6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    jebman

automator reeks aanmaken

Hallo,
    ik ben niet zo handig met automator. Ik zoek een functie om binnen een mappenstructuur het aantal bestanden te tellen en een output te krijgen uitgesplitst per map en per dag.

Ik heb een map waarin ik een boel pdfjes zet. In deze map voor de verschillende opdrachtgevers een mapje. Nu tel ik zelf elke dag aan het einde het aantal bestanden en zet dat aantal in mijn maandfactuur maar als controle op, en vereenvoudiging van, is dit misschien ook te automatiseren.
    Het gaat om ca 1500 bestandjes per maand, een telfout is dus makkelijk gemaakt.

Zou iemand mij op weg kunnen helpen hoe ik dit zou moeten aanpakken? En is automator hier de juiste tool voor of heb ik een verkeerde insteek? Alvast bedankt!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zonder Automator hoef je ook niet zelf te tellen: zet in de Finder de lijstweergave aan, sorteer op soort door op de kolom met die naam te klikken, en selecteer dan alle PDF’s (klik op de bovenste PDF, druk ⇧ in en houd die ingedrukt, en klik dan op de onderste PDF, laat ⇧ los — of blijf hem vasthouden als je dat leuker vindt ;)). Onderin het venster kun je dan zien hoeveel je er geselecteerd hebt:

Of het met Automator kan weet ik niet, en ik heb nu niet zo heel veel zin om dat uit te gaan zoeken, maar misschien morgen wel:)

Bijdrager
    jebman

Thx, het gaat mij om een uitkomst met telling per dag als ik een hele maand selecteer.

Bijdrager
    Verwijder

Als het niet met Automator kan dan kan het wel met AppleScript.

Bijdrager
    jebman

Hoe?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    tell application "Finder"
    	count (files in folder (POSIX file "/Users/jebman/Desktop") whose name extension is "pdf")
    end tell

vertelt je hoeveel PDF-bestanden er op je bureaublad staan.

Met het volgende script krijg je ook het aantal PDF’s in alle mappen op je bureaublad te zien:

tell application "Finder"
    	set beginmap to folder (POSIX file "/Users/jebman/Desktop")
    	set mappen to items of beginmap whose kind is "Map"
    	set uitvoer to ""
    	repeat with map in mappen
    		set aantalPDFs to count (files in map whose name extension is "pdf")
    		set uitvoer to (uitvoer & name of map & ": " & aantalPDFs as string) & " PDF's" & linefeed
    	end repeat
    	display alert uitvoer
    end tell

Let wel dat beide scripts niet dieper de mappen ingaa, dus PDF’s in submappen worden niet meegeteld.

En natuurlijk: om deze scripts bruikbaar te maken moet je het pad “/Users/jebman/Desktop” aanpassen naar dat van de map waarin je PDF’s ook echt staan:) (O, en na het plaatsen zie ik dat de &-tekens hierboven vervangen zijn door &‌amp; — die moet je dus even met de hand terug veranderen, anders zal het script het niet doen.)

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.