11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    jebman

autosave in numbers pages etc

Merk dat mijn tooltje Worksaver dat automatisch op een ingesteld interval mijn iWorks 09 documenten bewaarde niet meer werkt in Numbers versies onder Mojave.

Nog een tooltje ForeverSave gevonden maar ook die doet het niet.

Iemand bekend met een tooltje om bijv elke 5min je document op te slaan? Of hoe je een automator script daarvoor moet schrijven?

Bijdrager
    RMB

Volgens mij wordt alles wat je doet meteen opgeslagen, tenminste wel in mijn iCloud.

Ik denk ook dat dat zo werkt op alle andere devices.

Bijdrager
    jebman

dat betwijfel ik, zolang je geen cmd+s hebt gedaan blijft achter de titel van het document bewerkt staan

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als het goed is bewaren iWork ’09-programma’s automatisch je documenten. Dat deden ze origineel niet, maar toen die functie toegevoegd werd in OS X, heeft Apple een update voor iWork uitgebracht zodat de programma’s dat wel ondersteunden. Je kunt dat eenvoudig controleren: als je het menu Archief opent, staat daar dan „Bewaar” en „Bewaar als…” of „Bewaar” en „Dupliceer”? In het tweede geval zal het programma vanzelf al je wijzigingen in het document bewaren zonder je daarom te vragen.

Ook dat kun je trouwens simpel controleren: maak een nieuw document, bewaar dat (zodat het een naam heeft), typ er wat in, en sluit het. Als het programma vraagt of je de wijzigingen wilt bewaren, is dat niet automatisch voor je gedaan. Vraagt het dat niet, open dan je document weer zodat je (als het goed is) de dingen die je getypt hebt, gewoon in het document kunt zien staan.

Bijdrager
    GoeieDag

Waarom zou je nog met iWork ’09 werken, als je de laatste versie (iWork 2018) gratis kunt downloaden? Ik durf het over iWork ’09 niet te zeggen, maar de latere versie van de iWork programma’s hebben, net als elk ander programma, een autosave feature, een reden te meer de suite te updaten.

PS: het is iWork, zonder ‘s’ op het eind.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>GoeieDag op 30 december 2018 om 22:52</p>
    Waarom zou je nog met iWork ’09 werken

Omdat het voor verschillende dingen handiger is dan de huidige, vooral wat Pages betreft? Bijvoorbeeld dat je veel makkelijker bij je stijlen kunt (één klik in plaats van twee, en in één lijst in plaats van in verschillende dropdowns), alineastijlen die óók nummering/opsommingstekens kunnen hebben (in plaats van die onzin dat lijststijlen totaal onafhankelijk zijn van alineastijlen), automatische datums die bijgewerkt worden wanneer je het document opent, een alinea terugzetten naar de standaardstijl door alleen een keer op de stijlnaam te klikken (in plaats van lijst openen, naar het pijltje naast de stijlnaam te gaan, dan nog iets aan moeten klikken), en meer van dat soort dingen die tegenwoordig net wat minder makkelijk zijn — zo niet helemaal ontbreken.

Als Pages ’09 het goed zou doen onder 10.14 zou ik er nu nog altijd mee werken, maar helaas deed het onder 10.11 en 10.12 al wat moeilijk, en onder 10.13 werd dat alleen maar erger.

Bijdrager
    jebman

<p class=”cite”>GoeieDag op 30 december 2018 om 22:52</p>
    Waarom zou je nog met iWork ’09 werken, als je de laatste versie (iWork 2018) gratis kunt downloaden? Ik durf het over iWork ’09 niet te zeggen, maar de latere versie van de iWork programma’s hebben, net als elk ander programma, een autosave feature, een reden te meer de suite te updaten.

PS: het is iWork, zonder ‘s’ op het eind.

Ik ben nu juist langzaam aan het overstappen van iWork naar de 2018 versie. tot mijn verrassing draait numbers 2.1 nog gewoon onder 10.14. Nu de categoriseer functie in Numbers is toegevoegd is het interessant. Wat bedoel met de auto save functie is dat het document elke x minuten, bijv 5, het document bewaard en niet pas bij afsluiten van document of programma of computer. Mocht er een crash zijn, gelukkig zelden, dan heb je weinig verloren werk. Kan hebben dat de iMac de hele week aan staat en heb altijd een paar spreadsheets open, tussendoor bewaren wel zo fijn.

De genoemde tooltjes deden dat voor mij in iWork maar werken niet met de 2018 versie.

Bijdrager
    GoeieDag

Ik begrijp niet wat je bedoelt met dat auto-saven. Want op een tegenwoordige Mac wordt alles direct ge-saved. Niet elke x-minuten, maar gewoon, elke laatste verandering.

Als je je Mac herstart zonder saven, krijg je je documenten terug zoals ze waren op het moment van herstart (of crash). Dus volgens mij zoek je naar een oplossing van een niet bestaan probleem.

Bijdrager
    jebman

<p class=”cite”>GoeieDag op 31 december 2018 om 12:18</p>
    Ik begrijp niet wat je bedoelt met dat auto-saven. Want op een tegenwoordige Mac wordt alles direct ge-saved. Niet elke x-minuten, maar gewoon, elke laatste verandering.

Als je je Mac herstart zonder saven, krijg je je documenten terug zoals ze waren op het moment van herstart (of crash). Dus volgens mij zoek je naar een oplossing van een niet bestaan probleem.

Ok, zou fijn zijn en gelukkig nog niet aan de lijve ondervonden dat er iets is kwijt geraakt. Ben in verwarring gekomen omdat bij een niet actief bewaard document in numbers 2018 dat achter de bestandsnaam staat “bewerkt” en dat verdwijnt na cmd+s en niet “vanzelf”. Bij de optie blader door vorige versie onder archief staan alleen de versies zoals denk ik op de Time Machine staan. Net geprobeerd met een nieuw document maar als je geforceerd wilt stoppen krijg je waarschuwing dat er geen wijzigingen worden bewaard, ben dus nog niet overtuigd dat op de achtergrond alles maar gewoon wordt bewaard.

Bijdrager
    GoeieDag

Als ik in Pages een nieuw document maak, en ik zet er wat tekst en plaatjes in, en ik sluit dan Pages af, vraagt ie niks en sluit ie netjes af.

Als ik dan Pages weer open, verschijnt direct het niet ge-saved, naamloze document weer in beeld. Idem voor Pages geforceerd sluiten.

En zo gaat het in de meeste programma’s, al jaren op de Mac. Maar blijkbaar leef ik in andere jaren dan jij…

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>jebman op 31 december 2018 om 14:06</p>
    Ben in verwarring gekomen omdat bij een niet actief bewaard document in numbers 2018 dat achter de bestandsnaam staat “bewerkt” en dat verdwijnt na cmd+s en niet “vanzelf”.

Klopt, maar toch is je document bewaard. Het kan zijn dat je bij een crash de laatste allerlaatste wijzigingen kwijt bent (de laatste zin die je getypt hebt of zo), maar meer dan dat zou het niet moeten zijn.

Bij de optie blader door vorige versie onder archief staan alleen de versies zoals denk ik op de Time Machine staan.

Die worden (als ik het goed heb) gemaakt wanneer je ⌘S indrukt, en op nog een aantal punten. Maar het document wordt echt gewoon bewaard ook al doe je dat niet met de hand.

Net geprobeerd met een nieuw document maar als je geforceerd wilt stoppen krijg je waarschuwing dat er geen wijzigingen worden bewaard, ben dus nog niet overtuigd dat op de achtergrond alles maar gewoon wordt bewaard.

Wat denk je ervan om dat gewoon eens te proberen? Maak een leeg document, bewaar het, typ er wat in, en sluit het. Open het daarna opnieuw, of bekijk het in Quick Look door het document in de Finder aan te klikken en op de spatiebalk te drukken. (echo …)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.