9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    SoSuMe

Backup

Hoe kan ik een backup van mijn imac met OSX maken?
    In het OS9 tijdperk hoefde ik alleen maar en cd te branden van mijn systeemmap, programma’s, letterfonts en wat ik meer wilde bewaren om in geval van een crash weer gewoon verder te werken. Is dit nog zo?:?

Bijdrager
    JeePee

Tja, je eigen Home-folder is het belangrijkste, daar staan al jouw voorkeuren enzovoort in.

Stel je zou Mac OS X compleet nieuw installeren en je plant jouw Homefolder er weer tussen, dan zou je alles weer hebben zoals het was, op z’n simpelst gezegd. Maar je zou dan ook een alle programma’s in de programma-map moeten kopiëren (of allemaal weer installeren) en dan heb je natuurlijk de bibliotheek op systeemniveau (dus niet die uit jouw Home-folder, die heb je ook nodig, maar dat is op jouw gebruikersniveau)…

Dus wil je het oer-simpel houden, dan kun je eigenlijk het beste je schijf clonen (door goed te clonen, wordt je ‘backup’ ‘opstartbaar’, dus terugplanten en opstarten maar… Het eenvoudigste is dus de heleboel clonen, maar dat kost meer ruimte en kun je niet op 1 cd’tje. Eventueel kun je een cloon maken en op je HD zetten en die in stukjes inpakken en dan branden. Na een minimale installatie plaats je de boel terug, start daarvan op en verwijdert de minimale installatie… Eerst wel even proberen dan op je schone systeem of je na de boel gebrand te hebben, ingepakt en in stukjes geknipt ook weer bruikbaar op je iMac krijgt…

Ik persoonlijk maak een backup van mijn Home-folder en backup los mijn foto’s en muziek. Dat vind ik handiger.

Na een fatale crash, kleine kans met DiskWarrior 3, Drive 10 (straks TechTool Pro 4), Macaroni voor automatisch onderhoud, Journaling File System aan, en werkend op gebruikersniveau en NIET op administratorniveau…, dan installeer ik mijn complete systeem weer, inclusief m’n programma’s (alles weer fris) een dan haal ik mijn backup erbij en plaats de voorkeuren die ik nodig heb, de muziekbestanden, foto’s, etc. weer terug en hoppa. Ik kan weer fris en fruitig aan de slag:wink:

Clonen kun je met diverse programma’s, kijk hier maar eens, zoals bijvoorbeeld Carbon Copy Cloner.

Bijdrager
    boelie

Clonen is wel een beetje overdreven (maar dat is mijn mening)…

Je kunt je afvragen wat je nou echt nodig hebt, bijvoorbeeld:

Mail – staat onder ~/Library/Mail
    Adressen – staan onder ~/Library/Application Support/AddressBook -> maar je kunt ook je adressen exporteren als vCards
    iCal – exporteren
    Palm Desktop – staat onder ~/Documents/Palm/
    Safari – alle bookmarks etc staan onder ~/Library/Safari
    Screensaver, fonts en Internet Plug-ins kun je ook onder ~/Library/ vinden.

Daarnaast back je je documenten, films, muziek en websites ook op (als je dit wilt). Ik heb op m’n tweede HD de installatie-bestanden staan van software die ik gebruik ~ en natuurlijk alle updaters van apple.
    Bij opnieuw installeren van m’n mac (zoals gisteren) herstart ik vanaf de Jaguar-installatie cd en daarna kan ik alles heel makkelijk installeren>>

Bij mail alles behalve de Mailboxes (in map mailboxes) terugzetten, daarna mbox-files importeren.
    Bij adresboek vcard-file importeren
    Bij iCal – importeren
    Bij Palm Desktop – eerst de palm-map onder documents plaatsen, dan Palm installeren en gebruikers localiseren.
    Safari-map in ~/Library/ zetten daarna Safari opstarten en eventueel de standaard-bookmarks van apple verwijderen (naar eigen inzicht).

N.b. ~/ is jouw home-map

Het grootste nadeel van je complete home-map backuppen (of clonen) is dat geen schone home-map hebt, net als bij classic mac os upgraden i.p.v. een clean-install ~ je neemt alle ‘vuile was’ mee.

Bijdrager
    JeePee
    ”boelie”

Clonen is wel een beetje overdreven (maar dat is mijn mening)…

Doe ik alleen wanneer ik tekst op mijn iBookje heb geschreven/bijgewerkt en die precies zo op mijn iMac wil hebben. Dan kloon ik m’n documenten map. Simpel.
    Wat betreft het hele systeem clonen, vind ik dit ook overdreven, zeker als je kijkt naar je argument:

”boelie”

Het grootste nadeel van je complete home-map backuppen (of clonen) is dat geen schone home-map hebt, net als bij classic mac os upgraden i.p.v. een clean-install ~ je neemt alle ‘vuile was’ mee.

Daarom backup ik persoonlijk alleen m’n Home-folder, vanwege de preferences en documenten en m’n foto’s en muziek.

M’n complete Home-folder backuppen is eenvoudiger, dan alle preferences, etc. apart, bovendien kom je er later wellicht achter dat je toch nog iets nodig had en dat heb je dan net niet ge-backupt…:wink:

Bijdrager
    boelie
    ”JeePee”

M’n complete Home-folder backuppen is eenvoudiger, dan alle preferences, etc. apart, bovendien kom je er later wellicht achter dat je toch nog iets nodig had en dat heb je dan net niet ge-backupt…:wink:

Dat is waar, maar je begon over je hele HD clonen en die dan verdelen onder een aantal CD-R…nogal een gedoe als je het mij vraagt :wink:
    Alleen je home-folder clonen heeft natuurlijk ook z’n voordelen.

Bijdrager
    SoSuMe

Na al die jaren weer op een mac gaan werken,

Eigenlijk dus niet zo vreselijk veel veranderd
    Thanx all

Bijdrager
    JeePee
    ”boelie”
    ”JeePee”

Dat is waar, maar je begon over je hele HD clonen en die dan verdelen onder een aantal CD-R…nogal een gedoe als je het mij vraagt :wink:
    Alleen je home-folder clonen heeft natuurlijk ook z’n voordelen.

Zeker een gedoe, maar ik noemde de mogelijkheid omdat SoSuMe het had over systeemmap, etc en na een crash weer gewoon verder werken, dus dan scheelt het clonen een herinstallatie etc. maar ja, het op cd’s zetten in stukjes is inderdaad nogal een gedoe.:)

Bijdrager
    Rogier

Wanneer je een backup weer terugzet, hoe regel je dan de privileges van die bestanden? Ik dacht dat namelijk laatst ook even te doen, maar ik kon mijn ‘oude’ home-mappen niet in omdat ik daar blijkbaar (met mijn nieuwe systeem) geen bevoegdheid toe had …

Bijdrager
    boelie

ehm: [code:1:b57f8ff683]sudo chmod g-w /
    [/code:1:b57f8ff683]
    in de terminal

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.