4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Automator: Download URL’s verandert bestandsnaam — hoe op te lossen?

Ik wil een Automator-takenteeks maken om afbeeldingen te downloaden van sites die het afschuwelijke IIPMooViewer gebruiken, want dat onding splitst foto’s op in blokken van 256 × 256 pixels en dat maakt het erg moeilijk om ze te bewaren voor gebruik offline. Dus ik denk: een scriptje dat die blokken downloadt en dan met ImageMagick aan elkaar koppelt is zo gemaakt.

Alleen kom ik het probleem tegen dat de „Download URL’s”-taak van Automator de bestandsnamen verandert. Hier is een eenvoudig voorbeeld (niet het script dat ik gebruik om de URL’s te achterhalen) dat wel precies aangeeft wat er gebeurt:

De URL dit ik wil downloaden is https://images.memorix.nl/nda/getpic/6b40dd53-0419-c93c-05df-f29e4782f4f2/54.jpg — d.w.z. bestand 54.jpg in de map 6b40dd53-0419-c93c-05df-f29e4782f4f2 op de server — maar zodra die gedownload is, krijgt het bestand op m’n harde schijf de naam 6b40dd53-0419-c93c-05df-f29e4782f4f2.jpeg in plaats van 54.jpg. (Als ik een serie bestanden download worden dat 6b40dd53-0419-c93c-05df-f29e4782f4f2 2.jpeg6b40dd53-0419-c93c-05df-f29e4782f4f2 3.jpeg, enz.) Dit maakt het onmogelijk om de bestanden op de juiste manier aan elkaar te plakken omdat de volgorde niet meer klopt en het onmogelijk is te bepalen op welke rij elk bestand thuishoort.

Dus de vraag is: Hoe krijg ik Automator aan z’n verstand om de namen te gebruiken waar ik om vraag in plaats van de naam van de directory plus een volgnummer?! Ik heb al meer genummerde afbeeldingen gedownload met Automator, maar nooit dit probleem gezien. Hier doet het echter zowel wanneer ik URL’s doorgeef met AppleScript als wanneer ik ze rechtstreeks opgeef (zoals in het voorbeeld).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

In plaats van te proberen Automator het goed te laten doen, ben ik maar opnieuw begonnen in Python, want dan kan ik zelf bepalen onder welke naam een gedownload bestand bewaard moet worden.

Moderator
    Night

Het probleem ligt niet in Automator: Als je https://images.memorix.nl/nda/getpic/6b40dd53-0419-c93c-05df-f29e4782f4f2/54.jpg opent in de browser en je sleept het plaatje naar bv. de Desktop, krijgt deze ook die lange naam. Ik vermoed een of andere php image beveiliging. De enige manier om dit goed voor elkaar te krijgen is een applescript* te schrijven dat de naam van de download veranderd naar “alles achter de laatste slash” a.d.h.v. de inputnaam/link (in dit geval dus 54.jpg).

*) of in Python, als je daar inderdaad in thuis bent.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat is nu net het gekke: wat ik doorgeef aan de „Download URL’s”-taak is een lijst met URL’s zoals er daar bovenin de schermafbeelding één van te zien is. En als je de pagina inspecteert in het webinfovenster in Safari, kun je de afzonderlijke tegels waaruit een afbeelding bestaat, zo downloaden door ze uit dat venster naar de Finder te slepen, waardoor je de originele bestandsnamen (54.jpg enz.) behoudt. Érgens loopt er iets heel vreemd.

Daarom m’n Python-oplossing, want met urllib.request.urlretrieve() kan ik ze wel gewoon bij naam downloaden.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.