15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    MacAanZee

'Automatische Grafische Overschakeling' in m'n nieuwe Macbook niet te vinden!

Ik heb net een paar dagen een nieuwe MacBook 15″ (met Hi-Res scherm). Ik ben ‘m nu aan het instellen om ervoor te zorgen dat hij in de batterijstand zo min mogelijk stroom gebruikt. Naast helderheid van het scherm, sneller inschakelen van sluimerstand etc. staat er hierover ook het volgende op de Apple website:

“Grafische prestaties
    De instellingen van uw grafische prestaties kunnen de gebruiksduur van uw batterij beïnvloeden.

De MacBook Pro (15-inch, medio 2010) en MacBook Pro (17-inch, medio 2010) beschikken over een functie in het voorkeurenpaneel Energiestand, genaamd “Automatische grafische overschakeling”, voor het aanpassen van de grafische prestaties. Deze functie is standaard ingeschakeld zodat uw computer automatisch kan overschakelen naar het beste grafische systeem voor de programma’s die op uw computer worden uitgevoerd. U maximaliseert ook de gebruiksduur van de batterij met deze optie.”

Maar….als ik in het voorkeurenpaneel Energiestand kijk, zie ik daar helemaal geen “Automatische grafische overschakeling”….!
    Hoe kan dat? Mis ik iets? Heb ik toch niet het laatste model MacBook 15″ > hoewel hij ‘custom made’ is door het Hi-Res scherm.

Er staat in het paneel WEL: “Automatische Videokeuze – uw computer wisselt automatisch van videomodus om te zorgen dat uw batterij langer meegaat”

Dit lijkt me iets anders of is het toch het zelfde en heet het nu anders? Ik vind het vreemd! Wie kan me er meer over vertellen?

Bijdrager
    Vinhelper

Ik zou (als ik jou was) gewoon teruggaan naar de winkel/APR. Of nou ja, er naartoe gaan en het vragen daar. Ook staan er daar waarschijnlijk wel MacBook Pro’s, dus kun je het meteen zien.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Hi-res scherm zegt hier niets over. De processor wel. Sommige MBP’s met het mid-model i5 en de i7 hebben het wel. De ‘laagste’ i5 heeft het niet. Kijk maar in Systeem Profiel, en dan onder ‘Grafisch en beeldschermen’. Post maar wat daar staat.

Bijdrager
    MacAanZee

Er staat alleen Video/beeldschermen en daarbij:

Intel HD Video GPU Ingebouwd
    NVIDIA GeForce 330 M GPU PCIe

Intel HD Video:

Chipsetmodel: Intel HD Graphics
    Type: GPU
    Bus: Ingebouwd
    VRAM (totaal): 288Mb
    Fabrikant: Intel (0x8086)
    Apparaatcode: 0x4046
    Revisiecode: 0x0018
    gMux versie: 1.9.21

Beeldschermen:

Kleuren LCD

Resolutie: 1680×1050
    Pixeldiepte: 32-bits kleur (ARG B8888)
    Hoofdbeeldscherm: Ja
    Synchrone weergave: uit
    Online: Ja
    Ingebouwd: Ja

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Gaat dit niet automatisch, gebaseerd op de verbinding van de batterij?
    Probeer anders dit eens: klik!

Bijdrager
    MacAanZee

Je kunt het automatisch omschakelen aan en uitklikken. Maar ik begrijp het verschil tussen “Automatische Grafische Omschakeling” (volgens de Apple site in DE MacBook Pro 15″, medio 2010 – dat zouden ze dan dus allemaal moeten zijn – en MacBook 17″ etc)
    En wat er bij mij staat: “Automatische videokeuze”.
    Wat is het verschil?

@Waffie: die software van jouw link zorgt inderdaad voor die grafische omschakeling, eventueel ook handmatig. Ik wil weten of die extra software nodig is en of het er bij mijn MacBook nou wel of niet in zit.

Moderator
    Strifer

is het niet hetzelfde, maar met een andere naam?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Het zit als volgt:
    Als je grafisch intensieve programma’s draait, zoals Maya, dan schakelt de Pro automatisch naar de Nvidia kaart, ongeacht je op batterij of netstroom werkt. Surf je alleen op het web en stuur je wat emails rond dan gaat de Intel HD-kaart weer aan. De Nvidia-kaart activeert ook als je het netspanningssnoer aansluit. Op de batterij gebruik je het meeste de Intel HD-kaart. Een handmatige omschakeling is dus niet nodig.

Bijdrager
    iep
    Waffle op 16 november 2010

Sommige MBP\’s met het mid-model i5 en de i7 hebben het wel. De \’laagste\’ i5 heeft het niet.

Alle 15″ en 17″ MBP’s uit mid 2010 hebben het. Hier heb ik dat laagste model core i5 model waarin toch echt die optie te vinden is. Niet zo raar omdat de Intel videokaart in de core i5 en core i7 cpu zelf zit. Aangezien deze niet toereikend is voor zaken zoals OpenCL zit er ook nog eens een Nvidia GPGPU in (de 330M met 256MB of 512MB aan videogeheugen).

Je kunt in energy saver alleen maar aanvinken of hij automatisch moet switchen tussen de videokaarten of niet. Als je voor niet kiest (de optie niet aanvinken) zal hij altijd de energieslurpende Nvidia 330M gebruiken. Tools zoals gfxCardStatus doen twee dingen: ze laten zien welke van de twee videokaarten actief is en ze geven je de mogelijkheid om een videokaart vast te zetten. Dat laatste werkt voor zowel de Intel als de Nvidia, iets wat je in OS X standaard niet kunt doen. Handigheidje aan gfxCardStatus is dat je ook meteen ziet welke processen je MBP naar de Nvidia laten switchen.

@MacAanZee: dat komt omdat het twee verschillende dingen zijn eigenlijk. De MBP’s uit 2009 hadden 2 Nvidia videokaarten aanboord. Je kon tussen die twee switchen maar je moest dan wel uitloggen en weer opnieuw inloggen om de ander dan actief te maken. De MBP’s uit 2010 doen dat niet. Die draaien normaliter op de Intel videokaart en switchen naar de Nvidia wanneer dat nodig is. Als je gebruik maakt van een bepaalde functie dan zal hij zo’n switch naar de Nvidia doen (kan wel uit gaan leggen wat precies maar dan wordt het erg technisch). Dit alles doet hij zonder dat je iets hoeft te doen (dus geen uitloggen-inloggen meer).

Bijdrager
    MacAanZee

@iep: Ik begrijp het principe helemaal, maar begrijp niet waarom er in mijn MacBook in het voorkeurpaneel staat “Automatische videokeuze”, terwijl Apple op zijn website het “Automatische Grafische Omschakeling” noemt bij de MacBooksPro van na medio 2010. Heb jij ook een nieuwe MacBookPro en zo ja: wat staat er bij jou?

Bijdrager
    iep

Ik heb een mid 2010 met de core i5 2.4GHz (de goedkoopste MBP dus; de overige configuratie doet niet ter zake) en bij mij staat er “automatic graphics switching” (de taal staat op British English). Als je dat vrij letterlijk naar het Nederlands vertaald kom je uit op “automatische grafische omschakeling”. Ik denk dat er in dit geval eerder sprake is van verschil in vertaling. De OS X versie zal wel officieel door iemand gedaan zijn terwijl de website door zo’n automatisch geval is gehaald (in de trant van translate.google.com). Ik dacht eerst aan het verschil tussen hoe het nu gaat (mid 2010) en hoe het voorheen ging (2009).

Bijdrager
    MacAanZee

Mijne is van vorige week, ook met core i5 2.4GHz, alleen met Hi-Res scherm. En ik heb de taal op Nederlands. Ik ga er dus maar van uit dat ‘Automatische videokeuze’ hetzelfde is als ‘Automatische Grafische omschakeling’ en dat het verschil zit in een verschillende vertaling. Wel wat slordig van Apple dan dat ze het op hun website anders vertalen dan in het MacOS X op de MBP zelf, want dat zorgt toch voor verwarring.

Bijdrager
    puchelaar

Met het progje van Waffle’s link kun je zien wanneer er geschakeld wordt, en da’s best vaak. Vaker iig dan wat mij betreft nodig is; Transmit en 1password bijv. zorgen ervoor dat de nVidia aangaat. Omdat ik dat een beetje onzin vindt zet ik ‘m dan terug naar de Intel.

Eigenlijk is dat omschakelen wat mij betreft wel info die je aan- of uit moet kunnen zetten. Dat je het dan ook nog handmatig kunt beïnvloeden is dan mooi meegenomen.

/edit: ik heb trouwens het goedkoopste model met hi-res mat scherm

Bijdrager
    MacAanZee

@ puchelaar: ik heb erover getwijfeld of ik het matte scherm zou nemen (was nog iets duurder) of de glossy hi-res. Ik hield nooit van glossy schermen en vond het lastig vanwege de weerspiegeling. Uiteindelijk leek het me met glas toch iets steviger (misschien is dat niet zo en is het matte scherm wel extra versterkt in het aluminium, dat weet ik niet). In elk geval ben ik wel erg blij met met het hi res scherm. Enorm scherp en je krijgt gewoon meer op je scherm te zien door de hogere resolutie.

Bijdrager
    iep
    puchelaar op 16 november 2010

Met het progje van Waffle\’s link kun je zien wanneer er geschakeld wordt, en da\’s best vaak. Vaker iig dan wat mij betreft nodig is; Transmit en 1password bijv. zorgen ervoor dat de nVidia aangaat. Omdat ik dat een beetje onzin vindt zet ik \’m dan terug naar de Intel.

Dat vind ik het vaak ook wel. Bij iets als 1password vind ik nou niet echt iets in zitten wat dat rechtvaardigt. Gelukkig hoef je 1password niet zo vaak op te starten en switcht hij keurig terug naar de Intel HD wanneer je het programma weer afsluit. In de webbrowsers maak ik het meest gebruik van 1password en dan is de toetscombinatie cmd-\ toch wel erg handig. Wat minder handig vind ik het gebruik van de HUD bij de OpenVPN client Viscosity want die triggered ook de switch naar de Nvidia. Helaas gebeurd terugswitchen pas wanneer je het programma sluit. Nambu (twitterclient) doet dit ook wanneer je het activeert. Maar ja, dat zijn dingen waar die ontwikkelaars beter naar kunnen kijken, ben bang dat Apple hier niet erg veel aan kan doen (behalve ons de functionaliteit die gfxCardStatus biedt standaard al geven).

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.