13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Lucasgent

back up en ontlasten harde schijf

Hi,
    situatie: door vele foto’s en audio is niet veel ruimte meer over op mijn harde schijf.
    Ik wil die dus ontlasten door deze zaken op externe harde schijf te plaatsen.
    Maar… als ik dat doe is voor deze bestanden geen back up meer op time machine!
    En wat als deze externe harde schijf crasht? (heb ik al eens gehad)
    Of zet ik al mijn foto’s op DVD schijven?
    Iemand een advies?

DANK!

Bijdrager
    Hansi2124

2 Terrabyte externe hd kopen voor €100,=
    Dan kan je weer even vooruit.

Bijdrager
    Lucasgent

ja, maar als die externe harde schijf crasht?

Bijdrager
    Lucasgent

kan ik een back up maken van een externe harde schijf?

Bijdrager
    Afroman

Dat boeit dan toch niet? Dan staat het in ieder geval op de andere schijf(waarvan de backup wordt gemaakt)

En ja, je kan via Time Machine een backup maken van je externe disks. Je moet ze wel in Mac Journaled formateren.

Bijdrager
    Lucasgent

@Afroman, dank voor jouw uitleg maar ik snap er echt niks van…

Bijdrager
    madcat

Je wilt dus de data verplaatsen naar een andere disk ipv je primare disk?

je hebt 2 opties:
    1) 2 schrijven kopen, waarvan 1 aan je mac hangt en de andere als timemachine functioneerd
    2) een raid 1 netwerk disk aanschaffen (met 2 schijven) waardoor de raid disk zelf voor de duplicatie zorgt.

Bijdrager
    Lucasgent

Kan ik op zo’n raid 1 netwerk schijf de ene schijf gebruiken voor Time Machine en de andere schijf voor opslag van foto’s en audio? En is Time Machine-schijf dan back up voor zowel mijn interne harde schijf als opslagschijf?

Bijdrager
    1984
    Lucasgent op 05 april 2011

kan ik een back up maken van een externe harde schijf?

Ja je kunt je nieuwe schijf aan je mac koppelen en in de Finder de oude schijf naar de nieuwe slepen.

Bijdrager
    Sama

Je kunt er ook voor kiezen om je foto’s extern op te slaan (bijv. DropBox) . Dan loop je niet het risico om gegevens kwijt te raken.

Bijdrager
    madcat

Kan ik op zo\’n raid 1 netwerk schijf de ene schijf gebruiken voor Time Machine en de andere schijf voor opslag van foto\’s en audio? En is Time Machine-schijf dan back up voor zowel mijn interne harde schijf als opslagschijf?

Zo’n raid 1 disk heeft van binnen 2 hardeschijven, maar voor jouw lijkt het er maar 1.
    er zitten dus bijvoorbeeld 2 schijven van 2TB in, maar je kan maar 2TB in totaal gebruiken.
    het apparaat zal de data die je er naar toe schrijft (foto’s, documenten,muziek) op allebeide schijven zetten.
    Als er 1 kapot is gegaan zal het apparaat dit melden zodat je een nieuwe kan kopen en er weer bij kan zetten.
    Hij zal dan automatische de backup (op die andere disk) terug zetten zodat je data niet verloren is.

Time machine staat hier compleet buiten, echter als het nog niet veilig genoeg is kan je hier weer een timemachine backup van maken of eventueel deze data extern neer te zetten. afhankelijk van de hoeveelheid kan dit op dropbox of een extern disk die je bij familie hebt staan.

Bijdrager
    Yost

RAID 1 is geen echte backup. Het vangt alleen hardwareproblemen met één van de 2 harde schijven op. Maar het helpt niet als jij net een bestand hebt verwijderd, dat je toch eigenlijk liever bewaard had. Dat bestand is namelijk netjes verwijderd van allebei de schijven in de RAID 1 configuratie.

Als je een externe harde schijf aan je Mac hangt, kun je daar dan niet met Time Machine een backup van maken? Je hebt alleen 2 externe harde schijven nodig: 1 die de hele tijd aan je Mac hangt, en 1 waarna je die externe harde schijf weer backupped.

Bijdrager
    Yost

…Of zet ik al mijn foto\’s op DVD schijven?…

Op de lange termijn zijn harde schijven, of flash drives, betrouwbaarder dan CD’s en DVD’s. Ik zou dus eerder voor een externe harde schijf kiezen (en die regelmatig backuppen naar een tweede externe harde schijf), dan voor branden naar DVD.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.