6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Raoul89

Back up bij vervangen hardeschijf

Ik heb een nieuwe hardeschijf gekocht voor mijn MacBook Pro. Nu moet ik echter eerst een reservekopie maken via Time Machine (?) op een externe schijf.

Hoe gaat dit nadien in zijn werking? Als ik de nieuwe schijf erin doe, die helemaal leeg is, kan ik dan gewoon OSX opstarten en de externe schijf waar de back up op staat selecteren en alles recoveren?

Of zijn er andere manieren, anders moet ik eerst een hardeschijf kopen van ongeveer 150 GB.

Bijdrager
    pepe

Eerst een goed back-up via TimeMachine is heel belangrijk. Dat doe je op een externe harde schijf. Vervolgens kan je je interne harde schijf gaan vervangen. Als deze netjes aangesloten is opstarten met de OSX DVD en vervolgens OSX installeren op je nieuwe schijf. Waarschijnlijk moet je eerst nog de harde schijf opnieuw initialiseren in een Mac structuur. Als OSX geïnstalleerd is kan je de machine opnieuw opstarten vanaf de nieuwe harde schijf. Bij het opstarten wordt de vraag gesteld of je je data wilt terugzetten van bijv. een TimeMachine back-up. Hiermee kun je dus alles weer terugzetten.

Je hebt dus sowieso een externe harde schijf nodig voor je TimeMachine back-up. Die moet minstens net zo groot zijn als alle data die op je harde schijf staat. Wat meer is natuurlijk aan te bevelen, want dan heb je wat langer plezier van de harde schijf.

Bijdrager
    Haike

Het wordt al gevraagd tijdens het installatieproces of je gegevens wilt overzetten. Je hoeft niet opnieuw op te starten. Het enige waar je dus voor moet zorgen is een goede back-up waar hij het weg kan halen.

Bijdrager
    macpro

Dit kan veel makkelijker. Maar je hebt dan wel “iets” nodig om de nieuwe harde schijf aan de MacBook Pro te koppelen. Bijvoorbeeld een kastje met USB aansluiting of een Hard Disk Dock.

Koppel op die manier de nieuwe schijf aan de MacBook Pro. Start de MBP vervolgens op van de installatie DVD en start Schijfhulpprogramma. Maak nu een volledige kopie van de internet schijf naar de nieuwe schijf.
    Is dat klaar, start dan de Mac op van die nieuwe harde schijf en controleer of alles goed is gegaan.

Is dat het geval, ga dan pas de Mac open maken om de schijf te vervangen.

Bijdrager
    Raoul89

@macpro: Dat klinkt interessant. Een suggestie in wat voor dock in moet aanschaffen want als ik Harddisk Dock op google intyp word ik dood gegooid met verschillen soorten.

Bijdrager
    macpro

Ik heb er een paar van Freecom en die werken prima met mijn Macs:
    http://www.freecom.nl/Products/Hard-Drive-Docks

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.