13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    EvnL

Back-up van een domein

Hallo,

Ik ben vrij nieuw in de Mac-wereld en dit is mijn eerste bericht op deze website.
    Ik heb zelf een MacBook Pro en over enkele dagen heb ik ook een Time Capsule in huis.

Nu weet ik dat ik met Time Machine mijn Mac kan back-uppen, maar is het ook mogelijk om een websitedomein te back-uppen door middel van Time Machine? Als dat niet het geval is, weet iemand dan andere handige manieren om automatisch back-ups te kunnen maken van mijn websitedata en eventueel ook de database, het liefst à la Time Machine? Uiteraard wil ik dat de geback-upte (is dat een woord?) bestanden op de Time Capsule komen te staan.

Alvast bedankt!

Groetjes,
    Edwin

Bijdrager
    Hansi2124

Welkom op dit forum.

Als je een website aanmaakt op je Mac dan maakt TM daar uiteraard ook een backup van. Dus wat je upload naar de server staat dan ook altijd op je Mac.
    Bovendien zorgt een goede webhoster ook voor een goede backup voor het geval hun systemen uitvallen.

Bijdrager
    EvnL

In principe staan alle websitedata op de server, Time Machine zal daar dan geen back-up van maken.

Bijdrager
    Hansi2124

Maar die data zal toch van je Mac af moeten gaan naar die server. Dus daar maakt TN gewoon een backup van, zoals ik al zei…..

Moderator
    unSOUND

Als je de beschikking hebt over de FTP gegevens van het domein kun je de hele site af en toe laten downloaden door een FTP programma. Die bestanden komen zo in jouw Thuismap of andere map op de harde schijf te staan, en worden dan meegenomen door Time Machine.

Bijdrager
    EvnL

@ Hansi2124
    Dat klopt, maar zodra de data op de website staat, verwijder ik het voor een groot gedeelte van mijn Mac.

@ unSOUND
    Maar dan is het alsnog niet automatisch, iets wat ik wel graag zou willen.

Bijdrager
    KarelWillem
    EvnL op 11 februari 2012

…maar zodra de data op de website staat, verwijder ik het voor een groot gedeelte van mijn Mac….

En dat doe je omdat…?

Bijdrager
    stavos

Ruimtebesparing? Ik doe niets anders: website aangepast > data naar de FTP server en verwijderen van de Mac. 1x in de paar weken (of bij grote wijzigingen van de pagina’s) een kopie van de website naar een harde schijf. Maar verder alles op de webserver.
    Dus een automatische backup mogelijkheid zou inderdaad heel fijn zijn, zeker wanneer je met een CMS ook vanaf een andere internetverbinding wijzigingen kunt aanbrengen en deze dus dan niet altijd automatisch ook meteen op je Mac staan.

Bijdrager
    Hansi2124

Ruimtebesparing? Hoeveel win je daarmee dan? 500MB, 1GB, 2GB? Stelt toch allemaal niets meer voor tegenwoordig. Dan heb ik liever de mogelijkheid om op een makkelijke, normale manier een backup te maken…..

Bijdrager
    stavos

Iedere MB op je harde schijf kan er 1 teveel zijn voor sommigen.. :sarcastic:
    Maar buiten dat blijft het probleem van aanpassingen op afstand met bijv. een CMS, die daardoor een backup ontlopen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als het gaat om een site met vaste inhoud (dus puur in HTML-bestanden e.d., zonder PHP, database erachter, enz.) lijkt mij de makkelijkste oplossing inderdaad ook om gewoon het origineel op je eigen computer te houden zodat dat geback-upt wordt samen met de rest van de harde schijf.

Om een hele site van het internet naar je eigen computer te halen zou je bijvoorbeeld wget kunnen gebruiken, maar ook dan gaat dat alleen echt goed lukken met een site die geen PHP enz. gebruikt om inhoud te genereren — en krijg je ook niks mee waarnaar niet gelinkt wordt maar dat wel op de server staat (bijvoorbeeld afbeeldingen die nog niet, of niet meer, gebruikt worden maar er wel zijn).

Voor andere sites zul je de originele bestanden moeten downloaden, en ook de database die door de site gebruikt wordt. Dit kun je eventueel automatiseren, maar dat lijkt me iets meer werk dan in een paar zinnen uit te leggen is.

Bijdrager
    EvnL

Mijn website bevat inderdaad een CMS en een heleboel content wordt door andere gebruikers naar de server geüpload. Daardoor zijn de bestanden op mijn Mac nooit compleet en vormen ze alleen maar een rommeltje.

Bijdrager
    Goodheart

Een beetje CMS heeft daar wel een voorziening voor tegenwoordig. Voor WordPress gebruik ik 2 verschillende back-up plugins: 1 voor de content, en 1 voor de database.
    Verder zou je dit balletje ook ’s op kunnen gooien bij je hostingprovider, die zal ook een backupstrategie hebben.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.