9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    jim_II

Automatische back-up – wat is de beste manier?

Wat zou ik Time Machine nu goed kunnen gebruiken. Gisteren is mijn external harddisk met al mijn muziek gecrasht. En ik heb geen back-up :(

Nu, om zoiets in de toekomst te vermijden wil ik mijn hard- en software op de meest ideale manier instellen om enkele zaken automatisch te backuppen.

De situatie is zo:
    – ik neem zeer veel foto’s. Ik heb er nu ongeveer 15.000. Daar mag zeker niks mee gebeuren. Daarom heb ik hier wel een back-up van, maar dit gebeurd niet automatisch
    – ik heb/had een uitgebreide muziekbibliotheek
    – er staan niet zoveel andere files op mijn computer (geen video en zo …). Deze zijn ook minst belangrijk.

Wat ik wil:
    Automatische back-ups (bv. één keer per week) van mijn foto’s, mijn muziek, en mijn andere bestanden. Programma’s moeten niet gebackupt worden.

Wat ik heb:
    één iMac met interne schijf van 80 giga en twee externe firewire schijven van 160 giga.

Ik had gedacht om mijn foto’s op mijn iMac te bewaren (werkt sneller) en mijn muziek enkel op de externe schijf. Foto’s en bestanden zouden dan ook naar de schijf gebackupt moeten worden. Aangezien ik twee externe schijven heb had ik ook gedacht om deze in RAID te zetten. Goed idee? Overkill?

Anyway, hoe pak ik dat best aan? En welke software gebruik ik hiervoor?

Moderator
    unSOUND

In de F.A.Q. staan de diverse programma’s,
    en de reeds lopende topics over dit onderwerp.

:wink:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=891445#891445

Bijdrager
    Xenophon

Bij roxio Toast krijg je een handig programma dat ‘Deja Vu’ heeft. Dat doet precies wat jij wil.

Bijdrager
    jim_II

ow, mijn excuses :)

Ik vind wel niet meteen een antwoord op die RAID-vraag. Zelf heb ik daar helemaal geen ervaring mee.

Moderator
    unSOUND

Ik zou voor back-ups geen RAID gebruiken. RAID heeft het risico dat als de ene schijf crasht, de andere ook onleesbaar wordt… de kans dat je al je data kwijt bent is dan groter… Gebruik je geen RAID, en gaat er 1 schijf stuk, heb je de helft nog… namelijk wat op de andere schijf staat…

Bijdrager
    jim_II

Jaja, maar is het niet zo dat je met RAID ook een identieke kopie kan maken van de andere schijf?

Bijdrager
    SeaTrue
    ”jim_II”

Jaja, maar is het niet zo dat je met RAID ook een identieke kopie kan maken van de andere schijf?

ja dat heet raid 1. Meer informatie weet ik ook niet. Ik dacht wel dat dit met schijfhulpprogramma in te stellen was

Bijdrager
    Aardbeihoofd

Ik werk als volgt: ik heb twee externe HD’s 300GB die identiek zijn aan elkaar, en waar ik heel mijn digitaal archief op heb staan (Raw Foto’s, Grafisch werk enz…) Om de twee weken neem ik een backup door manueel de meest recente projecten naar de eerste HD te slepen, die daarna wordt gesynchroniseerd met de tweede HD (software Silverkeeper)

Daarnaast heb ik een derde externe HD, die een identieke kopie is van mijn Powerbook. Stel dat de PowerBook ooit stuk gaat, dan kan ik altijd onmiddellijk verderwerken vanop een andere Mac. Backup gebeurd om de twee-drie dagen. Software is Lacie Silverkeeper en Backup van Apple (om keychain settings, ical en adresboek gegevens extra online te Backuppen)

Misschien vind je al die Backups overdreven, maar als er ooit iets gebeurd, is er niet veel schade. Een archiveringssysteem met harde schijven vind ik persoonlijk beter dan DVD’s Het is sneller, betr

Bijdrager
    JeePee

Voor synchroniseren gebruik ik ChronoSync, prima programma met veel mogelijkheden, voor backups en kloons gebruik ik SuperDuper!. Beide programma’s kun je automatisch laten backuppen en SuperDuper! kan de boel ook bootable maken.

Ik ben ook erg benieuwd naar Time Machine, maar ik ben op dit moment alvast bezig de boel bij mij anders in te richten, zo is het straks niet alleen makkelijk om op Time Machine over te stappen (dat duurt toch nog wel even), maar ik ga binnenkort aan een MacBook en om nou de kloons van mijn PPC-systeem en Intel-Systeem allebei in z’n geheel te bewaren, dat vind ik wat teveel schijfruimte innemen. Ik ga dus de Users klonen en hoop ze op m’n iMac G4 en MacBook zoveel mogelijk synchroon te kunnen houden. In die Users zitten ook al m’n foto’s en muziek, die backup ik naar een 120 GB Lacie en een tweede partitie op die Lacie heb ik voor films. Die films bewaar ik niet op m’n interne schijf van m’n iMac G4/MacBook, maar dus op die Lacie en die backup ik dan naar een 300 GB Lacie, inclusief die Users.
    De Users heb ik dan in totaal 4 keer (iMac G4, MacBook, Lacie 120 en Lacie 300), de films 2 keer, bovendien bewaar ik m’n documenten ook bij Spymac en op m’n iDisk. :D

Ik moet nog even uitvogelen welke backup-schema’s ik ga instellen en of ik m’n schijven automatisch laat activeren en deactiveren, maar goed, daar ga ik mij de komende dagen over buigen. Succes in ieder geval. 8)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.