nodig bij het maken van backups. Integendeel zelfs. Je wil natuurlijk niet dat jouw bestanden worden gesynct met een backup

Bijdrager
    MrBelloNLD

Juist wel met TimeMachine, die te backuppen diskweghalen  uit de lijst “Laat deze onderdelen weg uit reservekopieen”, en de interne disk gewoon laten staan, zodat de interne en externe HDD / SSD beiden naar de grote andere externe backup via TM gebackupped worden.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.