13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Brambo1978

avchd videobewerking op macbook

Hoi,

Wil graag de nieuwe macbook 2.4 ghz gaan halen, maar weet niet of hd videobewerking met avchd files goed gaat werken.
    Weet dat een macbook pro beter zou zijn maar vind de afmetingen van de macbook beter.

Heeft iemand hier ervaring mee???

Bijdrager
    TRML

Video bewerken op z’n klein schermpje is al haast niet te doen, en al helemaal niet al het HD video is. :?

Bijdrager
    Gastonw

Klopt.
    Soms heb ik van die momenten dat er bij mij ook te weinig plaats is, en ik heb een 24” iMac…

Bijdrager
    tipex

videobewerken (avchd) gaat prima op mijn macbook, heb wel een extern scherm maar het is niet persee nodig. iMovie gaat out of the box prima met avchd materiaal om.

Bijdrager
    Brambo1978

Het hoeft ook geen complexe film te worden, gewoon voor homemovie’s = muziek eronder = titels erbij en een beetje knippen en plakken.
    Maar moet wel zeker weten dat de nieuwe macbook snel genoeg is om het ook netjes af te spelen. Wil namelijk de macbook aan mijn lcd tv van 107 hangen om hd films terug te kijken.

Bijdrager
    TRML

Ik zeg ook niet dat het niet werkt, het zal best werken in de zin dat het programma wel opstart en zijn video zal bewerken, alleen technisch gezien is het kijken naar een bewegende postzegel (hyperbool) niet erg prettig werken, vandaar dat het bijna niet te doen is.

Bijdrager
    tipex

M’n 2.0 gig mac mini is al prima in staat om 1080p materiaal af te spelen, de nieuwe macbook gaat hier echt geen problemen mee hebben.

Bijdrager
    Brambo1978

En programma’s als final cut studio draaien die ook soepel op de gewone macbook ? Vind het verschil in prijs wel erg groot tussen de macbook en pro versie.
    Wanneer heb je echt de extra losse videokaart nodig? En hoe is het grafisch dan geregeld met de macbook?
    Heeft meer geheugen dan zin?
    Sorry voor al de vragen, maar heb nu een laptop van 1,5 jaar oud en die kan absoluut niet overweg met avchd materiaal van mijn sony, dus wil het zeker weten voordat ik weer 1400 euro uitgeef.

Alvast bedankt weer.

Bijdrager
    sanius

Ik heb een witte MacBook (1.82 GHz, 2 GB ram) en Final Cut Pro werkt goed (heb alleen nog niet met HD materiaal gewerkt) het enige nadeel is dat mijn MacBook een heel slechte videokaart heeft en programma’s als Motion minder snel draaien en Color zelfs niet opstart!

De nieuwe MacBook heeft een veel betere videokaart dus zou het waarschijnlijk allemaal beter lopen. Daarnaast is hij sneller en kan er meer RAM geheugen in.

Het grootste verschil met de MBP en MB is de videokaart in de Pro en de extra poorten. Daarnaast schijnt het scherm van een veel betere kwaliteit te zijn dan dat van de MB (toch best belangrijk voor videobewerking).
    Maar het allergrootste nadeel van de nieuwe MacBook is dat er GEEN FireWire poort op zit!! Dus video’s capturen wordt erg lastig met de Alu MacBook. De MacBook Pro heeft wel een FireWire 800 poort, dus voor de meeste camera’s heb je een 400 naar 800 converter nodig (kost niet duur :P)

Tevens kun je in een MacBook Pro gaan voor een 7200rpm met 16mb cache harde schijf, iets wat vrij belangrijk is als je met video aan de slag gaat, anders krijg je haperingen tijdens het editen. Uiteraard is het beste om gewoon te werken met een snelle externe harde schijf, maar toch.

Oftewel, het kan allemaal wel met de MacBook maar niet zoals het eigenlijk zou moeten…..

Bijdrager
    Brambo1978

Heb geen firewire nodig aangezien het een camera is met harde schijf, dus die zal ik niet missen. Heb eigenlijk nog niets gehoord over de kwaliteit van de macbook schermen.
    Zit nog steeds te twijfeleen, vind het formaat van de gewone macbook fijner, maar erg bang dat de macbook niet snel genoeg is om bv over een jaar of 2 de programma’s netjes te draaien.

Bijdrager
    sanius

Dat je macbook over 2 jaar langzamer zou zijn is vaak niet het geval, in tegenstelling tot windowsmachines.

Tuurlijk zullen programma’s zwaarder worden, maar OS X is altijd goed blijven werken op oudere systemen, iets wat bij Windows totaal niet het geval is…
    Daarnaast zal OS X niet onnodige troep installeren, zonder dat jij weet wat het precies is, en zullen weinig programma’s bij het opstarten geopend worden. Bij windows is het probleem vaak dat er altijd allerlei zooi in de achtergrond draait (virusscanners, software van derden die je niet nodig hebt maar die wel wordt geinstalleerd zonder dat je precies weet wat het inhoud etc).

Ook komt volgend jaar Snow Leopard uit, die zorgt ervoor dat je Mac sneller kan werken omdat het een lichter systeem is en gebruik maakt van 64-bit enzo.

Ik heb nu anderhalf jaar een MacBook en hij is nog steeds zo snel als de dag dat ik het welkomstscherm zag!

Bijdrager
    Brambo1978

Ga volgende week met een stukje film testen in de macstore, hoop dat het een beetje soepeltjes verloopt. Is het de moeite om te wachten op snowleapard
    ?

Bijdrager
    sanius

Ik dacht eerst dat Snow Leopard in januari uit zou komen, maar nu heb ik begrepen dat dit waarschijnlijk de zomer gaat worden… Dus dat lijkt me niet het grootste probleem.

Daarnaast is een upgrade iets van 80 euro dus daar ga je niet wakker over liggen.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.