8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    MacBlade

Back-up crash

Een LaCie big disk back-up, op de zaak is gecrasht.
    Het is een raid configuratie 2x 500 gb samen een Terra.
    Een van de schijven start niet door.
    Is er een progje waarmee ik de schijf kan herstellen?
    Techtool, Diskwarrior en schijfhulp zien hem niet.
    Is er in het ergste geval een manier om toch nog de data er af te krijgen ondanks dat het een raid-0 configuratie is

Geblokkeerd
    Anoniem

Dat wordt heeeelastig. Om te beginnen heb je een extra schijf nodig van 1TB. Daarna kan je ket PhotoRec proberen het ras device van de schijf af te zoeken. Echter, als de controler dood is kan je het wel vergeten.

Bijdrager
    Broer T.

Hallo,

Ik weet dat het niet cool is om andermans topic te kapen, maar de schrik sloeg me om het hart toen ik dit las. Ik heb nl. een nas met 2*1TB Raid en ik dacht dat je met een Raid-configuratie altijd goed zat: is er 1 kaput, is er 1 die het nog doet!

Voor mij heel belangrijk ivm backuppen werk en foto’s, maar het werkt dus niet zo?

Geblokkeerd
    Anoniem

Ja en nee.

Wat de topic starter heeft gedaan is 2*1TB aan elkaar plakken om 2TB te maken (RAID0). Wat jij (hopelijk!) hebt gedaan is 2*1TB in een mirror gedaan (RAID1) om zo redundancy te maken.

En nee, een mirrored data schijf betekent alsnog niet dat je geen backups moet maken. Immers, gooi je zelf dingen weg, dan haal je ze niet terug met een mirror. De mirror loopt altijd 100% synchroon.

Bijdrager
    Broer T.

Dankjewel! Ik heb inderdaad RAID1. Wil ik ook nog een back-up van maken, maar dat loopt niet zo soepel.

Maar dit was wel even zweten:grin:

Geblokkeerd
    Anoniem

Neemt niet weg dat als de enclosure of de controler dood gaat je alsnog niet bij je data kan. Als je geluk hebt kan je de schijven transplanteren naar een identieke enclosure en doen ze het dan weer. Als je pech hebt, heb je alsnog die backup nodig. Gauw doen dus:)

Bijdrager
    Broer T.

Ja, dat is waar. Maar als gezegd, dat loopt niet zo soepel. Ik denk dat ik daar maar even een eigen thread over moet starten…:slant:

Bijdrager
    MacBlade

Ik weet niet precies wat er kapot is.
    1 schijf start op en “mount”, te zien aan het contole lampje, de tweede schijft il wel starten maar “mount” niet.
    Het controle lampje knippert.
    Het lijkt me geen voedin verhaal maar meer een probleem met de toegang naar de schijf.
    Het gevolg is dat schijfhulp programa’s de set niet zien.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.