9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    malebolgia

Avi splitten in Quicktime Pro

Goeiavond!

Ik zou graag een film van me willen splitten (begin en einde er af knippen eigenlijk) en ik dacht hiervoor Quicktime Pro te gebruiken. Maar telkens als ik men film dan naar .avi wil exporteren (het orginele bestand is trouwens ook een .avi file) dan krijg ik een geschatte tijd van 12 tot 18 uur. Dit kan toch niet de bedoeling zijn? Het geexporteerde bestand is dan ook véél te groot.

Of zijn er misschien betere programma’s/manieren om dit te doen?

Hier zal ongetwijfelt al wel een topic over bestaan, maar ik vond toch niet meteen iets..

Grtz

Bijdrager
    sedikit

Wat ik altijd in zo’n geval doe is explicit gebruiken voor het splitsen van avi-bestanden, en samenvoegen van avi-bestanden met ffmpeg. Dat laatste programma gebruik ik ook om van een bepaald bestand eerst een avi-bestand te maken. Dat splitsen met explicit gaat perfect&snel, evenals het omzetten naar avi met ffmpeg. Ik heb even bij versiontracker gekeken, maar daar explicit niet, ga nu even googlen. Als het nergens (meer) te vinden zou zijn stuur ik je het wel op, het is n.l. klein en gratis.

Edit: gevonden! Het staat hier: http://www.macupdate.com/info.php/id/14480

Bijdrager
    malebolgia

Ja, explicit ken/heb ik al wel, maar die splitst niet goed vind ik. Die lijkt te splitsen in intervals ofzo, want als ik bijvoorbeeld wil splitsen op 00:02:28, dan splitst hij het eerste deel op 00:02:24 en begint het tweede op 00:02:3. Hiermee bedoel ik dus dat je niet op de seconde zelf kan splitsen en dat er altijd stukken bijkomen die je niet wilt, of erger nog, stukken wegvallen die je nodig hebt.

Bijdrager
    sedikit

Hoewel ik ze wel op de HD heb staan, maar er geen ervaring mee heb, kun je wellicht deze programma’s proberen:
    SimpleMovieX: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/24972
    JAW MPEG2Splitter: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/12309

Bijdrager
    malebolgia

SimpleMovieX geeft als ik een stuk eruit knip 5 seconden lang een wit beeld. En als ik iets doe, wil ik dat het goed gedaan is :evil:

Bijdrager
    sedikit

Dan geef ìk het op!

Bijdrager
    hobbes2210

Waarschijnlijk is het een MPEG film.
    Je kan dan alleen splitten op zogenaamde i-frames.
    Afhankelijk van de movie instelling (hoe vaak ze komen) kan je dus net mis zitten.

Als je op de frame nauwkeurig wil editten, moet je de film omzetten naar DV (zal lang duren, afhankelijk van je computer) of met een MPEG native editor (FCP, duur) aan de slag.

Succes

Moderator
    unSOUND
    ”malebolgia”

Maar telkens als ik men film dan naar .avi wil exporteren (het orginele bestand is trouwens ook een .avi file) dan krijg ik een geschatte tijd van 12 tot 18 uur. Dit kan toch niet de bedoeling zijn?

Even ( wederom ) iets uit de wereld helpen: avi is GEEN codering. Het is een extensie die je kunt vergelijken met .zip… er kan van alles in zitten. Een film met de extensie .avi kan een divx film zijn, maar ook een mpeg4, een wmv, alles.

Waarschijnlijk is jouw .avi bestand een film met de divx of xvid codering. Die is erg compact. QuickTime gebruikt bij het aanmaken van een avi bestand echter een hele andere codering, namelijk Cinepak, die is veel groter… daarom wordt je bestand ook veel groter.

Wat je het beste kunt doen, is de film na het knippen opslaan als een zelfstandige film, dus niet kiezen voor “exporteer”, maar voor “opslaan als”. Vervolgens kies je voor “zelfstandige film”, dan haalt QuickTime de audio en het beeld uit de avi, en stopt het in een .mov bestand. Dat kost slechts een paar seconden in plaats van 12 tot 18 uur.

Nog een tip als je heel secuur wilt knippen:

– knip de eerste 5 seconden uit, en plak deze in een apart QuickTime venster. Zet de weergave zo groot mogelijk, dan kun je met de balk door die 5 seconden schuiven, en veel preciezer knippen als wanneer die hele balk 2 uur voor moet stellen. Na het weghalen van de 2 seconden plak je de rest weer terug in de film…. doe dat ook bij het einde, en klaar ben je.

Bijdrager
    malebolgia

Men avi’s zijn idd xvid films..
    Ik zal jouw methode eens proberen. Normaal zal het wel lukken dan.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.