17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Kareld

back-up mac

Hoi,

Ik zou graag een backup maken van m’n mac op een nas.
    Eerst dacht ik aan time machine, maar die maakt de back-ups redelijk groot. (het is niet de bedoeling dat de nas vol staat)
    Zijn er andere alternatieven?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    TheBigZ

Time Machine maakt de (opeenvolgende) backups juist niet groot. Alles wat eerder in een backup is gezet, neemt géén extra ruimte in een volgende backup.

Bijdrager
    essiw

Ik weet niet zeker of dit bij een NAS kan, maar kan je niet een partitie maken op de NAS enkel bedoelt voor de time-machine. Zo gebruikt de time machine enkel wat jij over hebt op je NAS. Time-machine verwijderd automatisch oudere/onnodige back-ups als je schijf vol dreigt te raken.

En zoals The BigZ zegt time machine maakt de backups niet groot, er staat weliswaar dat elke back-up zoveel ruimte in neemt, maar dit is niet zo, dat is een soort alias idee. Als je gaat kijken naar hoeveel schijfruimte je over hebt, zul je zien dat de nieuwe back-ups niet extra veel in beslag nemen, enkel wat er veranderd is.

Ook kan je bepaalde mappen uitsluiten voor time machine. Wil je bijvoorbeeld niet dat hij het systeem back-upped dan zet je de systeemmap uit. Wil je niet dat hij je films back-upped. Dit is vooral handig bij dingen zoals een torrent programma, omdat die bestanden die op dat moment aan het downloaden zijn continu overschrijft, waardoor time machine denkt dat dit nieuwe bestanden zijn.

Bijdrager
    GoeieDag

Waarom altijd die zuinigheid als het over een backup gaat?!
    Op het moment dat je zo’n ding nodig hebt, dank je god op je blote knieën dat je dat ooit goed hebt ingesteld!
    En hoeveel ruimte heb je wel niet op een NAS; toch zeker een paar TB. Waar gaat het dan over?

(Ik bedoel hierover niet de prima tip van @essiw.)

Bijdrager
    madcat

Time machine kan je ook zo instellen dat je niet een full backup maakt.
    Zo heb ik zaken als de download folder en folders waar hele grote bestanden staan zoals virtuele machines uitgesloten.

Bijdrager
    Beech

Misschien is dit interessant om te lezen.

Bijdrager
    Kareld

Nu heb ik een externe schijf van 2 Tb, die staat helemaal vol door time machine. (Interne schijf Mac 1tb)
    Ik zou graag backupen op een nas van 4tb. Het probleem is dat die ook wordt gebruikt door andere mensen, dus ik zou de Back-up van time machine liefst beperken tot 1 Tb.

Bijdrager
    GoeieDag

Gooi de TM backup weg en begin opnieuw.
    Wel typisch dat ie zo groot is geworden. Misschien wat doen met het uitsluiten van mappen?
    En de interne schijf is 1TB, maar het gaat erom hoe vol die zit. 300GB gebruik geeft ook maar (ongeveer) 300GB backup.

Bijdrager
    essiw
    Kareld op 28 januari 2017

Nu heb ik een externe schijf van 2 Tb, die staat helemaal vol door time machine. (Interne schijf Mac 1tb)
    Ik zou graag backupen op een nas van 4tb. Het probleem is dat die ook wordt gebruikt door andere mensen, dus ik zou de Back-up van time machine liefst beperken tot 1 Tb.

Zie mijn vorige reactie, gewoon een partitie aanmaken van 1tb, let wel op dat als je moet formatteren voor een partitie (is soms nodig) dat dit betekend dat alles verwijderd wordt van de hardeschijf.

Bijdrager
    Kareld

Ik heb amper 500gb gebruikt van de 1tb interne schijf, en de time machine back up is 1,8tb …
    Als ik de schijf wil partitioneren op de nas, kan ik dan achteraf de grote van partitie aanpassen?

Bijdrager
    TheBigZ

Een Time Machine op een NAS gaat via een sparsebundle. De maximale groootte daarvan kun je instellen met het commando hdiutil.

Oude back-up verwijderen van Time Capsule

Disk Image legen

Bijdrager
    Kareld

Kan je partitioneren (nas) ook via Schijfhulpprogramma?

Bijdrager
    TheBigZ

Nee. Op een NAS maak je “shared volumes” aan, via de software die bij de NAS zit, bijvoorbeeld de fraaie webinterface van Synology. Je kunt de grootte van zo’n volume instellen.

Van de sparsebundle, om Time Machine backups op je NAS te maken, kun je de grootte instellen of wijzigen met hdiutil.

Bijdrager
    Kareld

Dus met behulp van sparsebundle kan ik instellen dat de grootte maximum 1tb is?

Bijdrager
    TheBigZ

Ja dat kan. Of je reserveert een apart “volume” op je NAS van 1TB voor de TM backups.

Bijdrager
    Kareld

ik heb een seagate nas, ik vind niet direct een optie in de instellingen om dat te doen …

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.