3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    ushuaia71

(B) VPN, DynDNS, Back to my Mac en Telenet

Met een verhuis in het verschiet en allerlei nieuwigheden op de markt, zit ik met een berg vragen.

We hebben gekozen voor Fibernet 60. Alles komt dus netjes uit één kastje ipv de tig kastjes die ze moesten hangen vroeger. Kreeg ik de vraag of ik daar VPN over ging doen. Nu heb ik (oude situatie) Back To My Mac aanstaan. Is niet helemaal hetzelfde, maar ik kan wel aan alle bestanden op de server als ik extern werk. Handig. Maar VPN en Mac, ik weet het zo nog niet. VPN zou blijkbaar enkel een poort openzetten zijn op de Eurodocsis en klaar?

Binnen ligt ook overal fixed cable. Al denkt de installateur dat de plaatsing (in de kelder, 1 verdiep lager dan leefniveau) niet ideaal is. Als ik daar echter een router met wifi achter hang, krijg ik een subnetwerk. Zit je ook niet op te wachten.

Dan nog de domotica. Een systeem van QBus waar je via DynDNS een fixed IP kan faken en zo op je huis kan ‘inloggen’ al vraag ik me af of hier dan ook poorten voor open moeten staan of niet?

En dan wil ik voor de muziek nog een Zeppelin Air installeren, maar die maakt zijn eigen draadloos netwerk veronderstel ik?

Ik kan het wel aan mijn Servicepartner vragen (wat ik ook al gedaan heb) maar ben benieuwd naar jullie bevindingen.

Bijdrager
    iep

Ze vragen je dit omdat zij dan voor jou alvast dat ene kastje kunnen instellen zodat het mogelijk is om een vpn verbinding op te kunnen bouwen e.d. (kwestie van wat poorten open zetten). Aangezien er veel mensen tegenwoordig thuiswerken en daarvoor een vpn verbinding naar het werk opzetten zodat ze bij de bestanden daar kunnen is het niet zo raar dat ze je daar nu specifiek naar vragen. Je vraag over de QBus kun je het beste even aan hun stellen, daar weten zij meer van (wellicht dat zoiets ook al in de handleiding staat). Als je die Zeppelin Air vanaf je Macs e.d. wil bereiken zul je ‘m in het zelfde netwerk moeten hangen als die Macs. Of dat nou met een draad of via draadloos gaat maakt dan niet uit (hoe dat moet zal ook wel in de handleiding staan).

Het lastigste aan het hele verhaal wordt Back To My Mac. Die heeft nogal wat poorten nodig die open moeten staan en levert ook dan nog problemen op achter iets wat NAT heet. Apple heeft een aantal artikelen daarover maar of het ook echt een werkende situatie oplevert is vers 2. Belangrijkste artikelen zijn:
    Mac OS X v10.5 and later: About Back to My Mac security
    Mac OS X: Using and troubleshooting Back to My Mac
    Vergeet ook niet in de links in die artikelen door te klikken want daar staat ook vaak nog de nodige informatie.

Je servicepartner vragen lijkt mij in dit geval geen overbodige luxe. Je kunt met hun het een en ander doornemen en vragen of dit allemaal wel gaat werken en of ze het werkend kunnen krijgen. Succes!

Lid
    lEl

Er zullen waarschijnlijk poorten moeten openstaan, maar wees gewaarschuwd: telenet blokkeerd iederelke poort op al zijn particuliere abonementen onder 1024 (toevallig de well known poorten), wat wel flink lastig is… VPN openzetten zal dus niet lukken, tenzij op een andere poort. Wat vpn betreft, als je OpenVPN gebruikt is er een enorm goeie client voor de mac, nl tunnelblick

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.