6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:

Bijdrager
    NoAppleWiz

Backup externe HD gewist tijdens partitioneren, mogelijk om dit terug te halen?

Hoi allen,

Ten eerste, ik lees al jaren graag mee bij onemorething en post alleen als ik problemen heb, zoals nu.
    En ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen..

Ik heb / had 100GB aan GoPro films en foto’s op een 1TB externe harde schijf staan. Deze was niet opgedeeld en ingericht onder het macOS-format.
    Omdat ik ook een TimeMachine backup er op wilde zetten ben ik aan de slag gegaan om partities te maken. Echter heb ik zoals het zich laat aanzien iets verkeerd gedaan. Ik had de externe HD aangevinkt en een 200GB partitie ingesteld, deze een naam gegeven en op OK geklikt. Toen stond er 2 seconden “deleting files” en nu zijn beide partities helemaal leeg….

Ik heb geen back up!
    Ik heb er van geleerd! > voortaan 2 back ups!

Ik ben er behoorlijk ziek van want alles van mijn reis naar Zuid-Afrika eerder dit jaar stond er op en tevens +- duizend foto’s van de iPhone.

Kan ik dit nog herstellen?

Bijdrager
    GoeieDag

Van die fimpjes had je dus géén backup! Eén BU wás voldoende geweest. Maar idd, zodra je gaat klooien zijn 2 BU’s (of meer) zeer aan te raden.

Heb je al gekeken naar herstel/recovery software? Want er moet toch echt wel wat (veel?) te redden zijn.

Bijdrager
    McPim

Allereerst en vooral: de drive loskoppelen en voorlopig afblijven. In principe staan de bestanden nog op je schijf als je er daarna niets meer mee hebt gedaan, ze zijn alleen ‘onzichtbaar’ gemaakt. Met een goede data recovery tool valt er wellicht nog veel te redden. Ik hoor goeie verhalen over ‘Data Rescue‘, die is niet goedkoop maar je kunt eerst een demo draaien en zien wat er terug te halen valt. [ik zie dat GoeieDag mij al voor was met dezelfde tip(y) ]

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 9 maanden geleden door  McPim.

Bijdrager
    essiw

Zoals andere al zeggen, recovery software is je enige mogelijkheid. Verder is het volgens mij niet mogelijk om een schijf te partitioneren zonder de schijf te formatteren.

Bijdrager
    McPim

@essiw: Partities toevoegen of ‘resizen’ zonder formatteren kan wel degelijk met Disk Utility als het een HFS+ schijf is met GUID partition map (MBR kan niet). Maar zonder backup nooit aan beginnen, dat blijkt hier maar weer.

Bijdrager
    computer space

TimeMachine kan gewoon op de schijf erbij. Maakt ie gewoon een mapje voor.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.