19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    JapserP

AVCHD vs. Tape

Hoi Hoi,

Sinds er hier ook wat pro’s zitten even de volgende vraag: Ik ga een nieuwe videocamera(pro) kopen en ik zit te twijfelen tussen een tweedehands HVR-Z1E(tape) en de HXR-MC2000E(AVCHD). Dussss, welke van de twee werkt beter? Ik hoor niet altijd even goede verhalen over AVCHD namelijk…

Wie kan mij helpen?

Bijdrager
    Anillusion

Deze HDV heeft 3 CCD’s van 1/3″ erin zitten en deze AVCHD maar een enkele 1/4″ CMOS. Dat betekent dat de MC2000E het veel moeilijker heeft in situaties met weinig licht. Want de chip is kleiner en dus valt er minder licht op en dus gaat het beeld sneller ruisen. Bovendien moet die ene chip alle kleuren verwerken, terwijl de HDV een chip heeft per kleur (Rood, groen en blauw).

In deze vergelijking zal de HDV camera het winnen. Want je zet een tweedehands camera uit een duurdere klasse tegenover een nieuwe camera van een (voor professioneel) instap klasse. Maar dat heeft meer te maken met de techniek die in de camera zit dan met het verschil tussen AVCHD en HDV. Want zolang je de bitrate van de AVCHD camera zo hoog mogelijk laat staan (24mbit/s) dan zul je qua compressie vrij weinig verschil zien met HDV (25 mbit/s).

Binnenkort IBC, ik zou zeggen ga daar kijken en vergelijken.

Bijdrager
    joke_name

Eerste even een andere vraag:

Wat heb je zelf al aan onderzoek gedaan?
    Wat wil je met de camera gaan doen?
    Je vergelijkt een schoudercamera met een kleine camera.

Bij de HXR-MC2000E heb je geen XLR ingangen. Dus geen goede gecontroleerde ingang.

Bijdrager
    JapserP

Met andere worden: welke camera raad je nu aan? De Z1 of MC2000?

Bijdrager
    Anillusion
    JapserP op 18 augustus 2011

Met andere worden: welke camera raad je nu aan? De Z1 of MC2000?

Anillusion op 18 augustus 2011

In deze vergelijking zal de HDV camera het winnen.

De Z1 dus. Maar dat heeft dus niets met AVCHD vs tape te maken.

Bijdrager
    joke_name

@jasperP,

Maar wat wil je precies met je camera gaan doen?

Heb je met beide camera’s wel eens gewerkt, ook heel erg belangrijk als je zoveel geld uitgeeft.

Bijdrager
    JapserP

Tja, het blijft een lastige situatie. Tape is natuurlijk mechanisch en kan sneller kapot, zeker met deze tweedehands. Maar je denkt dat de Z1 toch een betere keuze is??

Bijdrager
    JapserP

@Joke,

Verschillende HD producties, voorheen werkte ik met de HVR-HD1000. Maar die camera is toch wel erg matig qua manuele instellingen. Vandaar de Z1…

Bijdrager
    Anillusion

Dat ligt zoals joke_name al zei ook totaal aan wat je wilt gaan doen met je camera.

Zelf zou ik nu nooit meer een tape camera kopen. Ik draai alles tapeless. Maar je zet heel zwart wit twee totaal verschillende camera’s uit verschillende klassen tegenover elkaar. Tis alsof je zegt wat kies je een nieuwe ford Ka of een tweedehandse Porsche.

Waarom die 2 camera’s?
    Wat wil je er mee gaan doen?

Bijdrager
    BenDover

Het heeft allemaal voor en nadelen.
    Vind zelf geheugenkaartjes makkelijker en met avchd is dat makkelijk te archiveren.
    Tape moet je altijd weer importeren en heb dan gelijk een groot bestandsformaat. Digitale storingen in het beeld etc. Tape is ook max 1440×1080 en avchd 1920×1080.
    Nadeel van AVCHD is volgens mij dat hij snelle beelden niet goed kan pakken, als je bijvoorbeeld van links naar rechts beweegt.

Volgens mij kan je tegenwoordig met Adobe Premiere AVCHD direct bewerken zonder te converteren.

Heb momenteel een Panasonic SD9 voor het kleine, is maar een 3ccd 1/6″ lens, buiten heel mooi maar binnen niks.
    Heb daarnaast een Sony Nex-VG10 en daar zit een grote sensor in, heb je tenminste niet zo veel ruis, met verwisselbare lenzen, wat dan weer als nadeel heeft dat je via de lens handmatig moet zoemen.

Bijdrager
    Gastonw

Omdat ik er zelf ook mee werk zou ik gaan voor een DSLR. Goedkoper en alles word uncompressed opgeslagen

Bijdrager
    Anillusion

Als je dit professioneel doet, waarom dan niet investeren in een echt hogere klasse zoals de EX1R of als je een schoudercamera wilt de EX3. Want ik denk dat je uiteindelijk met de Z1 er van baalt dat je nog steeds met tape werkt en met de MC2000 dat je er maar minimaal op vooruit bent gegaan ten opzichte van de HD1000.

Bijdrager
    Anillusion
    Gastonw op 18 augustus 2011

Omdat ik er zelf ook mee werk zou ik gaan voor een DSLR. Goedkoper en alles word uncompressed opgeslagen

Uncompressed is het niet, het is H.264 op ongeveer 45 mbit/s maar inderdaad ook een prima optie. Tenzij je veel longform producties draait, dan is het geen optie.

Bijdrager
    JapserP

Het is niet beide camera’s maar een van de twee. De Z1 kan ik tweedehands krijgen voor 1600 euro en de MC2000 nieuw. Die 1600 is ook mijn budget, ik heb een HD1000 gehad die MC2000 is gewoon dezelfde camera maar dan ipv tape AVCHD. Maar de Z1 is uitgebreider qua functies en dat is iets wat die MC2000 gewoonweg niet heeft.

Ik wil ze ook niet vergelijken, maar de keuze is tussen die twee camera’s. De een uitgebreider en beeldkwaliteit beter maar met tape. De ander, simpel en mindere beeldkwaliteit maar wel AVCHD.

Dus de keuze is lastig…

Bijdrager
    JapserP
    Anillusion op 18 augustus 2011

Als je dit professioneel doet, waarom dan niet investeren in een echt hogere klasse zoals de EX1R of als je een schoudercamera wilt de EX3. Want ik denk dat je uiteindelijk met de Z1 er van baalt dat je nog steeds met tape werkt en met de MC2000 dat je er maar minimaal op vooruit bent gegaan ten opzichte van de HD1000.

Ik weet niet of je mijn profiel ooit hebt bekeken, maar ik ben 16. Nog lerend en binnenkort beginnend aan mijn opleiding. Een XDCAM-EX is dus iets te hoog gegrepen en een MC2000 eigenlijk toch weer net te laag. Dus wat raad je me nu dan aan?

Bijdrager
    Anillusion

Ik zie nou net in je profiel inderdaad dat je 16 bent. Dus ik neem even aan dat de producties die je doet gewoon meer als bijbaantje of voor jezelf zijn. Dat veranderd het ook wel een beetje.

Als ik jou was zou ik DSLR gaan draaien. Koop een Canon 600D body met de beste kitlens die je je kunt veroorloven, een DVCity Shoulderrig (betaalbaar) en een audio recorder (bijvoorbeeld een Zoom of Tascam) met XLR inputs en ingebouwde microfoon. Dan heb je een camerakit die completer is dan de twee genoemde camera’s, beeldkwaliteit is veel hoger dan beide camera’s en past nog perfect binnen je budget. Extra voordeel is dat je kit modulair uitbreidbaar is. Dus wil je een betere sensor, dan koop je tzt een betere body, wil je een betere lens, doe je dat.

Enige nadeel is dat je geen longform producties kunt draaien (dus producties waar de camera langer dan 12min aan één stuk aan moet staan).

Bijdrager
    JapserP

En de Z1? Is die dan echt niet aan te raden? Want een losse audiorecorder vind ik echt bitch…

En ik produceer vooral dit soort filmpjes: klik

Bijdrager
    Anillusion

MC2000: is zoals je zelf al zei de AVCHD versie van de HD1000 dus kwalitatief schiet je er niet veel mee op, voordeel is dat ie tapeless is.

Z1: voor een camcorder heel compleet en kwalitatief veel beter dan de MC2000, maar hij is tweedehands, werkt met een tape workflow en schiet maar 1440×1080

DSLR-kit: meeste Bang for the buck, alleen geen longform (maar dat doe je niet als ik je filmpjes zie) en idd losse audio recorder (maar dat klinkt erger dan het is) Voordeel is dat het een kit is die je naar wat je budget je toelaat kunt uitbreiden/vervangen.

Aan jou de keuze. Ik zou voor de DSLR-kit gaan.

Bijdrager
    JapserP

DSLR kan, maar is onpraktisch. Ik film ook maandelijks hockeywedstrijden, daarvoor is een DSLR toch echt minder geschikt…

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.