8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    beach

Backup.

Hoi,

Ik heb een WD Elements externe harde schijf gekocht.

Indien ik van verschillende mac’s een backup wil maken met Time Machine van verschillende Mac’s moet ik de schijf dan eerst partitioneren in twee delen of is dat niet nodig ? Ziet de schijf zelf dat het van een andere mac af komt.

Een van mijn te backuppen mac’s is een oude en de andere is een nieuwe. Is het wellicht handig om de oude te “klonen” naar de schijf ? Zodat ik als het ware bij alle bestanden kan ? (in plaats Time Backup)

Bijdrager
    TheBigZ

Je hoeft geen aparte partities te maken om Time Machine backups van meerdere Macs te maken.

Als je een kloon wilt maken (waarvan je kunt opstarten) met SuperDuper of Carbon Copy Cloner is het wél nodig om een aparte partitie daarvoor aan te maken. Iedere opstartbare kloon heeft een eigen partitie nodig.

Bijdrager
    GoeieDag

Ook in TM kun je via de Finder gewoon naar je bestanden gaan; daar heb je de TM interface niet per sé voor nodig.
    Dus niet partitioneren en gewoon draaien, die multiple TM’s!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

De back-ups worden in een map Backups.backupdb op de schijf gezet, daarin wordt dan een map gemaakt voor elke computer (met als naam die van de betreffende computer), en in die mappen komen de eigenlijke back-ups te staan. Ze zullen dus niet door elkaar heen lopen ook al heb je maar één partitie op de schijf.

Bijdrager
    beach

Dank je wel voor al jullie reacties, zeker verhelderend en duidelijk.

Maakt het nog uit dat de user naam wellicht hetzelfde is van de oude en de nieuwe computer of weet hij dat uit elkaar te houden ?

Bijdrager
    GoeieDag

De backup neem de naam van de HD over. Ik weet niet wat ie doet bij gelijke naam, maar het is makkelijk de naam van de HD even te veranderen.

Bijdrager
    beach

Wat zijn jullie toch altijd geweldig met het beantwoorden van vragen !, super.

Ik ben mijn drie oude Mac’s nu op drie partities aan het kopiëren op een drie partities aan het “klonen” met Carbon Copy, ideaal daar ik dan ook de oude os bootable kan opstarten.

Ik wil straks alleen mijn 21 inch mac en notebook met Time Machine opstarten. Hoewel de inlognaam identiek is ga ik ervan uit dat dat wel kan. Hoe kan ik de naam van de HD controleren ?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Die staat onder het icoon van de harde schijf op je bureaublad, in de zijkolom van de Finder-vensters, en op nog een paar plekken. Je kunt hem veranderen door op je bureaublad twee keer op de naam te klikken, net als bij andere bestanden.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.