30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)
  • Q:
    Bijdrager
    MaxStorm

Avast! heeft malware gededecteerd in ClamXav?

Hallo allemaal

Op mijn Macbook Pro heb ik twee virusscanners: Avast Free Antivirus, die ik gedownload heb via het internet en Clamxav, die ik via de App Store heb gedownload.

Nu is mijn vraag: zou het kunnen dat virusscanners soms kunnen ‘botsen’, als je begrijpt wat ik bedoel? Avast heeft namelijk malware gededecteerd in ClamXav, genaamd: win32:malware-gen. Dit lijkt me zeer onwaarschijnlijk omdat Clamxav immers uit de App Store komt en het programma me aangeraden werd op verschillende sites. Toch heb ik ook vertrouwen in Avast, en weet ik dus niet wat er nu aan de hand is.

Omdat ik op het vlak van virussen, malware, trojaanse paarden etc. nogal bezorgd ben, heb ik deze malware al opgezocht op het internet. Op een site las ik dat ik te maken had met een Trojaans Paard dat andere schadelijke programma’s download en installeert op mijn Macbook, klopt dat? Ook las ik ergens dat deze malware gemaakt is voor Windows, wil dat dan zeggen dat hij niet schadelijk is voor mijn laptop?

Ten slotte: Hoe kan ik deze malware verwijderen?
    Alvast bedankt!

Bijdrager
    SunKeeper

ClamXav is zelf malware.

Knikker het alsjeblieft direct van je Mac af. Probleem opgelost.

Edit: Uitleg voor Windows-computers: Verder nooit en te nimmer twee actieve antimalware programma’s naast elkaar draaien. Zet er dan niets op.

Scanners (waar je zelf een gecontroleerde scan mee uitvoert) kan wel, want die houden het systeem niet actief in de gaten.

Bijdrager
    MaxStorm

ClamXav is zelf malware.
    Knikker het alsjeblieft direct van je Mac af. Probleem opgelost.
    Edit: Uitleg voor Windows-computers: Verder nooit en te nimmer twee actieve antimalware programma’s naast elkaar draaien. Zet er dan niets op.
    Scanners (waar je zelf een gecontroleerde scan mee uitvoert) kan wel, want die houden het systeem niet actief in de gaten.

Oke, bedankt:)

Bijdrager
    SunKeeper

Ow, en Avast ook weggooien.

Er bestaat geen malware voor de Mac, dus die programma’s hebben geen nut, je hebt er alleen maar last, tijdsverlies en problemen door.

Bijdrager
    nicj56

Dit is hetzelfde als speed up your mac. Is ook allemaal overbodig;)

Bijdrager
    Xcode
    SunKeeper op 15 januari 2014

ClamXav is zelf malware.

Aha, mooie onderbouwing ook.

Moderator
    Night

Elke virusscanner (mac of windows) vertraagt het systeem bovendien merkbaar.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Wordt het malware gedoe niet een beetje al te gemakkelijk afgedaan als “met een Mac loop je geen risico” ? praat niet iedereen iedereen na???

Sophos als programma zelf is ook niet aan te raden, maar om helemaal niets te doen, is Gatekeeper onze grote beschermheer???

Heeft Sophos dit allemaal uit de duim gezogen????:

Een paar voorbeelden van Threats voor OSX

Latest Threats

OSX/HostMod-A
    Detects a ‘hosts’ file that has been tampered with.
    Troj/QHost-CU
    Modifies the ‘host’ file, to redirect search queries to a malicious site.
    OSX/Bckdr-RIN
    Mac malware that installs a remotely accessible back door.
    OSX/FakeAvDl-B
    Malware than downloads and installs Fake Anti-Virus for Macs
    OSX/Revir-B
    Malware embedded in a PDF file about the Diaoyu or Senkaku Islands dispute.
    OSX/Tsunami-Gen
    Linux backdoor malware that has been ported to OS X.
    OSX/DvlRob-A
    Downloads and installs additional Mac malware.
    OSX/Flshplyr-A
    Mac malware disguised as a Flash Player Update/Installer.
    OSX/Miner-D
    A backdoor and bit-coin miner malware for Macs.
    OSX/FakeAV-DOE (MACDefender):
    A Fake Antivirus malware variant targeting your Mac
    iKeyGuard:
    Keylogging software now available for iPhone/iPad/iPod Touch devices
    OSX/MusMinim-A:
    A backdoor Trojan targeting Mac OS X users
    OSX/Spynioin-A:
    A Trojan that attaches itself to many “free” downloads
    Troj/Boonana-A:
    Cross-platform Trojan targeting Facebook users

@Sunkeeper, laat wat van je zien hierover…..

Bijdrager
    SunKeeper

Wat denk jij? Als die fabrikanten nooit van zich laten horen verkopen ze het pakket helemaal nooit meer.

Dus regelmatig paniek zaaien is wel broodnodig. Het is alleen wat lastig om het geloofwaardig over te brengen.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Sunkeeper,

Wat ik denk,

Zijn dat dan allemaal grove leugens op die website van Sophos?, dat vind ik onwaarschijnlijk met name in de US word dat direct aangepakt, zou ook een zeer ernstige vorm van misleiding zijn dat is wettelijk niet toegestaan!!!!

Er worden hier concrete voorbeelden genoemd en geen vage verkooppraatjes met paniekzaaierij..

Bijdrager
    SunKeeper

Ik ga je ook niet vertellen hoe je er uiteindelijk over moet denken. Dat verschilt van persoon tot persoon.

Persoonlijk geloof ik niet eerder in malware totdat ik het met eigen ogen kan constateren dat er iets werkends bestaat wat ook nog echt iets nuttigs kan verrichten welke een bedreiging voor mij gaan vormen.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Sunkeeper,

Mijn bezorgdheid maak ik hier kenbaar aan de hele Mac gemeenschap.

Jij komt pas in actie als je persoonlijk bent getroffen?

Apple zelf heeft een aantal malen ingegrepen vanwege mogelijke bedreigingen via Flash en Java..

De mogelijkheid om een Mac te infecteren was er dus, en is er?, wel degelijk lijkt me..!

Nog dit voor @Sunkeeper, Sophos is gratis en dus zijn acties om “te verkopen” daar niet nodig…

Bijdrager
    jf

Iemand met een beetje – al dan niet gezonde – achterdocht zoals jij die tentoonstelt, zou toch zeker moeten begrijpen dat “gratis” niet bestaat?

Bijdrager
    SunKeeper
    JoopJoopJoop op 15 januari 2014

Jij komt pas in actie als je persoonlijk bent getroffen?

Jep.

De andere optie is om preventief allerlei zooi op je Mac te zetten en dat vertik ik. Vergeet niet dat er een firewall in de router zit, firewall op mijn Mac actief is, en als laatste de provider óók de boel nog loopt te monitoren.
    Als zij denken dat je teveel malware hebt trekken ze zonder pardon de stekkers los. Dag internet.

8-)

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@Sunkeeper,

Ik vertrouw ook op firewall in de router van mijn Fritz, bij mij mogen ook alleen Apps uit de store en van “bekende” ontwikkelars geinstalleerd worden, gebruik ook Spamsieve, doet het beter dan Apple zelf…

Het gaat er mij om dat hier, en op veel andere plaatsen, maar geroepen wordt: “Er bestaan geen Malware/Virissen/Trojans.. etc voor de MAC!!!!”

Dat lijkt me voor veel mensen een gevaarlijk advies, zeker ook omdat die misschien niet bekend zijn met wat jij en ik uit preventie hebben ingesteld…

NB. Stealth mode is maar een beperkte bescherming…

Bijdrager
    MaxStorm

Bedankt allemaal voor jullie mening.
    Persoonlijk bescherm ik mijn computer liever tegen al die infecties, virussen, malware en toestanden, maar ik begrijp het als mensen daar niet van wakker liggen. Ik geloof wel dat malware en dergerlijke bestaanvoor een Apple computer, daarom voer ik af en toe eens een scan uit. Ik neem liever het zekere voor het onzekere. @Sunkeeper, geen probleem als jij vindt dat het niet nodig is, ik denk zelf ook wel dat ik veilig zit
    Bij Apple, toch wil ik het niet riskeren.:)
    Momenteel blijf ik nog bij Avast, maar als jullie betere scanners weten voor Mac mogen jullie ze me altijd aanraden.:)

Bijdrager
    fred44nl
    MaxStorm op 15 januari 2014

Persoonlijk bescherm ik mijn computer liever tegen al die infecties, virussen, malware en toestanden,

maar alles wat je daar opnoemt bestaat (nog) niet.
    en op het moment dat er iets ernstigs opduikt, dan weten de makers van virusscanners daar ook geen raad mee.

denk maar es terug aan het “I love you virus”.
    dat heeft toen een grote inpact gehad.
    vooral omdat er geen enkele virusscanner was, die er iets tegen kon doen.

de beste virusscanner ben je not steeds zelf:)

Bijdrager
    belfortmac

@MaxStorm

Ik zie aan je profiel dat je hier nog maar pas bent, nu weet ik niet of dit ook de tijd is dat je met een mac werkt.
    Ik zelf heb 2 jaar geleden de overstap gemaakt van windows naar mac, en ik kan je zeggen dat ik net zo huiverig was als jij,
    wat betreft het werken zonder virusscanner en weet ik niet wat.
    Echter na verloop van tijd merk je dat er niks gebeurt en ga je je van zelf ook minder zorgen maken.
    Ik weet niet meer beter, zou niks anders meer willen, en heb ook nog nooit een probleem gehad.
    Je hebt natuurlijk recht op je eigen mening, maar ik zou zeggen, maak je niet druk.

Bijdrager
    BoniMacX

filmpje zegt misschien meer voor MaxStorm & Joop Joop Joop: http://macmost.com/do-macs-need-antivirus.html

Bijdrager
    Domtoren

ClamXav is zelf malware.

Het zou beter zijn als je voor dit soort stoere uitspraken een onderbouwing geeft.

Bijdrager
    BoniMacX

Domtoren: ook het filmpje is bekijken dat ik geplaatst heb.

Bijdrager
    SunKeeper
    Domtoren op 16 januari 2014

ClamXav is zelf malware.

Het zou beter zijn als je voor dit soort stoere uitspraken een onderbouwing geeft.

Het grappige is dat dat geen probleem is.

Zodra je namelijk software hebt die een taak doet die volledig overbodig is en daarmee problemen veroorzaakt zou je dit een vorm van malware kunnen noemen. In dit geval wordt er ook een valse illusie gewekt doordat het daadwerkelijk als malware wordt gedetecteerd.

Hetzelfde met spam in je emailbox: ontvang je mail waar je niet om hebt gevraagd, dan wordt het helemaal erg als je ook nog andere mailtjes erbij krijgt met de melding dat eerstgenoemde mailtjes spam zijn.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@BoniMacX,

Dat filmpje zegt me niks, is inmiddels 3 jaar oud en toont slechts een mening van iemand, er zijn er meer die dit roepen.

Niemand onderbouwd het met feiten heeft Apple ooit een statement gemaakt hierover?, wanneer het mac OS 100% veilig zou zijn zouden ze dit zeker naar buiten hebben gebracht.., is een goed verkoopargument toch? Apple is er maar voor ding, geld verdienen en zoveeeeeeel mogelijk.

Zoals ik al eerder hier schreef, via Java en Flashplayer waren er “gaten” in OSX meerdere malen heeft Apple ingegrepen.

Zolang Apple niet op de hoogte hiervan is, grijpen ze uiteraard niet in, maar jou Appletje staat wel “open” gedurende die tijd.

Dus neem de roepers van de Mac is veilig niet al te serieus…..!!! (zolang ze niet met een echt bewijs komen hiervoor)

Bijdrager
    kimiferrari

@Joopx3

Niemand onderbouwd ook met voorbeelden van virussen of malware die gevonden zijn op OSX

Die gaten van Java waren en zijn er volgens mij ook op Windows, dat had helemaal niks met OSX te maken, maar met het slecht programmeren van Oracle

Bijdrager
    BoniMacX

JoopJoopJoop: ok, filmpje zegt je niets, gedateerd, slechts mening van iemand, er zijn er meer die roepen dit virusscanners absoluut overbodig zijn maar jij wil argumenten die bewijzen dat het werkelijk zo is.
    Discussie erover zijn al oneindig gevoerd op Mac fora, zelfs tot verveling toe.

Mijn mening als veteraan Macgebruiker (15 jaar) blijft nog altijd overeind door ‘bewijs’ dat ik al zolang nog nooit virusscanners heb gebruikt en dat ook vandaag nog steeds overbodig vind, ik raad virusscanners en opruim programma’s totaal af, maar je doet maar.
    Installeer wat je wil op je Mac and be happy.

Bijdrager
    kimiferrari

even via Wiki wat gevonden over malware op OSX:

– De Leap computer worm aka the Oompa-Loompa malware. Deze dateert uit 2006 maar werd alleen verspreid via LAN.
    – Ook is er een Trojan verspreid geweest via Java.
    – Natuurlijk ook de malware programma’s zoals Mac defender en Macsweeper.

Volgens mij is alles dus op 1 hand te tellen

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@kimiferrari,
    Kijk, hier wordt dus het statement “Er zijn geen bedreigingen voor OSX” met feiten ontkracht!!!!

Overigens ging het bij mij over of ze er zijn of zijn geweest en niet over hoeveel… slechts 1 kan al grote gevolgen hebben..

Het “slechte” Oracle Java programma draaide ook op OSX en heeft dus alles te maken met de MAC!!!!!!

@BoniMacX,
    Omdat jij persoonlijk tot nu niet besmet bent geraakt, vind ik het erg kortzichtig om meer dan 60 miljoen (2012) Mac gebruikers te adviseren: “je doet maar wat” m.b.t. bedreigingen van buitenaf!!!!! alleen op je eigen ervaring zeggen bescherming is niet nodig… vind ik onverantwoord.

BTW, je moet er geen “opruimprogramma’s” bij gaan halen want daar gaat dit topic helemaal niet over!!!!

Bijdrager
    Domtoren
    SunKeeper op 16 januari 2014
    Domtoren op 16 januari 2014

ClamXav is zelf malware.

Het grappige is dat dat geen probleem is.

Zodra je namelijk software hebt die een taak doet die volledig overbodig is en daarmee problemen veroorzaakt

Dat is geen onderbouwing
    1. Dat het overbodig is, is jouw mening. Daar zijn ook andere meningen over.
    2. Welke problemen veroorzaakt ClamXAV dan?

Ik heb thuis op mijn Macs geen antivirus, op kantoor op de Mac server wel, omdat ook windows clients die gebruiken. ClamXAV draait daar prima op en veroorzaakt geen problemen. Het onderliggende ClamAV heb ik draaien op een Debian server en die scant probleemloos alle in- en uitgaande mail en FTP uploads.

Bijdrager
    kimiferrari
    JoopJoopJoop op 16 januari 2014

@kimiferrari,
    Kijk, hier wordt dus het statement “Er zijn geen bedreigingen voor OSX” met feiten ontkracht!!!!

Overigens ging het bij mij over of ze er zijn of zijn geweest en niet over hoeveel… slechts 1 kan al grote gevolgen hebben..

Het “slechte” Oracle Java programma draaide ook op OSX en heeft dus alles te maken met de MAC!!!!!!

Sorry hoor, maar wat gebruik jij dan op je Mac? Als je alleen een firewall gebruikt en Spamsieve en verder programma’s van bekende ontwikkelaars installeert heb je ook gewoon kans op malware (als die er nog steeds zijn). Die programma’s houden geen malware en virussen tegen. Als dat het enigste is en je hebt geen last van virussen en malware, dan is de kans gewoon heel klein (of nul) dat je die binnen krijgt op OSX.

Bijdrager
    BoniMacX

hmm, JoopX3: volgens jou ik ben dus onverantwoord bezig als ik Mac gebruikers virus scanners afraad…
    tsjaa, wat kan ik daar nog op zeggen…
    De reden dat ik er opruimprogramma’s bijhaal is dat die eveneens overbodig tot schadelijk zijn. Zelfde categorie dus in mijn ogen als virusscanners.
    Maar eender wat ik toch nog zou schrijven, jij schijnt op kruistocht te zijn om de kwetsbaarheid van OSX te openbaren. De Maccers die geloven dat ze geen extra beveiliging software hoeven te installeren tot bezinning te brengen.
    ja ja… Ik zou bijna gaan geloven dat je er belang bij hebt.

tot slot en dan reageer ik niet meer, eerder bedoeld voor andere lezers van dit topic die het nu niet meer weten: bij de buren ook een aantal draadjes over, de zoveelste:
    http://www.macfreak.nl/forums/topic/3/25959/virus/0/
    http://www.macfreak.nl/forums/topic/1/6554/bankieren-en-verplichting-virusscanner/0/
    http://www.macfreak.nl/forums/topic/1/6371/antivirus-voor-mac-of-beter-niet/0/

over het algemeen wordt het daar eveneens niet nodig geacht en zelfs afgeraden.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.