30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)
  • Q:

Bijdrager
    peterwillem

Automatische backups op TimeCapsule werkt niet goed.

Op mijn Time Capsule zijn een Imac en een MBP via ethernet aangesloten. Op de Imac werkt de automatische backup via Time Machine prima, maar op de MBP kan ik alleen maar handmatige backups maken. Automatische backups met intervals doen het daar niet. Waar kan dat in zitten en hoe te verhelpen?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  peterwillem.

Bijdrager
    Blieper

Kijk eens bij je Energiestand in je Systeemvoorkeuren wat daar allemaal aan staat

Bijdrager
    peterwillem

Daar heb ik al gezocht, maar geen aanwijzing gevonden.
    Sluimerstand computer op zo’n 90 minuten, Sluimerstand beeldscherm op zo’n 15 minuten.
    Aangevinkt : Schakel sluimerstand uit voor netwerk toegang

Bijdrager
    fred44nl

alles wat je wil weten over TimeMachine, vind je op http://pondini.org/OSX/Home.html

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  fred44nl.

Bijdrager
    peterwillem

Heb daar gekeken. Een hoop nuttige info ,wel gebaseerd op oude Mac OS’s. Kon ook niet een oplossing voor mijn probleem daar vinden.
    Blijft vreemd op mijn iMac werkt het goed en op de MBP gaat het alleen maar handmatig.

Bijdrager
    fred44nl

je kunt op de MBP de TM-schijf verwijderen uit Systeemvoorkeuren – TimeMachine voorkeuren.
    opnieuw opstarten en dan de TM-schijf weer koppelen.

Bijdrager
    Haike

Heb je schijfhulpprogramma al los gelaten op je TM schijf?

Bijdrager
    peterwillem

Ik heb gekeken in Sys Voork op MBP maar zie niet direkt hoe de TM schijf verwijdert moet worden. Voor alle duidelijkheid ik gebruik mijn Airport Time Capsule om zowel de imac als de MBP te backuppen.
    Als ik op de MBP in Sys Voork ,Time Machine de Time Capsule selecteer als schijf voor backup wordt er gezocht en krijg ik na korte tijd de (rode) foutmelding dat : T.M. kan maken reservekopie niet voltooien. Het schijfkopie bestand , dat voor de reservekopie wordt gebruikt, van de MBP/ Sparsbundle is al in gebruik.

@haike schijf hulp programma kon geen fouten vinden.

Bijdrager
    fred44nl
    peterwillem op 27 mei 2016

ik gebruik mijn Airport Time Capsule om zowel de imac als de MBP te backuppen.

dat behoeft geen probleem te zijn.
    echter, beide Macs moeten wel een verschillende naam hebben.
    hierdoor krijg je 2 verschillende sparsebundles.
    wat staat er in Systeemvoorkeuren – Delen achter computernaam ??
    en heb je ook inderdaad 2 verschillende sparsebundles op de Time Capsule staan ??

Bijdrager
    peterwillem

Beide macs hebben ieder hun eigen naam. Ik heb twee verschillende bundels op de TimeCapsule staan. (worden bij mij echter schijfkopie bundel genoemd, Imac respectievelijk MBP met naam van de gebruiker)

In systeem voorkeuren >delen staat: Mac van “naam” op de iMac en
    op de MBP staat : MBP “naam”

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  peterwillem.

Bijdrager
    peterwillem

Ik heb nog eens over dit geheel zitten denken. Die MBP wordt al jaren door mijn vrouw gebruikt en er staat nog een oude OS op (Lion mac os 10.7 5..)
    Het viel mij nl op dat de Time Machine er bij mij anders uitzag dan op de MBP, o.a. miste ik op de MBP de optie “schijf verwijderen”.
    Die staat er bij mij wel op.
    Zouden de problemen daar mee te maken hebben of maakt het niets uit hoe oud het O.S. is?

Bijdrager
    Haike

Het zou me niks verbazen als TM alleen maar kijkt naar het meest recente OS wat-ie tegenkomt en oudere OS-en links laat liggen. Aangezien zich het probleem voordoet bij de MBP met dat oudere OS. Als je daar hetzelfde OS opzet als waar de iMac op draait en dan kijkt wat er gebeurt… Of is die MBP zo oud dat-ie alleen Lion als laatste optie kan draaien?

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Haike.

Bijdrager
    fred44nl

als je op Pondini.org kijkt, dan staat daar nergens, dat het automatische systeem later is ingevoerd.
    dus, vanaf het allereerste begin maakt TimeMachine geheel automatisch – elk uur – een backup.

het probleem kan wellicht opgelost worden door TimeMachineEditor.
    dan krijg je een aparte demon, die op de ingestelde tijd een backup begint.

http://timesoftware.free.fr/timemachineeditor/

hhhmmmmm: Requires OS X 10.9 or newer

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  fred44nl.

Bijdrager
    peterwillem

@haike,
    De MBP is van vroeg 2008. Weet niet welke OSX ik er nog goed op kan laten draaien.

Nu vertoont TM op mijn iMac ook wat kuren. Als ik nu handmatig Maak reserve kopie aan zet dan zoekt TM reservekopie schijf, als die dan oogaanschijnlijk gevonden wordt zie je de voortgangs balk langzaam blauw worden maar het stopt aal hij bijna vol is. Dan zie ik in TM staan “nieuwste kopie: vandaag en het juiste tijdstip. Maar dan staat er Volgende kopie: 114 seconden….
    Maar na 114 seconden gebeurt er niks.
    Heb intussen een nieuwe versie van TM editor geinstalleerd en gebruikt, zowel op de imac als op de MBP. Kijken wat er gaat gebeuren

Bijdrager
    Haike

Bijdrager
    peterwillem

@haike bedankt, denk dat mijn MBP wel geschikt is voor update naar Capitan, echter als ik hem laat zoeken naar osx updates krijg ik de melding dat de software up to date is.
    Denk dat dit niet in het bestek valt van dit forum en ga dus een nieuw draadje hierover openen in Mac software OSX forum.

@ overige lezers,
    het time machine probleem is nog steeds niet opgelost, bij hand matige backup krijg ik telkens die “rode” eerder genoemde fout melding . En automatische backup werkt ook niet.
    Overigens kan ik de nieuwste Timemachine editor niet op mijn MBP gebruiken, krijg melding dat de software te oud is, en dat klopt ook wel.

Vraag mij af als ik de backup data wis en TM op nieuw opstart wat er dan gebeurd?

Bijdrager
    fred44nl
    peterwillem op 28 mei 2016

Vraag mij af als ik de backup data wis en TM op nieuw opstart wat er dan gebeurd?

ondanks dat ik denk dat het probleem niet in de backup zelf zit, kun je deze gewoon wissen en TM opnieuw opstarten.
    alles wordt dan gebackupped, wat lang kan duren.
    doe dit bij voorkeur via een upt-kabel en liever niet draadloos.

je kunt een backup overigens ook laten controleren, door op het icoontje in de bovenbalk te klikken èn de option-toets in te drukken.
    dan verschijnt de optie Controleer reservekopieën.

de backupschijf af- en aankopplen doe je in Systeemvoorkeuren – TimeMachine – Selecteer schijf.

Bijdrager
    peterwillem

Denk dat je gelijk hebt wat de backup betreft.
    Bij controle backup, zoals jij beschrijft ,krijg ik onderstaande melding:

Verder nog wat afbeeldingen van dingen die ik probeerde.

/uploads/community/aaa57dbea7f17a93fb3255537cc846d8750ff4c1_10679.png

/uploads/community/57afde65df91e8447e494e901e7b5abb19adf12e_10679.png

Bijdrager
    Haike

@haike bedankt, denk dat mijn MBP wel geschikt is voor update naar Capitan, echter als ik hem laat zoeken naar osx updates krijg ik de melding dat de software up to date is.
    Denk dat dit niet in het bestek valt van dit forum en ga dus een nieuw draadje hierover openen in Mac software OSX forum.

Als je via -menu links bovenin en dan “Over deze Mac” aan klikt, en als volgende stap dan software update aan klikt, dan is het logisch dat hij zal zeggen dat de software up to date is… Waarom? Omdat hij alleen maar zoekt naar eventuele missende update’s voor het OS waar de machine op dat moment op draait. Dus voor die MBP van je vrouw naar update’s die horen bij OS 10.7.5.

Het verschil is dan ook dat als je naar een recenter OS wilt, we spreken van een up-Grade en niet van een up-Date er zijn veel mensen die dat verwarren en daar niet bij stil staan…

Oplossing: Ga vanaf de MBP naar de App Store, daar aangekomen zal er onmiddellijk geconstateerd worden dat de ingelogde MBP nog op een verouderd OS draait, en zal er een recenter OS worden aangeboden. Die kun je dan downloaden en daarna installeren op de MBP.

Dat kan helpen,.. heb ik ook eens moeten doen toen ik problemen had met TM. Alleen gebruik ik geen time capsule maar gewoon een SATA HD die ik over had en in een externe behuizing heb gedouwd. Via FireWire 800 is die verbonden met mijn MBP en dat werkt uitstekend. Dus de situatie is niet helemaal vergelijkbaar met jouw situatie, en ik weet niet wat voor een invloed dat heeft.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Haike.

Bijdrager
    peterwillem

Ok Haike, ja daar heb ik even niet bij stilgestaan is ook al weer jaren geleden dat ik die MBP ge-upgrade heb. De iMac begint gelijk te mauwen als er een nieuwe versie OS beschikbaar is.
    Moet nog een wachten voor die upgrade, zit nl met de MBP in een soort “Catch 22”. Voor upgraden moet je eerst een backup (wordt aanbevolen) maken en om te backuppen moet mogelijk eerst nieuwe software (upgrade) geinstalleerd worden.

Denk er over om dan weer mijn oude ext HD aan te sluiten waar nog een backup van de MBP opstaat. Toch wel stom dat het zo moet.
    Ik heb voor de airport Timecapsule en niet de airport Extreme gekozen om behalve snelheid en bereik en gemak(!?!)juist om alle macs er op te back-uppen.
    En ik ben en blijf (voorlopig) een Apple fan.
    Zie dat de via TM Editor ingestelde backup van mijn iMac goed verlopen is. Alleen het vreemde is dat de volgend kopie weer over 114 seconden zou moeten gebeuren???

Bijdrager
    Haike

Tja die 114 sec… dat kan ik ook niet zo 123 thuis brengen. Doet-ie dat ook daadwerkelijk? Of slaat hij het over?

Bijdrager
    GoeieDag

Als je problemen hebt, moet je er ook nog niet eens derde-partij rommel op los laten. Want de kans dat het je verder van huis brengt, wordt behoorlijk vergroot. Geen goede tip, IMO.
    Het is niet de bedoeling dat je Schijfhulppr. inzet voor een TC, noch voor de TM schijfkopieën.
    Verschillende OS-en is geen probleem voor de TM/TC.

Wat het probleem is hier?
    Ik vermoed dit: jij hebt die schijfkopie ‘gemount’ in je Finder. En ja, dan is ie ook in gebruik, en kan TM er verder niks mee. Dat je ‘m gemount hebt, is duidelijk aan de plaatjes te zien. Waarom heb je dat gedaan?

Verder: is het netwerk wel betrouwbaar?
    Je zou idd alles kunnen wissen, en opnieuw beginnen (1e keer weer via de draad, bv ’s nachts).

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    peterwillem

Wat bedoel je precies met “gemount” ?
    Het netwerk is volgens mij betrouwbaar.

Net nu ik dit beweerd heb krijg ik dit als ik Airport Time Capsule aanklik in finder.

Wat is er nu weer en hoe verhelp ik het?

Bijdrager
    Haike
    GoeieDag op 29 mei 2016

Als je problemen hebt, moet je er ook nog niet eens derde-partij rommel op los laten. Want de kans dat het je verder van huis brengt, wordt behoorlijk vergroot. Geen goede tip, IMO.
    Het is niet de bedoeling dat je Schijfhulppr. inzet voor een TC, noch voor de TM schijfkopieën.
    Verschillende OS-en is geen probleem voor de TM/TC.

Hoe kom je aan de informatie dat het niet de bedoeling is dat je schijfhulpprogramma niet inzet voor een externe HD? En hoezo is het nu plots third-party rommel? Volgens mij is het gewoon een onderdeel van het OS.. dus van apple. Of mis ik nou iets?

Bijdrager
    peterwillem

Intussen een herstart gedaan en Airport Time Capsule en de MBP weer aanspreek baar.

Bijdrager
    GoeieDag

Haike, je mist idd iets.
    Ik refereerde naar 3e partij “TimeMachineEditor”, aangeraden door Fred.
    En de schijf van een TC wordt niet gezien in Schijfhulppr. omdat het een netwerkschijf is

Peterwllem, het ‘mounten’ is dat de Schijfkopie van de TM backup zichtbaar is gemaakt in Finder/Apparaten door er dubbel op de klikken. En dat moet je dus niet doen.

Bijdrager
    GoeieDag

En ik zie nu dat je een herstart hebt gedaan; daarmee wordt het mounten ook weer teniet gedaan. Oplossing: niet meer mounten (dubbelklikken op de backup schjfkopie’s op de TC)!

Bijdrager
    Haike
    GoeieDag op 29 mei 2016

Haike, je mist idd iets.
    Ik refereerde naar 3e partij “TimeMachineEditor”, aangeraden door Fred.
    En de schijf van een TC wordt niet gezien in Schijfhulppr. omdat het een netwerkschijf is

Aha! Dat wist ik niet. Maar ik heb ook geen ervaring met TC want die heb ik niet, zoals eerder beschreven; ik gebruik een oude HDD die ik in een extern jasje heb gestoken en die wordt wel gezien door schijfhulpprogramma en heeft me ook een keer uit de brand geholpen daarmee.

Dank voor de toelichting.

Bijdrager
    peterwillem

Van dat dubbel klikken wist ik niet dat de TC gemount wordt. En unmounten gaat door herstart computer?
    Ga ik uit proberen, heb intussen een ext HD aangesloten op mijn MBP voor backup disk in TM. Zal deze loskoppelen (moet dat eigenlijk wel?) en in TM weer de Time Capsule Data kiezen als backup schijf (na herstarten uiteraard)
    Kijken wat dat oplevert.

p.s. Zo zie je maar weer dat het nuttig is allerlei problemen met screen shots toe te lichten, anders waren wij er voorlopig niet achtergekomen.

Bijdrager
    fred44nl

loskoppelen kun je doen, door op het kleine driehoekje te klikken.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 36)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.