10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    RobinJans

Automatische back-up van externe harde schijf

Beste,

De situatie is als volgt, mijn Mac HDD loopt langzaam vol. Als oplossing heb ik een externe harde schijf opgedeeld in twee partities. Een partitie bevat de Time Machine backup van de HDD van de de Mac en de andere partitie bevat grote bestanden / archief bestanden die ik van mijn Mac heb overgeplaatst op deze partitie.

Natuurlijk wil ik ook een back-up van deze partitie hebben op een tweede externe harde schijf. Dit omdat de Time Machine Backup geen back up maakt van de externe harde schijf. Is het mogelijk om gemakkelijk (liefst automatisch) elke X tijd, of als er een bestand wordt bijgezet op deze partitie, een back up te maken van de partitie naar de tweede externe harde schijf? Kan ik dit met een script oplossen of automatische dupliceren ergens inschakelen zodat de bestanden op beide harde schijven worden opgeslagen? De externe schijven zitten aan een USB hub, dus in principe zijn beide schijven op hetzelfde moment met mijn Macbook verbonden.

Bedankt!

Bijdrager
    McJohn

Met software als Carbon Copy Cloner kan je dit, doch door het door jou ingestelde tijdsinterval, dus bv om de 3 uur. Ik zou trouwens ook eens online backup overwegen, dat is zeer goedkoop, backupped ook externe schijven en er staat geen limiet op qua data. Enige waar je wat rekening mee moet houden is dat eerste backup wat tijd vergt, naargelang de hoeveelheid GB of TB er wordt overgepompt en kijken of je internetabonnement een limiet kent per maand.

Ik gebruik nu al 3 jaar BackBlaze, werkt subliem en je kan als soort time machine systeem 30 dagen terug in de tijd.

Bijdrager
    GoeieDag

Overigens maakt TM van verbonden externe volumes zeker wel een backup. Dus je zou het anders kunnen inrichten.

Moderator
    Night

Het is overigens niet handig om een TM disk ook als data disk te gebruiken. Die twee moet je echt van elkaar gaan scheiden.

Bijdrager
    RobinJans

Aha bedankt allemaal!

Dus als ik het goed begrijp zou de oplossing zo simpel kunnen zijn als mijn TimeMachine op de ene externe schijf te hebben en deze geheel te gebruiken voor TimeMachine. Als ik het archief/grote bestanden verplaats naar de tweede externe schijf zou TimeMachine die ook meenemen in de Backup en heb ik ook deze bestanden op twee aparte schijven. Als het zo simpel is zou het ideaal zijn. Ik zal ook eens kijken naar Blackblaze al wil ik dan nogsteeds die data ook lokaal gebackupt hebben. Ik ga er mee aan de slag! Bedankt!

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zo simpel is het inderdaad: Time Machine maakt normaal gesproken back-ups van elke schijf, behalve die waar de back-up zelf opstaat.

Bijdrager
    fixar

<p class=”cite”>Jakko Westerbeke op 9 januari 2019 om 10:47</p>
    Zo simpel is het inderdaad: Time Machine maakt normaal gesproken back-ups van elke schijf, behalve die waar de back-up zelf opstaat.

Meer specifiek: van elke Mac-Geformatteerde schijf (HFS, AFPS) die NIET is uitgezonderd in de “opties” van de Time Machine voorkeuren.

Bijdrager
    RobinJans

Bedankt ook Jakko en Fixar,

Ik ga er van het weekend eens rustig voor zitten en het allemaal eens (op de juiste manier) overzetten. Ik begrijp nu hoe het in elkaar zit en kan er nu mee aan de slag, dus in ieder geval bedankt voor de moeite van het reageren en de duidelijke uitleg!

Fijn weekend gewenst alvast

Bijdrager
    MrBelloNLD

nog wel de externe data disk uit de lijst halen bij timemachine voorkeuren, gewoonlijk worden externe disks uitgesloten van backup….

Bijdrager
    GoeieDag

Klopt. Goede toevoeging, MrBelloNLD. 👍🏻

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.