5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Broer T.

Back-up van NAS maken lukt niet

Hallo,

Strikt genomen geen 100% zuivere mac-vraag, maar ik stel ‘m hier toch even. Als het niet door de beugel kan hoor ik het graag.

Het volgende is het geval: vanaf mijn MBP maak ik met Carbon Copy Cloner back-ups van geselecteerde files naar mijn Netgear Readynas Duo met 2*1 TB, waarbij de ene HD een mirror van de andere is. Die CCC back-up is in feite één groot bestand. Daarnaast staan er nog talloze ‘normale’ files op de NAS.

Nu wil ik de hele inhoud van de NAS kopiëren naar een externe 1 TB hard-disk. Het CCC back-up-bestand is veel te groot voor FAT32. De externe HD heb ik daarom EXT3 geformatteerd.

Ik wil de kopie maken met de back-up-software op de NAS. Maar op een of andere manier lukt het me niet om de hele inhoud van de NAS op de externe HD te krijgen. Als het CCC-file voor 4,26 GB gekopieerd is krijg ik de melding dat de back-up-taak voltooid is. Maar het bestand is veel en veel groter.

Iemand enig idee wat ik fout doe of anders zou moeten doen?

Dank alvast!

Robert

Bijdrager
    erwinde

Hallo Robert,

Wat er mogelijk aan de hand is, is dat de backup applicatie op de NAS niet met bestanden boven de 4Gb overweg kan. Voor de ext3 geformatteerde schijf is het geen probleem, maar applicaties moeten de juiste api gebruiken om in een 32 bit omgeving om met bestanden groter dan 4G overweg te kunnen. Je NAS heeft een 32 bit processor.

De enige die dit probleem voor je kan oplossen is Netgear. Misschien is er een nieuwere firmware? Ik zou in elk geval eens contact met ze opnemen.

Als alternatief, als je handig bent met linux/unix, kan je ook een ssh daemon aan de gang zetten en bv met rsync de backup doen. Op internet is er een en ander te vinden hoe dat moet, maar als je geen ervaring hebt met de command line en een beetje unix kennis zou ik er niet aan beginnen.

Je kan eventueel natuurlijk ook de externe disk in je mac steken en de backup over het netwerk maken.

Succes,
    Erwin

Bijdrager
    Broer T.

Hallo Erwin,

Dank voor je reactie. Ik weet niks van Linux, dus die optie vervalt. Ik heb de laatste firmware erop staan. Ik zal inderdaad Netgear benaderen. Ik kan niet begrijpen dat zoiets ‘normaals’ zo moeilijk blijkt te zijn.

En 200 Gb over het netwerk rondpompen blijft natuurlijk ook altijd nog een mogelijkheid. Maar dan wel de allerlaatste.:smile:

Robert

Bijdrager
    Vinhelper

Is het dan niet makkelijker om de NAS en de externe drive rechtstreeks aan je MacBook Pro te hangen, en dan met CCC de inhoud klonen?

Dan moet je wel de NAS kunnen aansluiten, maar die heeft toch wel FireWire of USB? Indien niet, kun je ook met Ethernetkabel verbinden, de NAS zal dan hetzelfde werken als zijn huidige plaats in het netwerk, enkel een stuk sneller, als het maar door 1 kabel hoeft.

Nog een optie: simpelweg de schijf uit de externe drive omwisselen met 1 van de schijven uit de NAS. De NAS zal dan de gegevens op de lege schijf weer gaan bijwerken. (dit doen de meeste NAS-apparaten allemaal meteen zonder zeuren, als er een schijf defect raakt, doe je hetzelfde namelijk)
    Bouw de schijf uit de NAS weer in de case van de externe drive.

Bijdrager
    Broer T.

Dank, Vinhelper. Ik dacht er ook al aan om het via de ethernetkabel te doen. Maar de optie van het wisselen van de schijven is ook slim. Alleen op de lange duur nogal wat gedoe. Hoewel ik ‘m in principe niet per se terug in z’n case hoef te zetten. Hooguit ter bescherming.

Ik heb Netgear hier nog niet over benaderd. Ben benieuwd waar zij mee komen.

Robert

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.