5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    tkint

backup bestanden vanuit externe harde schijf naar Mac Air

Beste,

Bij het kopiëren van bestanden worden de bestanden naar de opstartsessie gekopiëerd. Het kopiëren wordt onderbroken omdat dit deel van de schijfcapaciteit vol raakt. Hoe kan ik een 2de partitie aanmaken en zorgen dat grote bestanden daar naar gekopiëerd worden?
    Ik heb ook een probleem met mijn netwerkprinter. Hij is niet terug te vinden in het thuisnetwerk. Wanneer ik hem rechtstreeks aansluit op mijn Mac krijg ik de foutmelding (via een printafdruk) “printergeheugen vol” en kan er niet geprint worden. Hoe los ik dat op?

mvg,
    tkint

Moderator
    Night

Een tweede partitie aanmaken zorgt ervoor dat de beschikbare ruimte nóg kleiner word. Het is dus geen tovermiddel.
    Het printergeheugen bevind zich ook op d e harde schijf. Als je HD (te) vol zit zal hij het printdocument dus niet kunnen aanmaken op de HD. Zorg ervoor dat je eerst voldoende schijfruimte hebt. Een richtlijn voor OSX is dat je min. 10% van de diskcapaciteit vrij moet houden. Dus 100 GB vrij als je HD 1TB groot is.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    tkint op 14 mei 2014

Bij het kopiëren van bestanden worden de bestanden naar de opstartsessie gekopiëerd.

Wat bedoel je met een „opstartsessie”?

Bijdrager
    tkint

Beste,

Dit is de melding “opstartsessie is te klein” die ik krijg bij het kopiëren van een externe harde schijf naar de Mac. Ik veronderstel dat een deel van de HD van de Mac gereserveerd is voor de programma’s. (te vergelijken met een C- en D-schijf in Wondows).
    Ik dacht te instellen dat de data op de 2de partitie terecht komt.

mvg,
    berre51

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    tkint op 15 mei 2014

Ik veronderstel dat een deel van de HD van de Mac gereserveerd is voor de programma’s. (te vergelijken met een C- en D-schijf in Wondows).

Standaard is de interne harde schijf van een Mac (sinds OS X 10.7 Lion, daarvoor was het anders) verdeeld in twee partities: het grootste deel van de schijf is één partitie met daarop het besturingssysteem, programma’s gebruikersmappen, enz. De andere partitie is klein en verborgen, en dient voor systeemherstel: je kunt ervan het systeem opnieuw installeren zonder een CD/DVD nodig te hebben. Het heeft eigenlijk geen zin om „op z’n Windows” een partitie te maken met het besturingssysteem en eentje met al het andere — bij Windows doen mensen dat vaak omdat ze dan makkelijker het systeem opnieuw kunnen installeren zonder al hun data kwijt te zijn, maar opnieuw installeren van OS X zou überhaupt al niet nodig moeten zijn, en als het dat al is kun je het bijna altijd makkelijk doen zonder enig gegevensverlies.

Het klinkt alsof je meer data probeert te kopiëren dan er ruimte is op je harde schijf — in welk geval een tweede partitie überhaupt geen uitkomst gaat bieden. Laten we eens beginnen met de vragen: hoeveel ruimte is er over op je harde schijf (dat kun je zien onder het icoon ervan op je bureaublad) en hoeveel probeer je te kopiëren (selecteer de betreffende bestanden en druk ⌥⌘i in; in het infovenster dat verschijnt zul je de totale afmeting kunnen zien)?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.