15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Byzantic

AVCHD bewerken op macbook pro

Ik ben van plan een macbook pro te kopen en ik heb al een tijdje gezocht op google of een macbook pro (15″) AVCHD deftig kan bewerken zonder de bestanden te moeten converteren, want ik wil geen kwaliteitverlies..
    (Mijn camera neemt op in full HD)

Heeft iemand hier ervaring mee?? :)

Bijdrager
    bedhead

Euh ja:) ik monteer thuis in Full Hd op een Macbook Pro 2,4 GHZ core 2 duo en andere toestellen (zie onderaan). Gaat echt heeeel goed!

Bijdrager
    Niet meer hier

Als je met FCP of iMovie werkt wordt het toch eerst geconverteerd naar ProRes of AIC voor zover ik weet.

Het bewerken hiervan zou gewoon prima moeten gaan.

Bijdrager
    Byzantic

Dit las ik onlangs:

Apple’s own Final Cut Studio 2 suite had a minor update for Final Cut Pro to version 6.0.1 which added the capability to transfer the AVCHD footage. The reason why this update was a little bit of a surprise is that Apple were not listed on the Official AVCHD Consortium website, at least not until recently. The transfer process converts the AVCHD footage into either Apple’s new ProRes 422 codec or the Apple Intermediate codec.

Kan ik hier uit afleiden dat ik enkel met Final Cut Pro avchd kan bewerken? Er staat ook in dat de bestanden worden geconverteerd naar een Apple codec… verandert dat dan iets aan de kwaliteit of niet?

Bijdrager
    Hansi2124

Ik heb er ook goede ervaringen mee.
    Weet wel dat Apple nog steeds geen full hd ondersteunt en via iMovie wordt dus je hd materiaal niet als hd verwerkt. Misschien met FCP wel, maar daar heb ik geen ervaring mee.
    En je moet ook de AVCHD files rechtstreeks uit je camera importeren in iMovie ’09. Dus niet via een backup of archief.

Bijdrager
    Pieterr
    ”Hansi2124″

via iMovie wordt dus je hd materiaal niet als hd verwerkt.

Klopt. Nog even een oud draadje teruggezocht: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=146418

”Byzantic”

…AVCHD bewerken zonder de bestanden te moeten converteren.

Er is bij mijn weten niet één filmbewerkingsprogramma voor de Mac waarmee je native (dus zonder conversie) AVCHD kunt bewerken. Voor Windows ken ik het speelveld onvoldoende, maar vraag me af of daar niet hetzelfde voor geldt.

Bijdrager
    Niet meer hier
    ”Byzantic”

Kan ik hier uit afleiden dat ik enkel met Final Cut Pro avchd kan bewerken? Er staat ook in dat de bestanden worden geconverteerd naar een Apple codec… verandert dat dan iets aan de kwaliteit of niet?

Zowel iMovie als Final Cut Pro kunnen naar mijn weten overweg met AVCHD. Bij FCP worden de bestanden geconverteerd naar ProRes, Apples post production HD formaat. Het kwaliteitsverlies is hierbij erg klein en ‘verwaarloosbaar’.

Voor iMovie geldt hetzelfde, alleen wordt hier gebruik gemaakt van de Apple Intermediate Codec (AIC) i.p.v. ProRes. Verder heb ik geen ervaring met iMovie maar uit het draadje van Pieterr te lezen treedt daar dus wel kwaliteitsverlies op.

Bijdrager
    Byzantic
    ”Dr.
    ”Byzantic”

Zowel iMovie als Final Cut Pro kunnen naar mijn weten overweg met AVCHD. Bij FCP worden de bestanden geconverteerd naar ProRes, Apples post production HD formaat. Het kwaliteitsverlies is hierbij erg klein en ‘verwaarloosbaar’.

Dus Final Cut Pro is de beste oplossing én de kwaliteit blijft min of meer gelijk?

Merci voor de info!

Bijdrager
    Hansi2124

Correct me if I’m wrong, maar heb je dan ook niet nog een (momenteel dure) Blu-Ray brander nodig om het materiaal in hd te branden?

Bijdrager
    Pieterr
    ”Hansi2124″

Correct me if I’m wrong, maar heb je dan ook niet nog een (momenteel dure) Blu-Ray brander nodig om het materiaal in hd te branden?

Nee, niet persé: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=2171411#2171411

Bijdrager
    BenDover
    ”Hansi2124″

Nee, AVCHD kun je ook gewoon op een (dubbellaags)DVD branden.
    Die kun je weer lezen op de nieuwere Blu Ray spelers.

Bijdrager
    Byzantic
    ”Hansi2124″

Ja, maar ik wil vooral video’s uploaden naar youtube in hd (daar heb ik geen brander voor nodig) en mijn films in hd laten afspelen op mn toekomstige macbook pro en op andere pc’s..
    Dat de film op dvd niet in hd is vind ik momenteel niet erg.

Bijdrager
    amvd65
    ”Pieterr”
    ”Hansi2124″

via iMovie wordt dus je hd materiaal niet als hd verwerkt.

Klopt. Nog even een oud draadje teruggezocht: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=146418

Kan ik deze nog aan toevoegen om het verschil ook te zien (let wel dit is alles met DV opgenomen en dus niet HDV enof ADCHD).

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=2159943&highlight=#2159943

Bijdrager
    Scrooge McDuck
    ”Byzantic”
    ”Hansi2124″

Ja, maar ik wil vooral video’s uploaden naar youtube in hd (daar heb ik geen brander voor nodig) en mijn films in hd laten afspelen op mn toekomstige macbook pro en op andere pc’s..

Youtube is btw 720p. Maar is je camera echt full hd 1080p of is hij 1080i, want mijn sony camera met 1080i word ook full hd genoemd en aangezien die p en i een behoorlijk verschil is…

Bijdrager
    Byzantic
    ”Scrooge
    ”Byzantic”
    ”Hansi2124″

Youtube is btw 720p. Maar is je camera echt full hd 1080p of is hij 1080i, want mijn sony camera met 1080i word ook full hd genoemd en aangezien die p en i een behoorlijk verschil is…

ik heb een panasonic hdc-tm300 met “full hd”: 1920x1080p

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.