18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    potato

Automatisch toevoegen aan itunes library uitzetten?

Hey iedereen!

Ik heb een irritatie die nu toch al een 2 jaar bij me leeft.
    Telkens ik een liedje voorbeluister met itunes (om dan eventueel erna in men muziekfolder te verplaatsen), komt deze automatisch in men itunes library terecht.
    Op zich geen probleem, maar indien ik dit liedje dan verplaats, kent itunes deze plaats niet meer.
    Als ik dit liedje dan eens afspeel vanop de nieuwe locatie, staat deze 2 maal in de library.
    Nu ja, ik kan de foute verwijderen, maar ik zou dit toch simpeler willen.

Is er geen manier om het automatisch toevoegen aan de library uit te schakelen?
    Of is er een soort van itunes flush dat alle incorrecte liedjes eruit gaat filteren ofzo?
    Hoe doet iedereen dit of hoe kan ik dit oplossen?

grtz,
    tom

Bijdrager
    MrAcid

Dat kun je inderdaad uitschakelen.

iTunes > Preferences > Advanced

Je zou er ook een gewoonte van kunnen maken om niet meer zelf uit je muziekmap dingen te halen, maar het gewoon aan iTunes over te laten. Als je dan een nummer ergens anders wilt zetten sleep je het gewoon even vanuit iTunes naar je bureaublad. Hij maakt dan automatisch een kopie (kun je zien aan het plusje dat bij de muis verschijnt) en zo kun je het nummer bijvoorbeeld even naar iemand sturen of op een MP3 speler zetten.

Ik zou je dat laatste aanraden.

Bijdrager
    potato

HIer zie ik enkel ‘keep itunes folder organised’ en ‘copy files to itunes folder when adding to library’

Het is omgekeerd, ik heb eerst bv ene liedje op men bureaublad staan.
    Ik open dit om eens voor te beluisteren.
    Ok, ik vind dit goed, nu ga ik dit verplaatsen naar men muziek folder.
    Nu staat in men itunes library een liedje dat niet meer gevonden kan worden.
    Dit wil ik vermijden door dit uit te schakelen, en enkel de mogelijkheid laten als ik iets aan men library wil toevoegen door dit via de menu te doen en een mapscan te laten uitvoeren.

PS: Vind dit wel een zwak punt van apple. De finder weet wel direct de nieuwe locatie van een file, nu itunes nog;)
    FEATURE REQUEST!!!!

Bijdrager
    KarelWillem

Ik speel liedjes altijd af in Quicktime.

Of gewoon zo:

Probleem opgelost.

Bijdrager
    sally

@KarelWillem
    Tiger?
    In Leopard werkt het een beetje anders. Maar een druk op de spatiebalk is dan de oplossing.

Moderator
    unSOUND
    ”potato”

Ik heb eerst bv ene liedje op men bureaublad staan.

En daar gaat het dus fout.

Je gebruikt dan iTunes voor het luisteren, maar de bestanden verplaats je zelf. Als je met iTunes werkt, moet je ook HELEMAAL met iTunes werken. Gewoon alles laten kopiëren dus, en wat je niet wilt gooi je vanuit iTunes weg, en niet met de Finder. Dan staat er niks dubbel, en ben je nooit bestanden kwijt.

Bijdrager
    potato
    ”unSOUND”
    ”potato”

Ik heb eerst bv ene liedje op men bureaublad staan.

En daar gaat het dus fout.

Je gebruikt dan iTunes voor het luisteren, maar de bestanden verplaats je zelf. Als je met iTunes werkt, moet je ook HELEMAAL met iTunes werken. Gewoon alles laten kopiëren dus, en wat je niet wilt gooi je vanuit iTunes weg, en niet met de Finder. Dan staat er niks dubbel, en ben je nooit bestanden kwijt.

Wat maakt het uit, dan moet ik toch ook telkens in itunes verwijderen wat ik niet wens te houden.
    In tegendeel, dan heb je moeten wachtten tot itunes het liedje gekopieerd heeft (itunes heeft wat vertraging op dat moment)
    Stel ik luister een 2e liedje, omdat ik nog niet zeker weet of ik dit album wens te houden, mss een derde.
    En dan beslis ik dat ik deze album niet wil houden…
    … dan moet ik deze 3 liedjes gaan opzoeken, verwijderen en op de vraag of ik deze enkel uit de library wens te verwijderen of ook op de hd, moet ik ook nog eens antwoorden. Van dubbel werk gesproken.
    Ik wil gewoon niet dat het toegevoegd wordt aan de library in de eerste plaats.
    En btw, dan geef ik me volledig over aan itunes, bepaald itunes hoe alles geordend is en alles, dit gaat me wat te ver.

Hieraan zie je dat apple toch niet zoveel scheelt van microsoft. Allebei controlefreaks.
    Deze ( vind ik toch) standaard instelling kan je niet aanpassen of eventueel zelf bijprogrammeren.
    Zo gesloten als windows op dit gebied:)

Moderator
    unSOUND
    ”potato”

Wat maakt het uit, dan moet ik toch ook telkens in itunes verwijderen wat ik niet wens te houden.

Klopt, maar met het verschil dat de muziek die je wilt houden nu gelijk al op de juiste locatie staat, die hoef je niet meer te verplaatsen.

”potato”

In tegendeel, dan heb je moeten wachtten tot itunes het liedje gekopieerd heeft (itunes heeft wat vertraging op dat moment)

Ik pleur altijd gewoon de hele map met downloads erin, en binnen 5 seconden staan alle liedjes klaar… Tegen de tijd dat je het eerste liedje dus geluisterd hebt, staan alle andere al klaar.

”potato”

Stel ik luister een 2e liedje, omdat ik nog niet zeker weet of ik dit album wens te houden, mss een derde.

Persoonlijk vind ik het heel fout om binnen een paar seconden te besluiten of je iets goed vind. Muziek moet je luisteren, niet even snel doorheen skippen. Ik luister een album 3 of 4 keer in zijn geheel voor ik iets besluit, want heel vaak is je eerste ingeving niet de juiste.

”potato”

En dan beslis ik dat ik deze album niet wil houden, dan moet ik deze 3 liedjes gaan opzoeken, verwijderen en op de vraag of ik deze enkel uit de library wens te verwijderen of ook op de hd, moet ik ook nog eens antwoorden. Van dubbel werk gesproken.

Als je iTunes gewoon laat sorteren op datum van toevoeging, staan ze gewoon bovenaan. Zoeken hoeft dus al niet. Daarna is het wissen een kwestie van 3 muisklikken, en dat valt qua werk weer mee omdat je met je oude methode de bestanden nog achteraf met de Finder moest gaan verplaatsen, wat nu niet hoeft. Het is dus niet extra werk, maar juist minder.

”potato”

En btw, dan geef ik me volledig over aan itunes, bepaald itunes hoe alles geordend is en alles, dit gaat me wat te ver.

Sorry, maar dit slaat nergens op. iTunes beheert je muziek, maar JIJ beheert iTunes. Je hebt dus nog steeds alles zelf in de hand. Het klinkt nu meer alsof je geen idee hebt van wat iTunes allemaal kan.

”potato”

Hieraan zie je dat apple toch niet zoveel scheelt van microsoft. Allebei controlefreaks.

Met het verschil dat Microsoft je wilt beperken in je doen en laten, en Apple je alleen maar werk uit handen wilt nemen en je toch de controle geeft.

”potato”

Deze ( vind ik toch) standaard instelling kan je niet aanpassen of eventueel zelf bijprogrammeren.

Zoals ik eerder al zei is dit onzin. Je kunt alles sturen, maar jij hebt je blijkbaar nog niet in iTunes verdiept en weet dat gewoon niet. Dat jij een functie niet kent, betekend niet dat die er niet is.

Bijdrager
    KarelWillem
    ”sally”

@KarelWillem
    Tiger?
    In Leopard werkt het een beetje anders. Maar een druk op de spatiebalk is dan de oplossing.

Bedankt voor de aanvulling.

We kunnen er wel een héééél lang verhaal van maken unSOUND, maar met één klik heeft hij dus zijn oplossing.

Moderator
    unSOUND

Mijn verhaal is dan ook geen antwoord op dat ene probleem, mijn antwoord laat hem nog veel meer problemen in 1 keer oplossen, zoals het extra werk wat hij nu heeft aan het handmatig opzoeken, wissen en verplaatsen van bestanden.

Bijdrager
    KarelWillem

Dat is heel nobel.

Maar een gewoon antwoord op een hele gewone vraag houd een topic af en toe wel wat helderder.

Bijdrager
    essiw

unsound, 3 muisklikken om iets te verwijderen is niet eens nodig, backspace en dan klikken dat je et echt wilt verwijderen en het is al gebeurd;)

Moderator
    unSOUND

Je krijgt daarna nog een derde verzoek of het ook van de harde schijf moet, waarmee je dus op 3 komt. :wink:

Moderator
    unSOUND
    ”KarelWillem”

Dat is heel nobel.

Maar een gewoon antwoord op een hele gewone vraag houd een topic af en toe wel wat helderder.

Dat ben ik met je eens. Maar ik vind het persoonlijk makkelijker om iemand gelijk meer te leren, dat voorkomt immers dat er binnenkort nog 5 topics bij komen met problemen die in eerste instantie al voorkomen hadden kunnen worden.

Bijdrager
    potato
    ”unSOUND”
    ”potato”

Zoals ik eerder al zei is dit onzin. Je kunt alles sturen, maar jij hebt je blijkbaar nog niet in iTunes verdiept en weet dat gewoon niet. Dat jij een functie niet kent, betekend niet dat die er niet is.

Ok, kan zijn, maar waar is die functie dan? Ik krijg allemaal andere antwoorden van hoe iedereen rond dit probleem omheen draait. Ik weet goed genoeg dat je met quicktime kan voorbeluisteren, of dat je de liedjes door itunes kan laten kopieren en eventueel erna door itunes ook laten verwijderen. Maar dit is nu net het probleem, dit wil ik niet zo, vind dit omslachtig.
    Ik vraag enkel maar een manier om het automatisch toevoegen aan de library uit te zetten.

En dat ik hierover een vraag stel op een forum toont toch aan dat ik me wil verdiepen in itunes.
    Maar tot nu toe heeft er nog niemland me uitgelegd hoe ik dit kan doen.

En over men vergelijking met microsoft: apple wil inderdaad zoveel mogelijk werk uit je handen nemen, volledig gelijk in.
    Maar je kan toch niet ontkennen dat apple ook gesloten is. Closed source.
    Ik kan niet standaard divx bestanden in itunes afspelen, het automatisch toevoegen van muziekfiles aan de library uitzetten.
    (tot zover ik weet toch)
    Ok dat je dit niet kunt, maar ik heb het over het feit dat je niet aan de broncode kan in tegenstelling tot linux bv.
    Daar maak je gewoon zelf een extra functie.

En nee, ik ben geen newbie mac gebruiker. Heb inmiddels al een 3e mac, heb zelf nog even op mac os9 gewerkt op zo’n ouwe powerbook .

Moderator
    unSOUND
    ”potato”

Ik weet goed genoeg dat je de liedjes door itunes kan laten kopieren en eventueel erna door itunes ook laten verwijderen. Maar dit is nu net het probleem, dit wil ik niet zo, vind dit omslachtig.

Maar achteraf in de Finder bestanden opzoeken en voor de tweede keer toevoegen, verplaatsen of wissen niet ? Want uiteindelijk is dat meer werk…

”potato”

Ik vraag enkel maar een manier om het automatisch toevoegen aan de library uit te zetten.

Dat gaat niet. Ieder nummer wat je in iTunes plaatst, komt in de library te staan. iTunes is geen luister-programma, maar een beheer-programma.

”potato”

En dat ik hierover een vraag stel op een forum toont toch aan dat ik me wil verdiepen in itunes.

Tot nu stel je juist alleen maar vragen hoe je iTunes zoveel mogelijk kunt ontlopen op het gebied van muziek-beheer. Als je je ECHT in iTunes wilt gaan verdiepen, gebruik het dan eerst eens voor wat het bedoeld is, en dat is het beheren van de bestanden.

”potato”

Ik kan niet standaard divx bestanden in itunes afspelen, het automatisch toevoegen van muziekfiles aan de library uitzetten. (tot zover ik weet toch)

iTunes is een muziekprogramma. DivX-jes kijken doe je met QuickTime, wat gewoon kan.

Wat betreft de library halen we denk ik 2 dingen door elkaar. Je hebt de library die je ziet, dat is in feite gewoon een playlist. Die kun je niet omzeilen. En je hebt de library waar iTunes de bestanden opslaat op de harde schijf. Die kun je wel uitschakelen.

”potato”

En nee, ik ben geen newbie mac gebruiker. Heb inmiddels al een 3e mac, heb zelf nog even op mac os9 gewerkt op zo’n ouwe powerbook .

Ik zeg ook niet dat je een newbie bent, ik zeg alleen dat je je misschien nog niet erg hebt verdiept in de mogelijkheden. En dat kan gewoon. Sommige mensen hebben al 10 jaar een machine zonder te weten wat hij allemaal kan.

Bijdrager
    potato
    ”unSOUND”
    ”potato”

Ik weet goed genoeg dat je de liedjes door itunes kan laten kopieren en eventueel erna door itunes ook laten verwijderen. Maar dit is nu net het probleem, dit wil ik niet zo, vind dit omslachtig.

Maar achteraf in de Finder bestanden opzoeken en voor de tweede keer toevoegen, verplaatsen of wissen niet ? Want uiteindelijk is dat meer werk…

”potato”

Tot nu stel je juist alleen maar vragen hoe je iTunes zoveel mogelijk kunt ontlopen op het gebied van muziek-beheer. Als je je ECHT in iTunes wilt gaan verdiepen, gebruik het dan eerst eens voor wat het bedoeld is, en dat is het beheren van de bestanden.

Ik probeer het beheren van itunes niet te ontlopen. Ik heb heel men muziekfolder in men library staan, anne mp3 tags netjes ingevuld, missende afbeeldingen toegevoegd. Hierin ben ik echt freak, dus ik weet wel wat beheren is. Ik wil net meer controle over het beheren krijgen. Ik wil zelf bepalen wanneer ik iets aan de library toevoeg en wanneer niet.
    Zie, er is een functie add to library, ik wil alles enkel nog via daar doen. Dus als alles mooi geordend is op men hd, dit laten scannen door itunes et voila.

Maar goed, blijkbaar lukt dit niet op deze manier.
    Slave of the i?tunes 4ever;)

Moderator
    unSOUND

Als je in iTunes alle tags goed hebt staan, en iTunes de bestanden laat beheren zal het op de HD ook gewoon netjes moeten staan, dus dat gedeelte snap ik niet.

Maar het ding is dat het eigenlijk van de zotte is dat we anno 2008 nog steeds met de hand aan het kijken zijn waar op de HD onze bestanden zijn. Apple heeft dat ook gezien, en zorgt met zaken als iTunes en Spotlight dat het straks eigenlijk niet meer uitmaakt of alles wel netjes in mappen staat. De vraag is dus eigenlijk : Waarom maak je je druk over waar de bestanden staan ?

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.