29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    fuen

Backup hd en terugplaatsen.

Hi!

De vraag: ik wil ’n backup maken van m’n hele Leopard installatie. Inclusief alle settings, programma’s, gewoon alles, ’n image van de HD dus. Die wil ik op m’n externe HD zetten en dan een clean install op m’n MacBook uitvoeren. Later wil ik een keer dat het mogelijk is om die image die ik heb gemaakt weer terug te plaatsen en gewoon ‘verder te werken’ alsof het nooit eraf is geweest.

Is dit mogelijk? En zo ja, hoe doe ik dat?

Bijdrager
    KingAchille

TimeMachine is hetgeen je zoekt:)

Bijdrager
    Hansi2124

Beste Fuen,

Ik raad je aan om de zoekfunctie van OMT te gebruiken. Tik in het zoekveld: backup
    en je vraag wordt in talloze onderwerpen uitgelegd…….

Note: een backup maken met het doel om alles weer terug te plaatsen heeft geen effect op het voorkomen en/of verhelpen van eventuele problemen. Dus je begint dan ook niet met “een schone lei”. Het kost alleen gewoon meer werk (voor niets eigenlijk). Maar dat moet je zelf weten natuurlijk…..

Bijdrager
    KingAchille

Meer info kan je hier vinden…

Bijdrager
    rdesign

TimeMachine it is. Alleen zie ik er het nut niet van in. Als hij misschien traag is, en je later – na een clean install – weer terugzet, is ‘ie weer traag. Maar, wat je wil is in ieder geval mogelijk.

Bijdrager
    fuen

Danku, maar is TimeMachine niet alleen voor de files? Ik zal iig dat topic eens doorlezen en nog eens op OMT zoeken.

Bijdrager
    fuen

Even voor de duidelijkheid: ik wil niet na mijn clean install alles IN die clean install zetten, maar de clean install weer REPLACEN door de oude install.

Bijdrager
    1984

ik wil \’n backup maken van m\’n hele Leopard installatie. Inclusief alle settings, programma\’s, gewoon alles, \’n image van de HD dus. Die wil ik op m\’n externe HD zetten

Probeer het eens op deze wijze…

Moderator
    unSOUND

Even voor de duidelijkheid: ik wil niet na mijn clean install alles IN die clean install zetten, maar de clean install weer REPLACEN door de oude install.

Dan schiet je er dus helemaal niks mee op…

Maar waarom wil je überhaupt een clean install uitvoeren en weer wissen ?

Bijdrager
    1984

Danku, maar is TimeMachine niet alleen voor de files? Ik zal iig dat topic eens doorlezen en nog eens op OMT zoeken.

SuperDuper is anders dan Apple’s Time Machine, de back-ups zijn ‘bootable’ .Dus als je Mac helemaal niet meer opstart, dan doet die dat nog wel via de reservekopie.

Bijdrager
    fuen

@unSOUND: Omdat ik een tijd in een cleane install wil werken, en nadat het project klaar is gewoon m’n oude vertrouwde setupje weer terugzetten. Daarnaast wil ik sowiso kijken in hoeverre ’t een idee is om verschillende bootable images te hebben voor verschillend soort werk. Één leopard voor video editing, één leopard voor audio, enzovoorts.

SuperDuper lijkt wat ik zoek inderdaad. Stom, ik kende ’t programma wel al. Meteen proberen.

Moderator
    unSOUND

Ik wou al zeggen, er zijn immers nog steeds mensen die dit soort dingen doen en dan echt denken dat ze bezig zijn met onderhoud of optimalisatie…

Ikzelf heb 3 aparte OS-en. Een Leopard om van te werken, een Snow Leopard puur om te experimenteren en problemen van forumleden te reconstrueren en een Tiger voor bepaalde software die enkel onder Tiger draait, of gewoon stabieler onder Tiger draait.

Van alle 3 de installaties heb ik images staan op een backupschijf, Time Machine draait voor de data, maar van OS X installaties heb ik liever complete images.

Bijdrager
    fatboysmart

Kun je niet beter een tweede harddiskje kopen voor in de MacBook, en daar de clean install op doen?
    Later kun je dan gewoon je oude harddisk terugprikken en je bent weer waar je was.

Evt. kun je na het project de nieuwe interne harddisk in een kastje bouwen (paar tientjes) en als externe schijf gebruiken, bijvoorbeeld voor TimeMachine.

(ik zie nu dat 1984 met het filmpje hetzelfde idee had.)

Aanvulling… hebben al die projecten de gehele schijfruimte nodig? Als het je alleen gaat om een schoon buroblad en de juiste programma’s in de dock, zou je ook per ‘project’ een aparte user kunnen aanmaken. Dat lijkt alles weer op een clean install, maar je kunt snel van de ene naar de andere switchen.

Bijdrager
    1984

Omdat ik een tijd in een cleane install wil werken

Clean Install is typisch iets wat door de Windows gebruikers die zijn overgestapt op de Mac is geïntroduceerd als iets wat ze gewend waren bij Windows, erg jammer dat zo MacOsx erg veel op Windows gaat lijken.

Bijdrager
    fatboysmart

Als je verder had gelezen, kon je weten dat het bij hem niet om problemen draait. Hij wil tijdelijk even een vers systeem voor een project.

Bijdrager
    1984

Het ging er mij over dat ik vroeger altijd op feestje Windows gebruikers hoorde praten dat ze weer een cleane install moesten uitvoeren, en ik maar opscheppen dat dat bij MacOs niet nodig was…

Moderator
    unSOUND

Zoals TS al aangaf gaat het hier om een praktische reden, niet omdat het nodig is zoals bij Windows…

Bijdrager
    fuen

@unSOUND: Oui, zoiets lijkt me ideaal!:)

@fatboysmart: Dacht ik inderdaad ook aan, had ook gekund, maar zo kan m’n hd lekker blijven zitten.

En inderdaad, van clean install nodig is geen sprake. Toegeven, ’t draait vast wel wat trager dan toen ik ‘m kreeg, maar dat komt ook gewoon omdat er veel meer open en aanstaat. En nu ik daarover nadenk is ’t best wel wonderbaarlijk dat ik nog nooit een clean install heb gedaan sinds ik ‘m heb. Wauw!

Bijdrager
    Pieterr

Je hebt inmiddels het antwoord al gekregen: SuperDuper. De andere bekende is Carbon Copy Cloner. Met beide programma’s kun je een bootable clone maken. En als je die terugzet op je interne schijf, is je schijf ook meteen volledig gedefragmenteerd.

Bijdrager
    Oppie

SD en CCC is aardig spul, maar wat jij wilt kun je prima met Time Machine. Ik zie geen reden waarom je TM niet zou gebruiken.

Bijdrager
    fuen

Heb inmiddels SuperDuper gebruikt. Werkte perfect, maar duurde me toch wel lang, zeg. Nu draai ik net de clean install, top!:) Erg bedankt voor jullie hulp.

Moderator
    unSOUND

SD en CCC is aardig spul, maar wat jij wilt kun je prima met Time Machine. Ik zie geen reden waarom je TM niet zou gebruiken.

Misschien omdat hij zijn TimeMachine schijf niet wil wissen omdat hij die straks weer gewoon gaat gebruiken bij zijn gewone systeem.

Bijdrager
    fatboysmart

En omdat je van een Kloon ook kunt opstarten, en bij een Time Machine kopie moet je eerst het systeem opnieuw installeren en de TM backup terugzetten… en dan ben je al gauw twee uur verder.

Om die reden gebruik ik beiden. TM voor de dagelijkse backups, en eens in de zoveel tijd een SuperDuper kloon die de kluis in gaat.

Moderator
    unSOUND

Hier precies hetzelfde… 2 schijven, één volledige bootable kloon en een Time Machine schijf. Hoewel ik me wel meer en meer begin te ergeren aan die Time Machine, die heeft toch moeite met meerdere OS-sen. Heb al 3 keer alles opnieuw moeten backuppen, en 4 TB backuppen met Time Machine duurt laaaaaaang…

Bijdrager
    Pieterr

De stabiliteit van Time Machine is achteruitgegaan sinds Snow Leopard. Ik had met Leopard nooit problemen. Met SL heb ik al een paar keer opnieuw moeten beginnen met de complete backup.

En ook hier SuperDuper backups voor het achter de hand hebben van een bootable backup.

Bijdrager
    Kleintje

Ik begin nu wat HD problemen te krijgen en lees dat TC niet echt een lekker backup device is als je digitale leven er van af hangt. Wat is anno september 2010 de beste manier qua hardware om 4 750 gb schijven dagelijks te klonen. Een NAS in de meterkast hangen? Wat moet ik ( voor huis tuin en keuken gebruik) hebben met een budget tot € 1.000,-?

Moderator
    unSOUND

Ikzelf heb een Externe FireWire 800 behuizing gekocht en daar 2 x 2TB in gezet. Kostte alles bij elkaar zo’n 300 euro.

Bijdrager
    Kleintje

Zoiets zou zat zijn want van mijn films heb ik geen back-up nodig….

Bijdrager
    Kleintje
29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.