14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    tkint

backup bestanden vanuit externe harde schijf naar Mac Air

Beste,

Wij zijn de trotse bezitter van een Mac-Air en willen 80MB aan backup-bestanden kopiëren naar de Mac. Maar bij het kopiëren, wordt alles op de opstartsessie geplaatst en krijgen we de melding dat de schijf vol raakt. Is het maken van een 2de partitie een oplossing? Hoe doen we dat?
    Tweede probleem : de laptop “vindt” de netwerkprinter niet. Bij een rechtstreekse aansluiting via een USB-kabel krijgen we de foutmelding dat het printergeheugen vol is. Hoe kunnen we dit oplossen?

mvg,
    tkint

Bijdrager
    GoeieDag

Mac-Air? Onbekend model. Nou kunnen we best gaan gokken dat je een model MacBook Air bedoeld (11/13″? 128/256 GB? Mid 2013/2013?) maar je zou het ook gewoon kunnen opschrijven hier.

Partities is in ieder geval géén goed idee.

Moderator
    Night

Oplossen? Een externe HD kopen en dáár je backups en bestanden op zetten en OSX op de Mac zelf. (als je een flink grote disk neemt, kun je wel partities in overweging nemen zodat je data en backups geschieden houdt). Let er wel op: Als je data en backups op dezelfde disk zet, heb je GEEN backup.

Dat je printer het niet doet is logisch als je HD vol is. Zorg eerst dat er weer voldoende ruimte op je interne HD is. Zorg er altijd voor dat minimaal 10% van de totale capaciteit van de HD leeg is/blijft.

Bijdrager
    mowat

@Goeidag
    “Partities is in ieder geval géén goed idee”.
    Dat is natuurlijk wel een veralgemening.
    Voor het geval van de TS hier heb je gelijk , maar er zijn natuurlijk andere gevallen waarin het wel heel handig is om met partities te werken.

Bijdrager
    fred44nl
    mowat op 10 mei 2014

er zijn natuurlijk andere gevallen waarin het wel heel handig is om met partities te werken.

noem er dan eens een paar:)
    partities moeten allemaal een minimum hoeveelheid vrije ruimte hebben en dat betekent verlies van beschikbare ruimte.
    wat kun je met folders niet doen, wat je met partities wèl kunt doen.
    dat is voor mij de vraag.

Bijdrager
    GoeieDag

Mowat bedoelt -neem ik aan- dual OS’en en dat soort dingen. En dan heb je wel meerdere partities nodig.
    Maar voor ‘normaal’ Mac gebruik zitten ze alleen in de weg.
    En de vraag van TS lijkt niet te doelen op waar jij aan denkt, Mowat.

Mooi als TS meer info komt geven…

Bijdrager
    mowat

@Goeidag
    Inderdaad , dat bedoelde ik Goeidag , dual OS’en. En zols ik in mijn berichtje zegde heb je inhet geval van de TS gelijk. Maar het is dus geen algemene afwijzing van partities.

@Fred44 , zoals Goeidag al begrepen had , voor Dual OS’en.
    Hoeveel mensen zijn er die na een systeemupgrade bepaalde dingen niet meer kunnen met hun nieuwe systeem , of bepaalde progs niet meer kunnen draaien , of gewoon niet lekker werken met het nieuwe.
    Ik gebruik daarom altijd meerdere partities op mijn interne schijf om bv. het laatste OS te gebruiken , om daarop laatste snufjes te hebben of om gewoon bij te blijven , maar tegeliijk wil ik bv. ook Snowleopard te kunnen draaien waar je een hoop dingen mee kan die Mavericks niet kan of niet doet zoals je het wil. En je zou dat natuurlijk ook kunnen met virtualbox of zo op 1 partitie , maar deze werkwijze met meerdere partities gebruik ik al heel lang en werkt perfect. Op mijn externe HD staan dan natuurlijk ook evenveel partities om mijn superduperkopies te maken.
    En voor zover ik weet kan je een ander systeem niet in een folder zetten. En beschikbare ruimte is nooit mijn probleem , van die TB schijven van tegenwoordig gebruik ik hoogstens zo’n 100 GB. Dus al de rest is nutteloze ruimte.

Bijdrager
    fred44nl

ja, voor Dual OS’en.
    ik heb nu een SD-kaartje met Lion, omdat ik iSync wil blijven gebruiken.
    en binnen Parallels werkt het niet.

dus als ik de hoofdpartitie verklein, kan dan ik op de vrije ruimte, die daardoor ontstaat, gewoon Lion installeren ??
    wel eerst hééél goed backuppen:)

Bijdrager
    mowat

@fred44nl
    Ja , dat kan , ik heb mijn schijf van 1,5 TB verdeelt in 4 partities , waarop Snowleopard , lion , mountain lion en Mavericks broederlijk naast mekaar draaien.
    En op mijn externe staan diezelfde systemen overgezet met Superduper. Je hebt dus altijd ( als je tenminste regelmatig een nieuw copietje maakt een reservecopie waarvan je eerstens al kan opstarten en verderwerken als je interne eens kapot gaat , en je kan na installatie van een nieuwe schijf van die externe alles terugzetten. en Ja , backup is belangrijk voor je dat doet.

Bijdrager
    GoeieDag

Tjee, waarom zoveel OS-en, Mowat? Zoveel verschil zit er toch niet tussen?! Of: gewoon, omdat het kan?:wink:

Ben je zeker wel vaak bestanden kwijt: “stond het nou in 10.9? Of in 10.7? Oh nee, toch in 10.8?!”

Bijdrager
    fred44nl

kan ik Lion van m’n SD-kaart m.b.v. schijfhulpprogramma overzetten naar een nieuwe partitie op m’n ingebouwde HD ??
    dat lijkt me handiger dan opnieuw installeren.

Bijdrager
    mowat

@goeiedag ,
    Er zijn inderdaad bij enkele systemen niet zoveel verschillen , en Snowleopard en Mavericks zou waarschijnlijk volstaan. Maar ik had mijn grote schijf indertijd in 4 partities verdeeld (met andere bedoelingen) maar je kent dat je zet er een systeem op , het nieuwe komt en je hebt de plaats om er dat ook op te zetten en bij hetvolgende doe je weer hetzelfde , dus nu staan er 4 op maar die staan niet in de weg.
    Ik ben nooit bestanden kwijt want op allevier die systemen staat identiek hetzelfde. De schijven en mappen zin vanuit elk systeem lezen en schrijven , dus bereikbaar en ik zet op het einde van de dag alles wat ik gewijzigd of nieuw gemaakt heb over naar een “aanpasmap” op de diverse systemen. Het kost elke dag enkele minuten tijd , maar als je op pensioen bent maakt dat niet zo veel uit.

@fred44
    Ik heb het nog nooit geprobeerd vanaf een SD kaart naar een interne schijf en ook nooit via schijfhulpprogramma , maar ik denk dat een SD kaartje in feite voor de computer ook een HD is en dat het zou kunnen. Ik doe het altijd met Superduper , dan werkt perfect en je hebt er ook een gratis versie van ( ik werk wel met de betalende , dat is sneller en kopieert enkel wat gewijzigd is).

Bijdrager
    GoeieDag

Overslepen gaat in ieder geval niet, Fred (niet meer sinds OS X, in OS 9 en eerder kon dat makkelijk).

Bijdrager
    fred44nl

met Schijfhulpprogramma – Terugzetten werkt het ook.
    werkt in ieder geval beter dan een SD-kaartje.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.