8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    SvS

Automatische tekstvervanging. Hoe uitschakelen?

Ik krijg sinds de update naar iOS 13 en Catalina last van automatische tekstvervanging.

Bijv ik wil ‘Gijs’ typen, dus begin ik met gij en dan krijg ik ineens gijgijs of nu Gijis of Gijs ijs. Wat is er aan de hand? Met onderstaand plaatje heb ik getracht ‘tekstvervanging’ te uitvinken, maar bij elke opstart van applicatie, staat het weer aangevinkt. Bij systeeminstellingen vind ik nergens zoiets. Ik wil gewoon geen automatische tekstvervanging of dat computers het voor mij denken verder te invullen. Hoe?

Bijdrager
    abbenhui

Kijk eens bij Systeeminstellingen / Taal en Regio / Toetsenbordvoorkeuren / Tekst / corrigeer spelling automatisch

Bijdrager
    SvS

Dank jeank j. Dank jank e … Dank je, bedoel ik. Zie je nu gelijk voorbeeld…

Deze stond uitgevinkt. Net aangezet en het hielp niet, dus weer uitgezet. Mij lijkt het een stevige bug, maar is er niemand die dit ook ondervindt?

Bijdrager
    Shmoo

Volgens mij ervaar je gewoon Machine Learning. Dit gaat na een tijdje vanzelf weg. Het toetsenbord is tegenwoordig gekoppeld aan ML. Dat wil zeggen dat het leert van de manier waarop je schrijft. In het begin zal je veel moeten verbeteren en het systeem op weg helpen.

Het nadeel er van is ook dat als je iets aan aantal keer verkeerd type dat het toetsenbord denkt dat het de juiste manier van spellen is.

Bijdrager
    SvS

Ja. Wel riskant als ondernemer zijnde, wanneer je met e-mails bezig bent en de niet-alledaagse termen gebruikt. Dat wordt echt dubbel checken. Daarom heb ik het liever helemaal uitgeschakeld. Laat mij het zelf doen.

Bijdrager
    koen

Zie je dit zowel op macOS en iOS?

Bijdrager
    GoeieDag

Huh? Machine Learning?

@SvS, Ik denk dat er wat instellingen en begrippen door elkaar zijn gegooid.

Een woord , zoals ‘Gijs’ in jouw voorbeeld kan vervangen worden door een ander woord wat je hebt gedefinieerd in Systeemvoorkeuren>Toetsenbord>Tekst>het lijstje in ‘Vervang/Door’. Daar zit het vinkje van jouw screenshot ook aan gekoppeld.

Vreemd dat dat vinkje vanzelf weer aan zou gaan. Je zou ook het hele lijstje leeg kunnen maken, dan moet je er ook geen last meer van hebben.

Een fout woord kan ook ontstaan door onjuiste spellingscontrole; dat kun je systeem-wijd uitzetten door de instelling die @abbenhui aangeeft, maar je kunt het per app ook weer aanzetten (of juist uitzetten) in het menu ‘Wijzig>Spelling en grammatica>Corrigeer spelling automatisch’.

Die staat zeker nog aan in jouw Safari?

Bijdrager
    GoeieDag

Was dit behulpzaam, SvS?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.