9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    martjn

Backlight gaat niet aan bij macbook

Sinds vandaag geeft de backlight van de macbook van m’n vriendin kuren, hij gaat niet meer aan en het scherm blijft donker. Dit gebeurt zowel bij het opstarten als bij een wake up. De computer doet het verder prima (getest met externe monitor) maar een donker scherm werkt niet echt handig.

Ik heb wat gegoogled maar de aangedragen oplossingen bijv. hier:
    http://www.appledefects.com/wiki/index.php?title=MacBook

* Many users have reported the failure of their LCD display, the cause is unknown and the failure seems completely random.
    * 17July06 : There is a problem with the macbook LCD backlight. Possibly a loose connection. Other users seem to have had this problem.
    * Suggested fix to black display from applecare, unplug power, disconnect battery, hold down power button for 5 secs, reconnect battery and power, restart. This resets the power manager. Reseting PRAM has been suggested also.

* The PMU reset procedure, described above, seems to work only sometimes and not for long. This is the procedure that will help you (have done it, and no problems for a week):
    o Go to Energy Saver options at System Preferences.
    o Set display sleep time to 1 min.
    o Let the computer put the display to sleep.
    o Go back to normal use, and set the display sleep time to the desired value.

All set, it will probably solve this issue.

* Loose connection has been confirmed for one unit. In this case, pressing down with moderate force between the keyboard and hinge on the left-hand side about one inch from the edge resulted in engaging the LCD. This was only confirmed through Apple Care when the user established that all other functions worked by using a second monitor and alternatively pressing and releasing that seemingly arbitrary location. Tech support indicated that the power connection for the LCD is located in that area.

en hier:

http://www.wwco.com/~wls/blog/2008/06/13/macbook-pro-screen-goes-dark-on-wakeup/

So, one last time, I restarted. Only I held down Command-Option-P-R (four fingers) to reset the power management settings. Several chimes later, I let go, and the machine booted perfectly, and the login box appeared, backlight and all.

haalden niks uit.

Af en toe springt de backlight toch plotseling aan, dus dit doet mij vermoeden dat er ergens een contactje loszit ofzo.

De Mac valt echter buiten de garantie ondertussen en nu zoek ik dus een oplossing. Heeft iemand nog een idee hoe dit te fixen? Of moet ik toch de laptop openschroeven om op zoek te gaan naar het losse contactje?

alvast bedankt,
    Martijn[/quote]

Bijdrager
    nicksuy1

ik heb het 1 maal voorgehad (vanuit slaapstand) en heb toen de backlighting tot het minimum laten dalen, macbook dicht en teug open en dan de backlighting terug doen toenemen en weg was het probleem.

Bijdrager
    martjn

Helaas, was de oplossing maar zo simpel:)

Het is wel raar want soms als ik hem openklap dan flits de backlight aan voor een halve seconde om dan weer op uit te gaan.

Bijdrager
    Jeroen Ruiter

Ik ben bang dat je hem mag openschroeven als ik het zo lees., maar wacht eerst andere reacties maar af. Ik heb het tenslotte zelf niet meegemaakt.

Bijdrager
    Venco

Klinkt als een probleem wat ik ook heb gehad met een 12″ Powerbook. Dan is je display inverter kapot.

En dat is op zich best betaalbaar qua materiaalkosten, maar de kosten zitten in het arbeidsloon. De inverter zit namelijk in het scharnier onder je display, en om hier bij te komen moet de hele machine uit elkaar gehaald. Theoretisch kun je dit zelf doen met de handleiding op de bovenstaande site, maar dit zou ik je sterk afraden zo in de buurt van de LCD, dat is zeer gevoelig allemaal. Reken op ongeveer 2 uur werk à 70,- plus ongeveer 80,- voor de inverter.

Succes

Bijdrager
    Zeekomkommer

Kijk ook eens of de stand van het scherm invloed heeft. Bij de iBooks had je nog wel eens dat de kabel kapot ging ter plaatse van het scharnier, door het scharnier te bewegen kwam er dan soms toch contact.

Bijdrager
    martjn

stand van het scherm maakt niks uit, tenminste … voor zover wat testen uitbrengt. Wel had ik net toevallig weer even beeld toen ik hem aanzette.

Dat openschroeven ziet er wel uit als een hoop gepriegel als ik het stappenplan bekijk, misschien als ik zondag niks te doen heb :s

Of heeft iemand nog een goed idee?

Bijdrager
    fgrooten

Euzh, op zaterdag doen?

Naah, geintje… In principe valt het gepriegel wel mee, ’t is prima zelf te doen. Denk dat je al met al een uurtje of 2 aan het knutselen bent. Let er alleen op dat je de schroefjes en onderdeeltjes in volgerde van uit elkaar halen neerlegt. En dat vice versa weer in elkaar zetten.

Ennuh, als je aan het eind schroefjes over hebt en de machine doet het gewoon moet je maar denken dat apple gewoon te veel schroefjes heeft gebruikt bij de assemblage.

Bijdrager
    martjn

eventjes een kleine update:
    Na het een paar dagen helemaal niet meer gedaan te hebben, kwam de backlight plotsklaps weer terug.
    Helaas duurde dit feest maar een paar daagjes want nu doet ie het op en af.
    Denk dat ik hem dus toch maar eens open moet schroeven.
    Ik houd jullie op de hoogte!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.