13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    bd

avid of final cut pro

ik zit te twijfelen om over te stappen van fcp naar avid, is dit een slimme beslissing of toch niet, momenteel werk ik op de laatste imac versie met de intel cpu, (ff wachten op de macpro) ik merk af en toe irrietante instanties bij final cut (sorry ik ben slecht met nederlands) zoals schokkerige beelden terwijl alles kwa geheugen op max staat, en hd editen werkt nog lang niet maar tegenlijkertijds lees ik op de site van avid dat het bij hun allemaal geen probleem is (zelfs op een powerbook g4)

iemand ervaring met editen op avid

Bijdrager
    Nietzman

Ik neem aan dat je wel gewoon een UB van Final Cut gebruikt?

Bijdrager
    macmike

Mijn voorkeur gaat uit naar AVID. Zelfs op mijn oude G4 dual 450mhz loopt het programma als een speer. Het werkt stabieler en het grote voordeel is je hoeft haast niet te renderen. Bovendien verzuip je niet in de hoeveelheid instellingen iets wat me bij FCP nog wel eens regelmatig gebeurd. Dus voor eenvoud, snel werken, betrouwbaarheid en echt reeltime kunnen werken kies voor AVID

Bijdrager
    mvdenberg

Hoe krijg je het voor elkaar om Avid goed werkend te krijgen op een dual G4 450Mhz?
    De systeemeisen van Avid Express vragen 1Gb ram als minimum, en 2 Gb als recommanded.
    Final Cut pro heeft veel lagere systeemeisen: 512Mb ram, 1 Gb voor HD. En ook 2 Gb recommanded. Maar 1 Gb werkt ook zeker wanneer je geen HD materiaal gebruikt.

Bijdrager
    kas

@bdox: Hoeveel RAM heb je steken?

Edit: Dat was dus een overbodige vraag.
    Note to self: lees handtekeningen! :sealed:

Bijdrager
    macmike

Er zit 4 x 256 geheugen in een tweede hardeschijf en een zwaardere videokaart van 128 mb. Het programma loopt als een trein daarop. FCP daarentegen loopt geregeld vast.
    Het is wel te verklaren waarom AVID op een wat oudere Mac draaid: de Codex die voor video gebruikt wordt (omf) is niet op Quicktime gebaseerd en efficienter opgebouwd dan het logge Quicktime. Waardoor zelfs op een trage mac realtime titels en effecten zijn toe te voegen . Met afkijk op je TV in de hoogste resolutie.
    Ik moet wel bekennen dat ik AVID DV heb dus zonder HD faciliteiten.

Bijdrager
    kevkoptel

Hier draait final cut als een trein hoor. Het durft heel soms wel eens een vastloper hebben, maar dat is dan wel in 90% van de gevallen mijn fout :) .

Op men powerbook draait het wel een pak minder soepel dan op mijn powermac, maar het is leefbaar.

Bijdrager
    Anillusion

Ik heb tot nu toe met 3 verschillende editsoftware gewerkt: Premiere, Avid en Final Cut Pro. En dan heb ik het echt over producties draaien, niet even spelen met het speelgoed. En ik werk op dit moment erg fijn met FCP, ik mis alleen de scene-detectie van Premiere bij het capturen (dat ie meteen apparte files er van maakt)

Avid is…tja…Avid. Om Sean Cullen’s MacWorld Keynote te quoten: “Avid is like dancing with the Gorilla. It’s Avids way or no way.” Ze zijn marktleider en zijn zich daar vooral heel erg van bewust. Ik ben er niet zo van onder de indruk moet ik eerlijk zeggen. Het deed wat het behoorde te doen en dat was het dan. En voor een beetje functionaliteit moet je best wel je portemonnee open trekken. Het enige wat Avid qua functionaliteit heeft boven de andere twee is het direct gebruik maken van meerdere codecs op 1 tijdlijn. Tja, kan handig zijn, maar nou niet echt een reden om over te stappen.

Ik neem trouwens aan dat macmike een Avid Mojo naast z’n systeem heeft staan. Die neemt namelijk veel rekenwerk over van het systeem. Dus ik denk dat dat de reden is dat Avid soepeltjes draait bij hem. Maar ik vind 1500 euro, of wat is het, voor puur een Mojo (software zelf kost ook nog een keer dat bedrag geloof ik) een behoorlijke investering, terwijl je er eigenlijk maar weinig voor terugkrijgt.

Uiteindelijk maakt iedereen z’n eigen keuze, iedereen heeft zo z’n eigen redenen om het ene te gebruiken boven het andere. Voor mij in ieder geval geen Avid. Zeker met de geruchten rond Final Cut Pro 6 en Final Cut Extreme.

Bijdrager
    kevkoptel

Final Cut heeft dat toch ook?

In het mark menu DV start/stop detection of zoiets geloof ik. Of bedoel je iets anders?

Bijdrager
    Anillusion

Er zit inderdaad DV scenedetection in Final Cut Pro, maar het splitst zich niet op in apparte files. Er worden alleen subclips gemaakt in het project. Je zit nog steeds met een quicktime van een uur. Als je Premiere Pro kent weet je precies wat ik bedoel en naar mijn mening werkt het net ff wat handiger.

Maar goed…terug naar de topic.

Bijdrager
    bd

@ KAS kwa geheugen zit ik wel goed mijn intel mac heeft de max aan geheugen dat is 2gig
    ik ga eens avid proberen want renderen in final cut ook voor de kleinste overgangen vind ik niet echt prettig

Bijdrager
    kevkoptel

Dat moet je toch niet doen. Als ie op Dynamic staat doet ie het meeste wel.

Bijdrager
    hansjii

mm, zou nog even wachten, avid heeft namelijk nog geen universal versie.
    die komt waarschijnlijk in december pas.
    maar avid draait weer erg goed op een mac(g5) moet ik zeggen, na een aantal jaar verwaarloosd te zijn is de mac versie erg prettig.
    persoonlijk vind ik avid prettiger dan fcp, maar dat is persoonlijk.
    ze doen allebei wat het moet doen, dus wat je gewend bent is het fijnst.
    allebei hebben een paar voordelen en nadelen, al vind ik de mogelijkheid van verschillende codecsen op een tijdlijn wel heel handig, scheelt enorm veel tijd.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.