9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    smudje

back-up schijf vol na diverse back-ups

Hallo ik heb heb volgende probleem ik heb een schijf van 750 gb als back-up voor Time Machine. Als de schijf leeg is kan ik zonder probleem back-up’s maken. Dit gaat ongeveer 2 weken goed en dan krijg ik plots de melding dat er geen back-up’s gemaakt kunnen worden omdat de schijf ‘alleen lezen’ is. Ik heb niets veranderd en bij de instellingen staat deze gewoon op ‘lezen en schrijven’. De enige optie is opnieuw formatteren en opnieuw beginnen.

Is er iemand bekend met dit probleem en weet hoe ik dit op kan lossen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 6 dagen geleden door  Pete.Z.

Bijdrager
    Beech

Hoeveel heb je op je interne hd staan ?

Bijdrager
    janbergstra

Het lijkt erop dat de schijfbevoegdheden niet goed staan. Met het programma Schijfhulpprogramma kan je deze controleren en zonodig herstellen. Het programma Schijfhulpprogramma staat in de map Hulpprogramma’s in je programma-map.

Bijdrager
    smudje

op mijn interne hdd staat ruim 500gb en de schijfbevoegdheden staan goed als de externe hdd lee is kan ik wel backup maken het probleem doet zig later voor.

is het niet zo dat de oude b-u bestanden wordenworden overschreven bij te weinig ruimte

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@smudje,

is het niet zo dat de oude b-u bestanden wordenworden overschreven bij te weinig ruimte

Dat klopt, maar werkt niet volgens mij…..

Heb je gelijk de oorzaak van je “probleem”

Een harddisk van meerdere TerraBytes, kost heel erg weinig…

Gewoon die in je huidige kastje vervangen..

Probleem ook opgelost…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Een HDD gebruiken van slechts 750 GB terwijl de interne schijf 500 GB (blijft over 250 GB) is laat niet veel ruimte over. Een TM backup kan snel groter worden vooral als je veel veranderd hebt aan b.v. je bestanden. Ik heb een 2TB schijf puur voor TM maar daar staat inmiddels 1,2 GB aan data op terwijl dat wat geback-upt moest worden oorspronkelijk 750 GB groot was en inmiddels op 800 GB staat. M.a.w: De TM Backup is bij mij dus 1,5 maal groter dan wat er op mijn opstartschijf staat. Heb je echter een 2 of 3 TB drive dan is dat geen probleem maar jij begint met een vrije ruimte van slechts 250 GB en dat is te krap om lang te blijven werken.

Het klopt dat oudere bestanden verwijderd worden, maar TM heeft ook zelf werkgeheugen nodig op de HDD om o.a. dit bij te houden en ik vermoed dat dat mis gaat omdat je al met zo weinig speelruimte begint. (Het automatisch verwijderen lukt dan soms niet met onverwachte gevolgen).

Bijdrager
    smudje

Bedankt klinkt we erg logisch ga dan idd maar een grotere aanschaffen bedankt voor t meedenken allemaal heel fijn

Moderator
    Night

Op een goede backup moet je inderdaad niet bezuinigen. Met de huidige prijzen zou ik zeker kijken naar een disk die 2 à 3 keer zoveel opslagcapaciteit heeft als je interne disk. Voor backups hoef je helemaal geen supersnelle ‘top-of-the-shelf’ HDD te hebben. Bewezen betrouwbaarheid en voldoende ruimte zijn een eerste vereiste.

Bijdrager
    smudje

bedankt is zeker is zeker een goede overweging

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.