7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    iMac-Boy

Back-up programma op DVD

Weet iemand een back-up programma waarmee ik ong een 35GB kan back-upen op DVD’s en die dat dan geheel automatisch doet. Daar bedoel ik mee dat ikzelf niet hoef te kijken naar hoeveel er nog op de DVD past en het zelf nog moet bijhouden welke bestanden ik al gehad heb en welke niet.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

het kan met Retrospect Backup.

je moet natuurlijk wel elke keer een DVD-/+R erin doen, en de eerste keer dat je de backup maakt is het een boel werk want je hebt er minimaal een stuk of negen nodig.
    Het schrijven naar DVD-/+R gaat natuurlijk een stuk langzamer als het schrijven naar een snelle Firewire schijf, dus je bent wel even bezig.

Is dat eenmaal gebeurd dan is het minder werk, dan schrijft ie alleen de bestanden weg die gewijzigd zijn, en dat zal dan meestal een kwestie zijn van een paar muisklikken , DVD erin en het programma het werk laten doen.

Bijdrager
    iMac-Boy

Retrospect kost 139,- in de goedkoopste versie is er geen share- of freeware die hetzelfde kan.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Bedankt voor de moeite, graag gedaan !

Had je misschien je vraag wat duidelijker moeten stellen, erbij vertellen dat je op zoek bent naar een El Cheapo oplossing :evil:

Bijdrager
    iMac-Boy

Als er een goedkoper alternatief is zou ik die idd willen, is die er niet dan wordt het retrospect. Doe jij nooit aan prijsverglijk? Helaas is door een of andere ziekte het geldboompje in mijn tuin gestorven dus heb ik geen keus meer.

edit
    Ik gebruik nu silverkeeper van Lacie maar deze heeft die optie niet, en ik heb toch graag de data op DVD’s in een ander gebouw liggen, brand of diefstal van apparatuur zou voor mij en ik denk voor velen een ramp zijn. En ja ik vind het heel fijn dat je de moeite hebt genomen om te antwoorden. Dus bij deze bedankt.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

115 euro plus een spindel DVD-RW’s lijkt me niet teveel geld voor een betrouwbare back-up oplossing. Als je je werk kwijt raakt kost het je veel meer.

Ik heb het precies om dezelfde reden gekocht als die jij noemt: om backups naar DVD-RW te maken.
    Een backup naar harde schijf kan ook verloren gaan, bij brand of diefstal.
    Bij een vriend van mij is laatst ingebroken, zijn computer hebben ze laten staan maar zijn Firewire schijfje hebben ze wél meegegenomen.

Zelf ben ik overigens te lui om het goed te doen, ik ben eraan begonnen maar heb het niet afgemaakt. Ook omdat ik, toen ik eraan begonnen was, erachter kwam dat ik het liever op een andere manier wilde doen en geen zin had om opnieuw te beginnen. Zat ook te pielen omdat ie elke keer de schijf wilde wissen vóór de backup. Dit kan je ergens uitzetten, of je kunt ze allemaal van te voren wissen via de Terminal. Zoals ik al schreef, DVD is niet zo’n snel medium en je er hebt de eerste keer toch wel wat werk aan.
    Maar als je het even uitvogelt hoe je het het beste doet, en de eerste set hebt gemaakt is het wel bij te houden denk ik.

je kunt je ook afvragen of je alles moet backuppen, of alleen je werk, of je werk en je usermap onafhankeleijk van elkaar. Of je oude profecten op DVD zetten en je lopende projecten bijhouden met een backup programma etc.

Bijdrager
    eRic@MacOSX

Backup van je .Mac account. .Mac account is nu €69,-.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.