11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Trocks

Backup Imac

Hallo,

Ik heb eigenlijk altijd vergeten mijn mac te backuppen. Wat voor externe schijf kan ik hiervoor gebruiken?

Moderator
    unSOUND

Op zich maakt het merk niet echt uit. Iedereen heeft zijn eigen favoriete merken en merken die hij / zij niet wil. Ik zou wel een grote schijf kopen, waar ook voor de toekomst nog zat op kan. En gebruik bij voorkeur de schijf dan niet voor andere zaken dan backups.

En als je het goed wilt aanpakken, beperk je dan niet tot een enkele backup met Time Machine, maar maak bijvoorbeeld ook backups van bijvoorbeeld installatie-DVD’s ( als je die hebt ). Zie ook mijn eerdere post over handigheidjes qua backups:

Back Up software

Bijdrager
    Haike

Het kan op veel manieren. Ik had nog een HDD van 500GB liggen en die ook niks anders deed. Uiteindelijk heb ik daar een externe behuizing voor gekocht; de Macally G-S350 en daar die HDD in gestopt. Een firwire kabel 800 erbij en draaien maar.

Het kan natuurlijk nog wat goedkoper, je kan ook nog voor een duurder systeem kiezen om te gaan back-uppen. Tis maar hoe dik je portemonnaie is, en hoeveel je er aan uit wil geven.

Bijdrager
    Domtoren

Denk ook even na over een online back-up. Ik gebruik BackBlaze. Voor een paar euro per maand heb je een externe backup van al je data. Uiteindelijk is dat niet veel duurder dan harde schijven kopen maar wel veel veiliger.

Bijdrager
    Verwijder

En gebruik bij voorkeur de schijf dan niet voor andere zaken dan backups.

Ik doe dat wel en word nu weer zenuwachtig. Waarom is dat geen goed idee? Geldt dit alleen voor Time Machine? Gaat de schijf dan eerder stuk? Mag het wel als het een aparte partitie is?

online back-up

Hoe betrouwbaar is zoiets? Ik zou nooit mijn data aan een vreemde geven.

Bijdrager
    Sumar

Als je de schijf ook voor andere zaken gebruikt staat het alleen op die schijf en dan heb je daar geen backup van…. Een andere partitie helpt niet, als de schijf naar z’n grootje gaat ben je die ook kwijt.

Ik gebruik TimeMachine alleen voor het geval ik per ongeluk iets weggooi wat niet had gemoeten, voor backup heb ik andere schijven. Echt belangrijk spul zet ik ook nog op een USB stick die aan mijn sleutelbos zit.

Bijdrager
    TheBigZ
    Willemien op 19 mei 2012

online back-up

Vroeger bewaarde je je geld in je matras. Data buitenshuis bewaren is iets waar je aan moet wennen. Over een tijdje weet je niet beter.

Bijdrager
    Haike
    Willemien op 19 mei 2012

Die vreemde ziet jouw data ook niet, hij bewaard ze voor je. En ja hoe betrouwbaar is dat,??? Ook in het gebouw waar jouw data bewaard wordt kan brand uit breken. Dat hou je, garantie’s dat het leven vlekkeloos gaat verlopen zijn er niet.

Dus ik heb wel een losse map met films op die back-up schijf staan, die verder niet op mijn MBP staat, en dus ook niet door TM wordt meegenomen. Dus als ze weg zijn is dat jammer, maar daar zal mijn leven niet minder aangenaam van worden.:wink:

Bijdrager
    Apple-TechKid

Ik zou een externe harde schijf nemen met veel geheugen zoals 500gb het merk maakt niet uit zelf geef ik mijn voorkeur aan Lacie en western digital de prijzen van deze harde schijven zijn ongeveer honderd euro

Bijdrager
    Verwijder

Dat er bij een online backup dezelfde risico’s zijn als bij een backup op een eigen disk, dat snap ik. Maar daarbij komen de risico’s die hier worden genoemd: Would you trust an online backup service with your data?
    Heb ik goed begrepen dat de data wordt versleuteld door een programma dat door de backup service wordt geleverd? Het is zo wel heel makkelijk om een nepversleuteling toe te passen.

Bijdrager
    TheBigZ

Het draait inderdaad allemaal om vertrouwen. Dat geldt voor meer zaken.
    Do you trust the banks? Is there money under your bed?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.