14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Gast
    Anoniem

background color photoshop

Ben beetje nieuw met photoshop en heb wat gelezen voorzover mogelijk in de help maar echt duidelijk is het mij niet geworden.
    Ik denk voor jullie een simpele vraag : hoe kan nu in godsnaam de achtergrond kleur veranderen in de background layer rechts zie ik een slotje staat dit betekend locked.
    ik denk dat ik dat moet weghalen maar hoe dat slotje van even boven kan ik niet bedienen wat je bij een gewoon layer wel lukt
    Sorry voor zo’n simpele vraag en hoop niet de antwoorden te krijgen van lees eerst de help functie maar even beter door.

Bijdrager
    marloez

om het slotje van je ‘background’ te krijgen moet je even dubbelklikken op de laag in het palet ‘lagen’, dan krijg je een venster te zien…. klik op ok en voila! de ‘background’ heet nu laag 1 (of 0, weet ik zo ff niet uit mn hoofd) Nu kan je alles met die laag doen.

:apple: a en dan in menubalk bewerk–> vullen…

maar dat kan overigens ook gewoon zonder het slotje eraf te halen…

succes!:D

Bijdrager
    Mrzl

Shift-F5

Backgroundlayer dubbelklikken, dan kun je er een laag van maken en is het slotje verdwenen.

Bijdrager
    Mrzl

Marloez en ik hebben op dezelfde tijd gepost, zie ik, maar de boodschap komt zo wel over, dacht ik :wink:

Gast
    Anoniem

ja dankje slotje is er af nu ga ik naar linkekant en kies bij set background color een kleur maar achtergrond blijft wit hoe kan dat.

Bijdrager
    MacBeer

handige truuc bij het vullen:

Apple – backspace = vult de laag of selectie met de achtergrondkleur (achterste vlakje in het gereedschappallet)
    Alt – backspace = vult de laag of selectie met de voorgrondkleur. Zo hoef je niet steeds dat menu in te duiken.

wanneer je de ‘d’ intoetst zullen voor- en achtergrondkleur terugkeren naar hun default instellingen: zwarte voorgrond en witte achtergrond.

wanneer je op de ‘x’ drukt wisselen voor- en achtergrondkleur zich af. Dit is weer zeer handig als je een masker aan het retoucheren bent en afwisselend wit en zwart nodig hebt.

Bijdrager
    Mrzl

Dan staat waarschijnlijk je backgroundcolor in je gereedschapspalet op wit, kies anders de optie ‘color’, dan weet je zeker dat er een kleur op komt.

Gast
    Anoniem

aha geweldig
    Duidelijk moet nog even zoeken waar je dat via menu ook kan regelen

Gast
    Anoniem

Nou Nee Mrzl
    Ik had de kleur veranderd maar er gebeurde niets wel als ik appletje backspace doe dan veranderd die wel.
    Dat was ik die gene wat ik niet begreep anders had ik deze topic niet hoeven te plaatsen
    Ik dacht dat het aan het slotje lag maar nee dat was het ook niet
    ik weet nu wel de kleur de veranderen maar wel op een manier (appeltje -backspace)

Bijdrager
    Mrzl

cursus photoshop (nl)

Verder staat er op mijn site ook nog het een en ander aan Photoshop e.d., misschien heb je er wat aan.

Bijdrager
    Mrzl

Doe je wel shift-F5? Gaat bij mij wel goed, zonder :apple: -backspace te gebruiken

Gast
    Anoniem

ok shift F5 lukt ook

Bijdrager
    Monkeytail

Slotje verwijderen van background:
    Alt+dubbelklikken op de background in layer pallet

Vullen met achter- of voorgrondkleur via menu:
    Edit>>fill

Bijdrager
    quuqske

Snelste manier om een makkelijke egale kleurlaag te maken is toch wel de optie ‘opvullingslaag’ onderin het lagenpalet. Heeft het symbooltje van een rondje half zwart half wit. Kies ‘volle kleur’ en kies de kleur die je wil.
    Voordeel is dat je meteen een goede kleur kan kiezen en meteen het resultaat op je scherm ziet. Hoef je niet iedere keer te appeltje of alt deleten om het effect te zien. En als je je canvas nog vergroot past de laag zich automatisch mee aan. En hoef je dus niet weer opnieuw de lege pixels te vullen.
    Zijn ook lagen die je bestand ook niet veel groter maken. Ideaal vind ik.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.